1. Regeneratie bij vertraging
Net als sommige hybrides en zelfs bepaalde wagens met een verbrandingsmotor maken EV’s gebruik van de kinetische energie die door de wielen wordt geproduceerd tijdens het remmen en afremmen. Zo wordt elektriciteit geproduceerd die wordt opgeslagen in de accu en ze met andere woorden oplaadt.
2. Thuis opladen
Het beperkte en ongeorganiseerde netwerk van oplaadpunten vormt een van de belangrijkste obstakels voor heel wat Belgen om tot de aankoop van een elektrische wagen over te gaan. Nochtans kan je zo’n vierwieler ook gewoon thuis opladen, ook met een klassieke stekker. Akkoord, dat duurt ellenlang dus je laat beter een krachtigere laadterminal (22 kW) installeren voor een meerprijs om die klus sneller te doen klaren.
3. Autonomie is niet echt een probleem
Advertentie – lees hieronder verder
Het belangrijkste struikelblok van de elektrische auto is zijn “beperkte” autonomie. Auto’s met een traditionele verbrandingsmotor halen weliswaar 700 tot 1.000 km met een volle tank, in tegenstelling tot EV’s die een rijbereik tussen 200 en 450 km beloven, maar als hun reservoir leeg is moet je wel speciaal naar het tankstation rijden. Wie met andere woorden slim omspringt met een elektrisch voertuig, zorgt ervoor dat die bolide (zo goed als) altijd wordt opgeladen als er niet mee gereden wordt. Zo is er van range anxiety ook (zo goed als nooit) sprake.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be