Op vakantie met de auto komen we vaak verkeerstunnels tegen. Of je nu naar Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje of elders reist, overal vind je één of meerdere tunnels op je route. De bekendste zijn uiteraard de Gotthardtunnel (16 km), de OVIT-tunnel in Turkije (14 km), de Ryfylke-tunnel in Noorwegen (14 km), de Arlbergtunnel in Oostenrijk (13,9 km), de Fréjus-tunnel (12,8 km) of de Mont-Blanc-tunnel (11,6 km).
Tunnels zijn nuttig, want ze besparen je enorm veel tijd onderweg (in vergelijking met een bergpas), terwijl ze bovendien emissie terugdringen omdat auto’s hier minder brandstof verbruiken. Dat voordeel wordt echter (financieel) tenietgedaan door de forse toltarieven.
Er zijn heel wat tunnels en die zijn soms ook gevaarlijk, stelt de Duitse Automobielclub (ADAC). Iedereen herinnert zich de tragische brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999 en iedereen wil een herhaling kost wat kost voorkomen. Daarom is het zinvol om enkele basisregels van gezond verstand te volgen.
Denk altijd aan je passagiers, stelt ADAC. Vooral wie last heeft van claustrofobie of een andere vorm van angst kan best vooraf een arts raadplegen. Dit geldt eens te meer voor bestuurders die hieraan gevoelig zijn, het is dan ook uit den boze om hen in dergelijke situaties te laten rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Kalm en aandachtig blijven
Om te beginnen is het raadzaam om de tunnel wat langzamer in te rijden. De aangegeven snelheidsbeperkingen zullen je hieraan herinneren. Jammer genoeg worden die slecht nageleefd, vooral in kortere tunnels.
Anderzijds is het ook belangrijk om niet te traag te gaan rijden (behalve in uitzonderlijk lange tunnels, waar je een vooral een constante snelheid moet aanhouden) om filevorming te voorkomen, want files leiden mogelijk tot kopstaart ongevallen. Hou je dus aan de aangeduide snelheidsbeperkingen.
De tweede tip is even vanzelfsprekend: zet je je koplampen aan. De meeste auto’s zijn uitgerust met automatische koplampen, maar het is altijd een goed idee om even na te gaan of ze weldegelijk branden.
Derde regel: zet je zonnebril af. Als het een exemplaar met correctie is, zorg dan dat je ook je gewone bril binnen handbereik hebt, zodat je gevaar snel kunt herkennen. Hou je zonnebril ook bij de hand, zodat je hem weer kunt opzetten bij het uitrijden van de tunnel om verblinding te voorkomen.
Blijf geconnecteerd en luister naar je lichaam
In grote tunnelcomplexen wordt het radio- en telefoonnetwerk vaak ondersteund door extra antennes. Bij het naderen van een lange tunnel (en ook in een tunnel), is het zinvol om naar de verkeersinformatie te blijven luisteren. Zo ben je gewaarschuwd voor een gevaarlijke situatie, wanneer je een andere rijstrook moet kiezen, maar ook voor een brand of een ongeluk. Het is allemaal mogelijk.
Vergeet niet om een navigatiesysteem te gebruiken dat met realtime verkeersinformatie werkt, dit kan erg nuttige info verschaffen.
Tunnels zijn vrij gesloten ruimtes waarin de lucht – ondanks hun ventilatiesysteem – behoorlijk verontreinigd is. Vergeet dus niet om het luchtrecirculatiesysteem in het interieur van de wagen in te schakelen. Doe je dat niet, dan loop je het risico om grote hoeveelheden partikels, stikstofoxiden en andere ongezonde stoffen in te ademen. Deze elementen zijn erg schadelijk.
Vergeet bij het uitrijden van de tunnel echter niet om recirculatie uit te schakelen zodat de lucht in het interieur wordt ververst. Frisse lucht helpt ook om beginnende vermoeidheid even de kop in te drukken.
Hou voldoende afstand
Om op deze donkere plekken op tijd te kunnen reageren, is het cruciaal om de veiligheidsafstand nauwgezet te respecteren. Die hoort ook iets ruimer zijn dan normaal, want omdat er geen uitwijkruimte is, kan je meestal niet rond een obstakel heen sturen. Handhaaf daarom altijd een afstand van minstens 60 meter bij 100 km/u.
Het lijkt misschien evident, maar wanneer je door een tunnel rijdt, zijn bepaalde manoeuvres (stoppen, achteruitrijden, inhalen als er maar één rijstrook is) verboden. Dit lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar toch gedragen sommige automobilisten zich elk jaar op deze wijzen waardoor ze het leven van anderen in gevaar brengen.
Mocht er zich toch een incident voordoen, probeer dan de uitgang of een parkeerplaats in de tunnel te bereiken. Als dit niet lukt, zet de wagen dan uiterst rechts, schakel de motor uit en laat het contact ingeschakeld (voor de ventilatie), zet de vier richtingaanwijzers op aan en trek je gele hesje aan, dat je altijd bij de hand moet hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be