De dagen worden korter en door de omschakeling naar het winteruur is het buiten nog sneller donker. Dat blijft helaas niet zonder gevolgen in het verkeer. Verkeersinstituut Vias komt met cijfers die deze stelling bewijzen. Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 35%. Het aantal zwaargewonden en doden bij voetgangers neemt zelfs met 77% toe. Er zijn dus niet alleen meer ongevallen, ze zijn ook 31% ernstiger. Per 1.000 letselongevallen in oktober vallen er 110 doden en zwaargewonden te betreuren, maar in november – na de start van de wintertijd dus – stijgt dat tot 144.
Twee soorten ongevallen
Hoe komt dat? De impactsnelheid bij botsingen ligt hoger na de verandering van het uur door de verminderde zichtbaarheid. Sommige bestuurders zien de voetganger niet en remmen later of zelfs helemaal niet. Uiteraard worden ook meer trajecten in het donker afgelegd, wanneer je bijvoorbeeld ’s avonds terug naar huis rijdt van het werk.
Vias wijst op twee veelvoorkomende ongevalsituaties waarbij een bestuurder een voetganger aanrijdt die oversteekt in de bebouwde kom. In de eerste situatie steekt de voetganger over op of bij een oversteekplaats. Soms wordt het zicht van zowel de voetganger als de autobestuurder hier gehinderd door geparkeerde auto’s. De voetganger kijkt niet goed om zich heen en de bestuurder ziet de voetganger niet of te laat om nog uit te wijken.
In de tweede situatie merkt de bestuurder de voetganger wel op. Maar de voetganger steekt niet reglementair over en de automobilist denkt voorrang te hebben. Het omgekeerde komt ook vaak voor bij ongevallen met een voertuig dat naar links of rechts afdraait: de voetganger merkt het voertuig op, maar gaat ervan uit dat de bestuurder de voorrangsregels zal naleven. Quod non.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat kun je doen als voetganger?
Als voetganger is het vooral belangrijk dat je goed zichtbaar bent in het verkeer. Kies voor reflecterende of fluorescerende kledij om sneller opgemerkt te worden. Met donkere kledij zien autobestuurders je slechts vanop 20 meter, met reflecterende kledij al vanop 150 meter. Kijk meermaals voor je oversteekt en vergewis je ervan dat de autobestuurder je gezien heeft en echt stopt. Door het licht van de koplampen is het moeilijker om oogcontact te maken. Het spreekt voor zich dat je beter (verlichte) oversteekplaatsen voor voetgangers gebruikt. De wegcode stelt trouwens dat je die moet gebruiken als er zich eentje binnen de 20 meter bevindt.
Tips voor automobilisten
Tot slot geeft Vias nog enkele tips voor automobilisten om ongevallen met voetgangers te voorkomen. Pas je rijgedrag aan en vertraag in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers. Je moet altijd kunnen stoppen, ook als een voetganger plots oversteekt zonder te kijken. Als je stopt om een voetganger over te laten, check dan voor je weer vertrekt dat er geen andere voetganger volgt. Ook geparkeerde auto’s kunnen verhinderen dat je voetgangers opmerkt. Uiteraard is het zeker geen goed idee – en verboden – om in te halen op een oversteekplaats voor voetgangers. Evidente regels? Inderdaad, maar dit is het ideale moment om ze nog even in herinnering te brengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be