Verkeersveiligheid

Dodelijk ongeval kost 7,5 miljoen euro

Om het hoofd te bieden aan de energiecrisis heeft Wallonië besloten om energie te besparen door de verlichting langs snelwegen ’s nachts uit te schakelen. Geschatte winst: 400.000 euro in 2022. De maatregel valt niet in goede aarde bij VIAS omdat deze besparing veel lager is dan de kostprijs van één dodelijk ongeval.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 23/09/2022 | Leestijd: 2 min

Als antwoord op de energiecrisis die de hele wereld en vooral Europa treft, heeft Wallonië besloten om besparingsmaatregelen te nemen, met name op de wegen. Sinds 19 september werd besloten om de straatverlichting te doven langs de snelwegen in het zuiden van het land, van 22 uur ’s avonds tot 5 uur ’s ochtends. In totaal worden 20.000 lichtpunten gedoofd. 5.000 blijven wel aan, simpelweg omdat het nog gaat om oude technologie die niet zo gemakkelijk aan te passen is.

Volgens de overheid zou de besparing zo’n 400.000 euro bedragen in het jaar 2022 en uiteraard nog veel meer als de maatregel verlengd wordt in 2023. Deze besparingsmaatregel bevalt het verkeersveiligheidsinstituut VIAS echter niet. Dat geeft aan dat de burgers en de samenleving in zijn geheel wellicht meer te verliezen hebben bij deze situatie.

Advertentie – lees hieronder verder

Wallonië als voorbeeld?

crash

De verlichting ’s nachts uitschakelen is volgens VIAS geen goed idee, want de situatie in Wallonië is technisch gezien nu al optimaal: meer dan 20.000 lichtpunten gebruiken al led-technologie en kunnen gedimd worden, wat het verbruik sterk vermindert. Volgens VIAS is Wallonië zelfs een voorbeeld voor Vlaanderen, dat nog maar aan het begin staat van de modernisering van de straatverlichting langs snelwegen.

VIAS herinnert er ook aan dat de besparing (400.000 euro) niet veel voorstelt in verhouding tot de totale kosten van een dodelijk verkeersslachtoffer voor de samenleving. Die worden door het instituut geschat op 7,5 miljoen euro. Dit bedrag omvat alles, ook de jaren waarin de overledene had kunnen werken en bijdragen tot de economie van ons land. De kosten van een ongeval met een zwaargewonde worden geschat op 1 miljoen euro. Een ongeval met slechts lichte verwondingen wordt geschat op 75.000 euro en een ongeval met alleen materiële schade op 5.000 euro.

Dit is niet niets en roept uiteraard vragen op over het belang van het doven van de lichten langs snelwegen. Amper één ongeval met een zwaargewonde doet de verhoopte besparing in rook opgaan.

Toch gelooft VIAS dat het aantal verkeersdoden door deze kostenbesparende maatregel niet zal toenemen. Ongevallen die ‘s nachts plaatsvinden, zijn namelijk vooral te wijten aan vermoeidheid, alcohol of overdreven snelheid. Daarnaast wijst VIAS erop dat de afritten en andere knooppunten verlicht blijven. Dat is goed nieuws, want volgens statistieken gebeurt 30 procent van de ongevallen op zulke plaatsen. Hoewel we voorzichtig moeten blijven, blijkt uit onderzoek dat automobilisten aandachtiger rijden als de weg niet verlicht is.

Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/veiligheid/ongevallen-hebben-13-miljard-euro-gekost-in-2019

Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/veiligheid/vias-5-belangrijke-maatregelen-voor-minder-ongevallen

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie