Onderzoek: meer ongevallen met krachtigere auto’s?

Er wordt vaak de link gelegd tussen krachtige auto’s en gevaarlijke bestuurders. Maar op wat steunt deze stereotype? Het gespecialiseerde bureau carVertical, dat zich bezighoudt met de geschiedenis van voertuigen, onderzocht de kwestie.

Gepubliceerd op 23 maart 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Onderzoek: meer ongevallen met krachtigere auto’s?

Kracht, snelheid en ongelukken: deze combinatie is volgens de politie en andere waarnemers verantwoordelijk is voor heel wat gewonden en doden op onze wegen. De logica hierachter is dat de bestuurder van een krachtige auto automatisch geneigd is om zijn voertuig te ‘misbruiken’ en dus een gevaarlijk rijgedrag vertoont.

Maar deze gedachte steunt eerder op overtuigingen dan op feiten. Daarom is de Engelse specialist in de geschiedenis van auto’s, carVertical, een onderzoek gestart om te weten of de kracht van auto’s en het aantal ongelukken met elkaar verbonden zijn.

Meer risico bij krachtigere auto’s

Verzekeraars beschikken waarschijnlijk over cijfers hierover, aangezien ze hogere premies vragen aan eigenaars van sportwagens. En ook als ze meer risico’s lopen, maakt het hen niet uit wanneer jongeren deze soort auto’s besturen. Zolang de premie maar wordt betaald…

Het bureau heeft dus de historiek van 43 merken onderzocht. CarVertical geeft niet het exact aantal onderzochte auto’s aan, maar hun analisten gingen in ieder geval op zoek naar een verband tussen kracht en ongevallen, met behulp van de expertise van verzekeraars. En zo blijken de twee inderdaad gelinkt te zijn. Nog opvallender is dat het aantal ongevallen exponentieel stijgt naarmate de kracht toeneemt.

Advertentie – lees hieronder verder

CZ21V10OX0003_KV_AW

Welke merken?

Laten we het merk Volkswagen als voorbeeld nemen: terwijl 42,6% van de voertuigen met minder dan 136 pk een ongevalsrapport heeft, stijgt dit percentage tot 48,9% bij auto’s met een vermogen tussen 408 en 544 pk. Dat is een stijging van 6,3%. Het voorbeeld van BMW is nog veelzeggender: het percentage bedraagt 60,3% voor auto’s met minder dan 134 pk, maar 68,6% voor die met meer dan 500 pk, wat neerkomt op +8,3%. En volgens carVertical gelden deze cijfers voor elk merk, of het nu Citroën (37,1% tot 38,2%), Renault (36,3% tot 39,7%) of Toyota (van 36% tot 39,5%) betreft.

Volgens de analisten van carVertical hebben krachtigere auto’s meer ongelukken, omdat hun bestuurders zich niet (of minder) aan de snelheidslimieten houden en meer risico’s nemen. Maar het onderzoek geeft geen details over de verhouding tussen ‘niet-krachtige’ en ‘krachtige’ auto’s. Het is logisch dat de laatste categorie minder vertegenwoordigd is, want niet iedereen rijdt in een M3 – jammer eigenlijk… Verzekeraars, bevestigen jullie dit?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.