De markt voor elektrische auto’s doet het slecht over de hele wereld. Auto’s die op batterijen rijden worden gemeden door hun hoge prijs en beperkte rijbereik, wat de plannen van constructeurs ondermijnt. Zij worden nu gedwongen om terug te schalen in hun assemblagefabrieken.
Dit beeld staat echter in schril contrast met de realiteit in België. In 2024 bereikten de inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s een nieuw record van 127.922 stuks. In totaal werd het jaar afgesloten met een groei van 37,3%, volgens Traxio, de federatie van autohandelaars. De markt voor elektrische tweedehandswagens is ook gegroeid, van 12.597 exemplaren in 2023 naar 23.515 in 2024, een toename van 104,7%.
Nieuw en tweedehands
De totale markt voor inschrijvingen van elektrische auto’s bereikte in 2024 dus een volume van 151.437 voertuigen, een stijging van 45,2% op jaarbasis. Deze cijfers tonen aan dat elektrische auto’s gestaag vooruitgang boeken op de Belgische wegen. Ze zijn nu goed voor 28,5% van de markt, of ongeveer een kwart van de jaarlijkse verkoop. Anderzijds is de aanwezigheid van elektrische wagens op de tweedehandsmarkt eerder symbolisch, met een aandeel van amper 3,2%.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals verwacht, wordt de transitie naar de elektrische auto nog altijd vooral gedreven door bedrijven, die gezien de fiscale regels (ook voor werknemers die een VAA moeten betalen) hun personeel dwingen om dit type auto te gebruiken. Hierdoor komt 86,7% van de nieuwe inschrijvingen van elektrische auto’s in 2024 van bedrijven of leasingmaatschappijen. Deze verdeling is uiteraard volledig anders op de tweedehandsmarkt, waar er bijna een evenwicht is: 48,5% van de inschrijvingen door bedrijven en 51,5% door particulieren.
Opmerkelijk is de opmars van de particuliere klanten in 2024. Tenminste in Vlaanderen, waar tot voor kort een EV-premie werd toegekend. De verkoop van nieuwe elektrische auto’s aan particulieren steeg met 151,4% (van 5.634 naar 14.166). Uiteraard is het beeld helemaal anders in Wallonië, waar slechts 2.602 nieuwe auto’s op batterijen werden geregistreerd door particulieren. Het contrast is frappant.
En de tweedehandswagens?
Bij de tweedehandswagens domineerde Vlaanderen opnieuw. Het noorden van het land is goed voor 75,1% van de tweedehands elektrische auto’s ingeschreven door particulieren. Ook hier speelde de premie een rol. De vooruitzichten voor 2025 zijn minder gunstig door de afschaffing van de premie in november. Maar het toont wel het belang een een financiële steunmaatregel bij zo’n transitie. Het hefboomeffect is verrassend krachtig en zou idealiter moeten blijven bestaan.
Traxio stelt echter vast dat dit bijzondere tijden zijn voor elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt. De vraag naar deze auto’s is lager dan die naar verbrandingsmotoren, waardoor dealers met voorraden zitten. Ze worden steeds meer gedwongen om de prijzen te verlagen omdat er weinig perspectief is op het vinden van doorverkoopkanalen in het buitenland. Hierdoor keldert de restwaarde van elektrische auto’s. Na vier jaar ligt die 30 tot 40% lager dan oorspronkelijk ingeschat. Toch blijft de vraag naar tweedehands elektrische auto’s groot bij bedrijven (51,5%). Het is voor hen een manier om te profiteren van een hoge fiscale aftrekbaarheid zonder een hoge aankoop- of leaseprijs te betalen.
Welke favoriete modellen?
Hoewel de markt voor elektrische auto's steeds diverser wordt, zijn er duidelijke leiders. In de eerste negen maanden van het jaar bleef Tesla de verkoop van nieuwe elektrische auto’s domineren, dankzij de Model Y (8.880 stuks). De Amerikaan wordt gevolgd door BMW en zijn iX1 (6.680 stuks) en daarna door de Audi Q4 e-tron (5.903 stuks).
De rangschikking ziet er echter helemaal anders uit als we kijken naar de cijfers voor de tweedehandsmarkt. Daar leidt de Porsche Taycan (1.016 stuks) vóór de Tesla Model 3 (885 stuks) en de Fiat 500 (505 stuks). Het valt nog af te wachten hoe dit de komende maanden evolueert zonder de Vlaamse EV-premie…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be