Waarom veroorzaakt regen altijd files?

Het regenweer is terug en dat veroorzaakt onvermijdelijk een nieuwe golf van files op de Belgische wegen. Maar waarom zijn er altijd files bij regen, zelfs als er geen ongevallen gebeuren?

Gepubliceerd op 12 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom veroorzaakt regen altijd files?

Het nieuwe schooljaar is begonnen. Ook de regen keerde terug, vooral deze week. De zenuwen van automobilisten worden al op de proef gesteld, want het duurde maar enkele minuten voor enorme files ontstonden in alle grote steden van het land. De belangrijkste oorzaak van de files? De regen, die het rijden bemoeilijkte en de files nog langer maakte. Maar waarom veroorzaken natte weersomstandigheden systematisch files? Dat vraagt een woordje uitleg.

Veiligheid, een van de hoofdoorzaken

Om deze terugkerende situatie te begrijpen, moeten we kijken naar het gedrag van bestuurders als het regent. Benoît Godart, woordvoerder van VIAS, vertelt aan La Dernière Heure dat de grotere veiligheidsafstand tussen auto’s een van de voornaamste factoren is bij het ontstaan van files.

Als het regent, respecteren automobilisten de veiligheidsafstanden strikter. Er kunnen dus minder auto’s tegelijk op dezelfde plaats passeren. Hoewel dit gunstig is voor de verkeersveiligheid, heeft dit fenomeen een langere reistijd als direct gevolg. De remafstand van een voertuig wordt in de regen met 1,5 vermenigvuldigd. Dat bestuurders hun gedrag aanpassen, vertraagt het verkeer dus aanzienlijk.

1645

Advertentie – lees hieronder verder

Zicht

Regen beïnvloedt ook het zicht, een andere factor bij het ontstaan van files. Als het harder regent, kunnen bestuurders minder goed anticiperen op de bewegingen van andere weggebruikers, waardoor ze trager en voorzichtiger moeten rijden.

VIAS benadrukt ook dat het belangrijk is om je mistlichten te gebruiken bij hevige regenval. Deze regel wordt vaak genegeerd: als de ruitenwissers op volle snelheid werken, moet je ook je mistlichten aanzetten. Mistlichten verbeteren namelijk het zicht en maken het gemakkelijker om zelf gezien te worden in het verkeer. VIAS beweert zelfs dat het gebruik van mistlichten in deze situatie helpt om de files te verminderen.

Hogere waakzaamheid nodig

Waakzaamheid is essentieel bij nat weer. Plassen kunnen zich snel vormen, wat het risico op aquaplaning en controleverlies over de auto verhoogt, zelfs als die uitgerust is met elektronische hulpmiddelen (bijvoorbeeld ESP). Als er geen grip meer is, kan geen enkel systeem het ergste voorkomen.

73

Daarom wordt de maximumsnelheid op snelwegen bij regenweer in Frankrijk verlaagd tot 110 km/u. Deze maatregel bestaat niet in België, maar het is natuurlijk sterk aan te raden om je snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden, vooral als je je bewust bent van de staat van onze wegen. In België kan rijden met 120 km/u in hevige regen bestraft worden met een boete als het andere weggebruikers in gevaar brengt.

Tips tegen files

Enkele tips kunnen bestuurders helpen om beter te reageren op nat weer. De eerste aanbeveling van VIAS is om bij slecht weer vroeger te vertrekken. Dit voorkomt dat je onder stress staat of te laat komt. Het is ook een goed idee om regelmatig je lichten en bandenspanning te controleren, voorzorgsmaatregelen die het hele jaar door gelden. Last but not least is het aan te raden om je ruitenwissers om de 30.000 km te vervangen, omdat ze bijzonder hard werken in ons land. Een eenvoudige klus die zeer doeltreffend is en het rijden een stuk comfortabeler maakt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.