Brandstoffilters bevinden zich op verschillende plaatsen in auto’s, maar ze worden altijd op de leiding geplaatst die de brandstof uit de tank rechtstreeks naar de verbrandingskamers brengt. Sommige modellen hebben deze filters onder de motorkap, terwijl anderen ze direct aan de uitgang van de brandstoftank hebben. Om hierachter te komen raadpleeg je best de handleiding van je auto.
Het is noodzakelijk om de toestand van de filters in je auto bij elk onderhoud te controleren, omdat het functioneren van de motor en de transmissie, evenals de gezondheid van de bestuurder en de passagiers rechtstreeks afhankelijk is van hun toestand. Laattijdige vervanging kan ernstige gevolgen hebben.
Oliefilter
De bypass-klep zorgt ervoor dat olie in de motor kan stromen wanneer het filterelement verstopt raakt. Dit is het geval wanneer de filter vuil is of wanneer de krukassnelheid plotseling toeneemt of wanneer de olie dikker is bij koud weer.
Advertentie – lees hieronder verder
Het doel van de bypass-klep is om de olie in de filter te houden wanneer de motor niet draait, om zo een snelle drukstijging in het systeem te garanderen wanneer de motor wordt gestart.
De oliefilter moet bij een olieverversing worden vervangen. Het interval tussen servicebeurten is meestal 10 tot 15.000 kilometer. Dit is een gemiddeld cijfer berekend door de constructeur, dat moet worden gerespecteerd.
Brandstoffilter
De brandstoffilter is ontworpen om extra zuivering van de brandstof te verzekeren, voordat die via de brandstofleiding naar de motor vloeit. Er zijn twee soorten brandstoffilters in moderne auto’s: de hoofdfilter (direct geplaatst in de brandstofleiding) en een ondergedompelde of patroonfilter (die samen met de benzinepomp in de brandstoftank is geïnstalleerd).
Rijden met een vuile brandstoffilter kan leiden tot verstopping van het voedingssysteem en de brandstofinjectoren, wat zal leiden tot een slechte werking van de motor en verlies van vermogen. In het ergste geval start de motor helemaal niet. Fabrikanten raden aan om de brandstoffilters eens om de 20 tot 25.000 kilometer te vervangen.
Redenen om de filter te vervangen zijn:
De noodzaak om de filter te vervangen volgens het onderhoudsschema van het voertuig;
Schade aan de filter, drukverlaging van de behuizing of andere vervormingen;
Ongepland onderhoud van het brandstofsysteem en installatie van nieuwe filters in het hele voertuig;
Diagnose van het brandstofsysteem en detectie van fouten in de leiding zelf;
Inwerkingstelling van een gebruikt voertuig en gebrek aan onderhoudsgeschiedenis.
Om te begrijpen hoe vaak je de oliefilter in je auto moet vervangen, moet je op het volgende letten:
Motorkenmerken. Alles is belangrijk: op welke brandstof wordt gereden, compressie, bedrijfstemperatuur van de motor, druk, wrijving van componenten – deze parameters hebben een grote invloed op de olieverontreiniging. Daarom worden oliefilters in verschillende motoren anders belast op basis van hun kenmerken.
Filterelement. Het maakt gebruik van een speciaal poreus materiaal vergelijkbaar met papier. Het is geplaatst in een accordeonvorm om het filtratiegebied te vergroten. Hoe beter het filterelement en hoe groter het oppervlak, hoe langer de filter zijn functie kan uitvoeren. Zodra de filter helemaal vuil is, begint de bypass-klep te werken, wat betekent dat het tijd is om het filter te vervangen. Hoe vaak je dit moet doen, hangt af van hoe vuil hij is.
Werkingsomstandigheden. Dit is een van de belangrijkste criteria die bepaalt hoe vaak een filter moet worden vervangen. Het tijdstip hangt af van de kilometerstand van de auto, maar noteer dat bij dezelfde kilometerstand in auto’s met verschillende doeleinden de slijtage van de filter aanzienlijk kan variëren. De oliefilter van een stadswagen zal bijvoorbeeld een veel zwaardere belasting hebben dan een auto die voornamelijk op de snelwegen rijdt, wat betekent dat hij wellicht vaker moet worden vervangen.
De regel is om de filter net zo vaak te vervangen als je de olie in de automotor ververst. Elk automerk heeft zijn eigen olielevensduur, maar meestal is het binnen de 10.000 à 15.000 km.
Voor een efficiëntere reiniging van de brandstof bevindt de filter zich direct op de brandstofleiding. Hij kan op de bodem van de auto of direct in de brandstoftank worden gemonteerd.
De vervanging van de filter wordt uitgevoerd in de volgende stappen:
ontkoppel de polen van de batterij om te voorkomen dat de benzinepomp wordt geactiveerd, alsook tegen elektrocutie van voertuigapparatuur;
draai de moer dicht die de brandstofstroom door de filter regelt: dit zal helpen om de constant stromende brandstof uit de slang te verwijderen;
schroef de moer of klem los die de filter in positie houdt – het montagesysteem is voor elke auto anders;
draai vervolgens de twee moeren van de brandstofleidingfittingen toe, waaraan de filter is bevestigd, en verwijder de oude filter;
installeer de nieuwe filter, die je vooraf in een winkel kocht en kijk na of de filter geschikt is voor jouw automodel;
draai de bevestigingsmoeren weer stevig vast, zodat de brandstoffilter niet losraakt door fysieke invloeden;
open de benzinetoevoer weer met de moer die je in het begin hebt dichtgedraaid.
Een auto heeft de nodige aandacht en zorg nodig om zijn prestaties te behouden. Regelmatig vervangen van verbruiksartikelen en onderdelen is de beste manier daarvoor. Volg het advies van de fabrikanten en ervaren autobezitters en je auto zal langer meegaan.
Informatiebronnen:
Informatie over brandstoffilter van auto-onderdelenshop.be
Informatie over het oliefilter van 100procentonderhouden.nl
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be