Als antwoord op de energiecrisis die de hele wereld en vooral Europa treft, heeft Wallonië besloten om besparingsmaatregelen te nemen, met name op de wegen. Sinds 19 september werd besloten om de straatverlichting te doven langs de snelwegen in het zuiden van het land, van 22 uur ’s avonds tot 5 uur ’s ochtends. In totaal worden 20.000 lichtpunten gedoofd. 5.000 blijven wel aan, simpelweg omdat het nog gaat om oude technologie die niet zo gemakkelijk aan te passen is.
Volgens de overheid zou de besparing zo’n 400.000 euro bedragen in het jaar 2022 en uiteraard nog veel meer als de maatregel verlengd wordt in 2023. Deze besparingsmaatregel bevalt het verkeersveiligheidsinstituut VIAS echter niet. Dat geeft aan dat de burgers en de samenleving in zijn geheel wellicht meer te verliezen hebben bij deze situatie.
Wallonië als voorbeeld?
De verlichting ’s nachts uitschakelen is volgens VIAS geen goed idee, want de situatie in Wallonië is technisch gezien nu al optimaal: meer dan 20.000 lichtpunten gebruiken al led-technologie en kunnen gedimd worden, wat het verbruik sterk vermindert. Volgens VIAS is Wallonië zelfs een voorbeeld voor Vlaanderen, dat nog maar aan het begin staat van de modernisering van de straatverlichting langs snelwegen.
Advertentie – lees hieronder verder
VIAS herinnert er ook aan dat de besparing (400.000 euro) niet veel voorstelt in verhouding tot de totale kosten van een dodelijk verkeersslachtoffer voor de samenleving. Die worden door het instituut geschat op 7,5 miljoen euro. Dit bedrag omvat alles, ook de jaren waarin de overledene had kunnen werken en bijdragen tot de economie van ons land. De kosten van een ongeval met een zwaargewonde worden geschat op 1 miljoen euro. Een ongeval met slechts lichte verwondingen wordt geschat op 75.000 euro en een ongeval met alleen materiële schade op 5.000 euro.
Dit is niet niets en roept uiteraard vragen op over het belang van het doven van de lichten langs snelwegen. Amper één ongeval met een zwaargewonde doet de verhoopte besparing in rook opgaan.
Toch gelooft VIAS dat het aantal verkeersdoden door deze kostenbesparende maatregel niet zal toenemen. Ongevallen die ‘s nachts plaatsvinden, zijn namelijk vooral te wijten aan vermoeidheid, alcohol of overdreven snelheid. Daarnaast wijst VIAS erop dat de afritten en andere knooppunten verlicht blijven. Dat is goed nieuws, want volgens statistieken gebeurt 30 procent van de ongevallen op zulke plaatsen. Hoewel we voorzichtig moeten blijven, blijkt uit onderzoek dat automobilisten aandachtiger rijden als de weg niet verlicht is.
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/veiligheid/ongevallen-hebben-13-miljard-euro-gekost-in-2019
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/veiligheid/vias-5-belangrijke-maatregelen-voor-minder-ongevallen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be