Kracht, snelheid en ongelukken: deze combinatie is volgens de politie en andere waarnemers verantwoordelijk is voor heel wat gewonden en doden op onze wegen. De logica hierachter is dat de bestuurder van een krachtige auto automatisch geneigd is om zijn voertuig te ‘misbruiken’ en dus een gevaarlijk rijgedrag vertoont.
Maar deze gedachte steunt eerder op overtuigingen dan op feiten. Daarom is de Engelse specialist in de geschiedenis van auto’s, carVertical, een onderzoek gestart om te weten of de kracht van auto’s en het aantal ongelukken met elkaar verbonden zijn.
Meer risico bij krachtigere auto’s
Verzekeraars beschikken waarschijnlijk over cijfers hierover, aangezien ze hogere premies vragen aan eigenaars van sportwagens. En ook als ze meer risico’s lopen, maakt het hen niet uit wanneer jongeren deze soort auto’s besturen. Zolang de premie maar wordt betaald…
Het bureau heeft dus de historiek van 43 merken onderzocht. CarVertical geeft niet het exact aantal onderzochte auto’s aan, maar hun analisten gingen in ieder geval op zoek naar een verband tussen kracht en ongevallen, met behulp van de expertise van verzekeraars. En zo blijken de twee inderdaad gelinkt te zijn. Nog opvallender is dat het aantal ongevallen exponentieel stijgt naarmate de kracht toeneemt.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke merken?
Laten we het merk Volkswagen als voorbeeld nemen: terwijl 42,6% van de voertuigen met minder dan 136 pk een ongevalsrapport heeft, stijgt dit percentage tot 48,9% bij auto’s met een vermogen tussen 408 en 544 pk. Dat is een stijging van 6,3%. Het voorbeeld van BMW is nog veelzeggender: het percentage bedraagt 60,3% voor auto’s met minder dan 134 pk, maar 68,6% voor die met meer dan 500 pk, wat neerkomt op +8,3%. En volgens carVertical gelden deze cijfers voor elk merk, of het nu Citroën (37,1% tot 38,2%), Renault (36,3% tot 39,7%) of Toyota (van 36% tot 39,5%) betreft.
Volgens de analisten van carVertical hebben krachtigere auto’s meer ongelukken, omdat hun bestuurders zich niet (of minder) aan de snelheidslimieten houden en meer risico’s nemen. Maar het onderzoek geeft geen details over de verhouding tussen ‘niet-krachtige’ en ‘krachtige’ auto’s. Het is logisch dat de laatste categorie minder vertegenwoordigd is, want niet iedereen rijdt in een M3 – jammer eigenlijk… Verzekeraars, bevestigen jullie dit?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be