Sinds het dieselgate-schandaal is Volkswagen radicaal van koers veranderd om de transitie naar de elektrische auto te omarmen. De autogroep verzamelde miljarden euro’s om te investeren in onderzoek en ontwikkeling, en in de noodzakelijke productie-uitrusting. Deze strategische ommekeer werd meteen zichtbaar: Porsche onthulde het prototype Mission E, die later zou uitgroeien tot de Taycan, terwijl Volkswagen zijn belofte hield door achtereenvolgens de ID.3, de ID.4 en nu ook de ID.5 op de markt te brengen. En het is nog niet gedaan want andere modellen zijn op komst, waaronder een elektrische revival van de beroemde T1.
Tot nu toe beschikken alle elektrische modellen – en diegene die nog volgen om er twintig aan te bieden tegen 2025 – over batterijen. En dat heeft zijn redenen: Herbert Diess, topman van Volkswagen, denkt dat waterstof geen goede energieoplossing is voor auto’s. Dat heeft hij al meermaals laten horen… maar het is blijkbaar schone schijn. Want in het grootste geheim ontwikkelt Volkswagen ook waterstoftechnologie.
In het geheim
Ondanks de verklaringen van Herbert Diess blijft een afdeling de waterstoftechnologie en de brandstofcellen verder ontwikkelen. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat de grote baas daar niet van op de hoogte is. Dat bericht de nieuwswebsite Business Insider, die aangeeft dat Volkswagen in samenwerking met het Saksische bedrijf Kraftwerk Tubes GmbH eind januari 2022 een patent heeft aangevraagd voor een nieuw soort brandstofcel.
Interessant is dat Volkswagen in het patent vermeld wordt als ‘gebruiker van de technologie’, hoewel de groep ook uitgebreid heeft bijgedragen aan de ontwikkeling. Sascha Kühn, de baas van Kraftwerk Tubes, ontkende de feiten niet tegenover de media en verklaarde dat Kraftwerk altijd de basistechnologie levert, ze daarna verder ontwikkelt en de auto ontwerpt in samenwerking met de ingenieurs van de constructeur.
Advertentie – lees hieronder verder
De baas van Kraftwerk Tubes gaf zelfs al enkele details over die brandstofcel. Het model zou zich onderscheiden van zijn tegenhangers die Toyota en Hyundai eerder ontwikkelden, door een keramisch membraan in plaats van een membraan uit polymeer (kunststof). Alleen al dat kenmerk zou alles veranderen, omdat de brandstofcel hierdoor sneller zou opstarten én minder duur zou zijn om te produceren dan de versie met polymeer. Die gebruikt ook platina, wat niet het geval is bij deze nieuwe brandstofcel die ontwikkeld werd door Kraftwerk Tubes en Volkswagen.
Wanneer?
Mogen we de volgende jaren massaal veel auto’s met brandstofcellen verwachten? Zo’n vaart loopt het niet. Kraftwerk Tubes geeft toe dat er nog wat tijd nodig is vooraleer deze technologie matuur genoeg is en kan concurreren met die van de batterij.
Kraftwerk Tubes werkt echter niet alleen samen met Volkswagen, maar ook met Infiniti, het luxemerk van Nissan. Het zegt trouwens veel over de aanpak van de autoconstructeurs, die de motoren van hun auto’s (op elektriciteit of waterstof) niet langer zelf produceren. Het Duitse bedrijf heeft als doel om de technologie in 2026 te industrialiseren en tegen dan 10.000 brandstofcellen te bouwen, verdeeld over verschillende autoconstructeurs.
Als reactie op dit ‘lek’ stelt Volkswagen dat verschillende paden verkend moeten worden voor de doelstelling om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken. Het benadrukt ook dat patenten niet noodzakelijk betekenen dat een technologie ook echt toegepast zal worden. Michael Jost, directeur strategie bij Volkswagen, verschilt in ieder geval van mening met zijn grote baas en denkt dat waterstof ook in voertuigen van Volkswagen gebruikt zal worden, al duurt dit nog enkele jaren.
In 2019 verklaarde Michael Jost dat deze energiedrager op lange termijn doeltreffend kan zijn voor de aandrijving van elektrische voertuigen. Natuurlijk moeten er nog enkele hindernissen genomen worden: de prijs van een waterstofauto, de uitrol van een distributienetwerk en vooral het globale rendement van waterstof waarvoor louter groene energieproductie nodig is. Er is dus nog werk, al heeft de waterstofauto zeker voordelen tegenover de elektrische auto met batterij. Zo is er maar een heel kleine batterij nodig die minder zeldzame grondstoffen gebruikt. Dit verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be