Waterstof

Zal waterstof de verbrandingsmotor redden?

20 jaar geleden geloofden sommige constructeurs heilig in een verbrandingsmotor op waterstof. Deze oplossing werd verlaten, maar is nu weer opgepikt en zou het concept van de verbrandingsmotor wel eens kunnen redden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 aug. 2023 | Leestijd: 6 min

Bijna 20 jaar geleden (in 2006) geloofden sommige autoconstructeurs in een toekomst voor de verbrandingsmotor na het olietijdperk. Vooral BMW zag wat in een aandrijving met waterstof, onder andere met de Hydrogen 7 V12 die werd aangedreven door deze energievorm.

Toch werd deze oplossing weer verlaten door BMW (en de andere fabrikanten), met name vanwege de tankverliezen en een aanzienlijk beperkt vermogen (dat daalde 439 pk naar 260 pk) en de lage productie van waterstof op dat moment. Het bleef dus bij een proefproject dat geen vervolg kreeg, waarna BMW in 2009 een punt zette achter de ontwikkeling ervan. Maar sinds Europa besloot de verbrandingsmotoren te verbannen en de batterij-elektrische auto op te leggen, is de oplossing van het rechtstreeks injecteren van waterstof in de cilinders van een verbrandingsmotor opnieuw opgedoken.

Advertentie – lees hieronder verder

BMW_Hydrogen_7_at_TED_2007

Nieuwe projecten

Het rechtstreeks injecteren van waterstof in de cilinders vormde een efficiëntieprobleem met de halvering van het rendement van een brandstofcelvoertuig. Maar intussen zijn de technologieën duidelijk geëvolueerd. Zo werkt BMW nu aan een iX5 Hydrogen die dit keer een brandstofcel gebruikt.

Alleen is de brandstofcel niet langer de enige heilige graal. Net als bij de Golf GTI bleef een handvol BMW-ingenieurs werken aan de waterstofvoorziening van een verbrandingsmotor. Samen richtten deze technici de start-up Keyou op, die net een vrachtwagen van 18 ton en een waterstofbus heeft omgebouwd, beide aangedreven door een 7,8-liter motor van 272 pk, en zich nu in de testfase bevindt. Volgens de laatste informatie werkt Volvo Trucks aan gelijkaardige oplossing.

AA1fe3wt

De kost van diesel

Maar Keyou gaat nog verder. Het bedrijf kondigt een gebruikskost van 700.000 km aan die vergelijkbaar zou zijn met die van een diesel, waarmee het lijkt dat een thermische motor op waterstof zowel vanuit energieoogpunt als vanuit economisch oogpunt steek zou houden. Met een volle tank zou je 500 km kunnen rijden, wat zeker minder is dan bij een diesel. Maar deze volledig schone voertuigen zouden niet aan beperkingen worden onderworpen en dus de lage-emissiezones binnen mogen.

Lagere kosten

In Frankrijk werken verschillende bedrijven aan deze oplossing, net als Hyundai en Toyota die overwegen om snel voertuigen met dit concept op de markt te brengen.

Challenges.fr interviewde een van deze bedrijven, CGK, dat uitlegt dat op voorwaarde dat een motor hoge interne druk kan accepteren, het perfect mogelijk is om hem aan te passen aan waterstof zonder hem volledig te wijzigen. Deze aanpak is veel economischer dan een volledige retrofit en de montage van een brandstofcel. En het rendement? Het zou niet zo problematisch zijn en er zou nog veel ruimte voor verbetering zijn. Volgens schattingen zou dit rendement kunnen oplopen tot 50%, wat minstens 10% meer is dan bij een benzine- of dieselmotor.

001

Is dit perspectief realistisch? Ja, want Toyota, dat een prototype van Corolla GR testte, aangedreven door een driecilinder turbo 1,6 liter afgeleid van de GR Yaris, gaf aan dat de efficiëntie dicht bij de benzineversie lag, dankzij het gebruik van gasvormige waterstof (in plaats van vloeibare).

Verbeteringen in zicht

En er is nog meer: in slechts één jaar tijd zijn Japanse ingenieurs erin geslaagd om het vermogen met +24% en het koppel met +33% te verbeteren. Zal dit concept snel op de markt komen? Niet echt, want bij Toyota geven ingenieurs aan dat 40% van de weg is afgelegd. Het is dus onmogelijk om de lanceringsdatum te kunnen vervroegen. We moeten dus realistisch blijven, zeker omdat ook de productie van groene waterstof fors zal moeten toenemen. We begrijpen nu beter waarom Toyota de enige batterij-elektrische oplossing weigert en streeft naar een diversificatie van koolstofvrije transportmiddelen.

De injectie van waterstof in verbrandingsmotoren blijft daarom een realistische oplossing die kan concurreren met synthetische brandstoffen, waarvan de toekomst nog niet erg duidelijk is. Want waterstofinjectie zal ook een mechanisch plezier verzekeren dat altijd zal ontbreken in batterij-elektrische auto’s. Wordt vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon