Een volledig elektrische aandrijving lijkt op het lijf van de bestelwagen geschreven, want de batterijen liggen laag en de vloer is sowieso vlak. Bovendien zijn EV-motoren koppelrijk en bieden ze onmiddellijk 100% van hun trekkracht. Ideaal voor tansport dus.
Het bereik
Een licht bedrijfsvoertuig legt gemiddeld 17.000 km per jaar af, of ongeveer 75 km per dag. De huidige actieradius, die over het algemeen varieert tussen 200 en 300 km, voldoet in principe aan deze behoefte.
Voordelen
Op het eerste zicht hebben elektrische bestelwagens dus alleen maar voordelen. De prijs van een laadbeurt is interessanter dan het vullen van een benzine- of dieseltank. Gemiddeld kost het opladen van dit type voertuig bijna de helft van een normale tankbeurt. Een ander voordeel van een elektrische lichte vracht is dat zo’n vierwieler minder onderhoud vereist. Een elektromotor heeft minder bewegende delen en slijt daardoor minder snel dan een verbrandingsmotor, waardoor de bedrijfskosten verder dalen. Ten slotte zijn elektrische bestelwagens volledig fiscaal aftrekbaar en zullen ze altijd welkom blijven in lage-emissiezones (LEZ).
Advertentie – lees hieronder verder
Voorwaarden
Om van deze voordelen te kunnen profiteren, moet natuurlijk aan een bepaald gebruikersprofiel worden voldaan, of toch zolang de batterijen niet superkrachtig zijn. Zo wordt aangeraden om rond een daggemiddelde van 100 km te blijven – of eronder natuurlijk – en niet te proberen richting 200 km of meer te gaan. De autonomie is ook afhankelijk van de lading, de temperatuur enzovoort, en opladen kan uren duren, waardoor dit maar beter elke nacht – of dag, afhankelijk van de shift – gebeurd. Weet ook dat de prijzen van “publiek” opladen maar blijven stijgen
Nadelen
Elektrische bestelwagens zijn net zoals elektrische auto’s een heel stuk duurder dan hun equivalent op diesel of benzine én het bedrijf moet investeren in één of meerdere laadstations, voor zover dat nog is gebeurd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be