Consultancybureau Deloitte publiceert op regelmatige basis zijn Automotive Consumer Survey, een onderzoek naar de aankoopintenties van consumenten op de automarkt. Het gaat hier om particulieren, aangezien bedrijven en zelfstandigen zich helemaal anders gedragen om fiscale redenen. De cijfers zijn alarmerend: het cijfer voor de eerste zes maanden van 2023 ligt 25 procent lager dan vorig jaar. Met andere woorden, de aankoopintentie van Belgen die hun eigen auto zelf financieren, lag nog nooit zo laag.
Toch spreken bepaalde indicatoren elkaar tegen. Zo is het jaar goed begonnen met een sterke stijging van het aantal inschrijvingen (+35,4 procent). Maar volgens FEBIAC, dat geïnterviewd werd door onze collega’s bij L’Écho, was dit vooral te danken aan een inhaalbeweging bij de leveringen na de vele vertragingen door de covidcrisis en de daaropvolgende tekorten aan onderdelen en grondstoffen. We moeten de zaken dus anders interpreteren en begrijpen dat de markt van de particulieren erg moeilijk verloopt. Het aantal bestellingen daalt aanzienlijk.
Redenen om niet te kopen
De lijst met redenen om aankoopbeslissing voor een nieuwe auto uit te stellen of te annuleren, is lang en spreekt voor zich: economische onzekerheid, inflatie, stijgende energieprijzen, (te) hoge aankoopprijzen voor elektrische wagen en (te) lange levertijden. Daarnaast is er de onzekerheid over de gebruikstermijn (van auto’s met verbrandingsmotor). Mogen ze nog vrij in het verkeer rondrijden de komende jaren?
Advertentie – lees hieronder verder
Voor FEBIAC, de federatie van auto-importeurs, doet deze situatie vermoeden dat er een kloof ontstaat tussen de bedrijfsmarkt, die met milieuvriendelijke wagen zullen rijden, en de particuliere automarkt (33 procent van de jaarlijkse verkoop), waar auto’s niet of nauwelijks vervangen worden. Dit fenomeen is nu al zichtbaar: amper 10 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren.
Drie op de tien
Volgens de Automotive Consumer Survey van Deloitte zijn amper drie op de tien consumenten met een laag inkomen van plan om ooit een elektrische auto te kopen, voornamelijk omdat ze de aankoopprijs van deze auto’s te hoog vinden. Deloitte stelt in zijn conclusies dat betaalbaarheid een belangrijke uitdaging vormt voor elektrische auto’s. En de consultant gaat nog verder: er zouden fiscale en financiële stimuli moeten komen, zoals renteloze leningen, aankooppremies of flexibele financieringen.
Zijn elektrische auto’s en particulieren onverenigbaar? Niet per se, want er wordt verwacht dat auto’s op batterijen de komende jaren in prijs dalen. Deloitte wijst er wel dat het volstaat om goedkopere elektrische auto’s beschikbaar te maken. Het is ook nodig om het laadnetwerk uit te rollen en het publiek te overtuigen met informatie. In het onderzoek van Deloitte zeggen vier op de tien Belgen namelijk dat ze niets weten over elektrische auto’s.
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be