Light is right. Of vrij vertaald: het gewicht is de grootste vijand. Deze historische uitspraak – die nog altijd actueel is – dateert van de jaren vijftig en hebben we te danken aan Colin Chapman, de oprichter van het merk Lotus. Tijdens zijn carrière heeft hij dit essentiële standpunt consequent verdedigd en gepleit voor een terugkeer naar de basis, zodat de sportiviteit uitgedrukt kan worden in een auto.
Minder bekend is dat een vrouw een bepalende rol speelde in die filosofie en uiteindelijk ook in het succes en de bekendheid van het merk Lotus. Deze vrouw was Hazel Chapman, de echtgenote van de oprichter en zelf ook medeoprichtster. Zij is nu overleden. Tijd om even terug te blikken op haar parcours en vooral de positieve invloed van deze vrouw op de autosport.
Betrokken van bij het begin
In die tijd was er voor vrouwen weinig plaats in de auto-industrie. Hazel is dan ook een pionier. Ze ontmoette Colin Chapman op een bal in 1944 en de twee tortelduifjes konden het meteen goed met elkaar vinden, vooral rond het autogebeuren. De eerste Lotus, de Mark 1, werd in 1948 zelfs in de garage van de ouders van Hazel gebouwd. Een opmerkelijk begin.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog verbazender en positief is dat Hazel de ontwikkeling van de testauto en zelfs die van het prototype dat volgde op de Mark 1 (de Mark 2 met Ford-motor) voor haar rekening nam toen Colin kort in dienst was bij de Royal Air Force. Het merk Lotus werd gecreëerd in 1952 en Hazel droeg £ 25 bij aan de oprichting. Vanaf 1954 ontwikkelde Lotus zich. Hoewel Hazel in de schaduw bleef, woog ze mee op de beslissingen. Ze zat namelijk in de raad van bestuur, ook voor bepaalde dochterondernemingen, zoals het F1-team van Lotus. Tijdens het bewind van Hazel won het F1-team in de jaren zestig en zeventig zes wereldkampioenschappen bij de piloten en zeven constructeurstitels.
Langetermijnvisie
Hazel werkte met enkele van de grootste racepiloten van die tijd, zoals Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Nigel Mansell en zelfs Ayrton Senna.
Toen Colin Chapman in 1982 stierf, behield Hazel haar vooruitziende blik. Ze begreep dat nieuwe investeringen nodig waren om de toekomst veilig te stellen. In dat kader speelde ze een belangrijke rol bij de verkoop van de aandelen aan een dochteronderneming van British Car Auctions. Ze bleef aan het roer van het team tot 1990, waarna ze de leiding nam van Classic Team Lotus, dat het erfgoed van het merk beheert.
Hoewel ze niet meer zakelijk bij het bedrijf betrokken was, bleef Hazel Lotus wel volgen. In 2018 signeerde ze de 100.000ste geproduceerde auto, terwijl ze altijd nog voor het grote publiek de straatmodellen mocht ontdekken. Haar hele leven lang gold ze dus als een referentie en baken voor Lotus. Het is niet voor niets dat Matt Windle, de huidige algemeen directeur van Lotus, het volgende zei: “Zonder Hazel Chapman zou er vandaag geen Lotus zijn.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be