Vangrails zijn al jaren een vertrouwd beeld in het verkeerslandschap en kregen tot hiertoe weinig aandacht. Goed, een verhakkeld metalen exemplaar wijst op een recent zwaar ongeval en wordt meestal snel vervangen. En daarnaast zijn de lage betonnen muurtjes zo goed als onverwoestbaar. Studies tonen aan dat vangrails echt hun nut hebben, omdat bij een aanraking van een voertuig hiermee de kans op een dodelijk ongeval significant lager is dan met andere objecten langs de weg, zoals bijvoorbeeld een boom of een paal.
Toch meldt een onderzoek van de Duitse Unie van Verzekeraars dat er ook op dit vlak dringend aanpassingen nodig zijn, omdat de oorspronkelijke normen voor vangrails intussen verouderd zijn. Ze zouden namelijk uit de jaren 1970 dateren en uitgaan van auto’s in drie gewichtsklassen: 900, 1.300 en 1.500 kilogram. Intussen weegt de gemiddelde personenwagen echter ruim 1.600 kilogram, terwijl vele SUV’s vlot de 2 ton overschrijden.
Aangepaste normen nodig
De laatste tijd werd dan ook geconstateerd dat gecrashte voertuigen regelmatig de metalen vangrails zeer ver omplooien of over de betonnen muurtjes kantelen. Dat is volgens de Duitse Unie van Verzekeraars te wijten aan het hogere gewicht en het hogere zwaartepunt van de hedendaagse auto’s. En daarom moeten er volgens hen dringend nieuwe aangepaste normen voor vangrails komen.
Advertentie – lees hieronder verder
De verzekeraars voerden rond deze problematiek al een uitgebreid onderzoek met tal van crashtests en computersimulaties. Die leerden hen dat de vangrails hoger moeten zijn om de zwaardere en hogere SUV’s tegen te houden en dat ook een aangepast profiel is gewenst om te verhinderen dat auto’s kantelen als ze onder een zeer scherpe hoek in de vangrail rijden.Stevigere vangrails zijn volgens de onderzoekers geen probleem voor de inzittenden door de goede kreukelzones en de vele airbags in de moderne auto’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be