Auto’s hacken is geen nieuwe praktijk, maar ze komt logischerwijs wel in een stroomversnelling met de doorbraak van de elektronica en het tijdperk van de geconnecteerde wagens. Natuurlijk denken we bij hacken in de eerste plaats aan de contactloze toegang en het starten van de auto, maar toch is dit niet het belangrijkste doelwit van de hackers. Inderdaad, op een symposium van specialisten dat onlangs in Lille plaatsvond, lijkt tegenwoordig vooral het hacken van opties populair te zijn.
Volgens deze specialisten groeit dit fenomeen duidelijk en worden er intussen jaarlijks duizenden auto’s gehackt. Vandaar het belang van meer inzicht in de hackingprocedures en de nodige systemen om ze beter te kunnen voorkomen en wie weet zelfs te anticiperen op toekomstige aanvallen met nieuwe middelen.
Eenvoudig
Het blijkt ook dat het paradoxaal genoeg steeds makkelijker is om een auto te hacken als we de politie mogen geloven die ook aan de conferentie heeft deelgenomen. Hackers werken vaak met kleine apparaatjes die gewoon op internet worden gekocht en waarmee de codering van de sleutel makkelijk te kraken is. Ditzelfde apparaat laat het vervolgens toe om deze code te gebruiken, en dus om de auto te openen, te starten én te stelen.
Volgens hackingspecialisten ligt het probleem vooral in het gebrek aan interesse van de constructeurs om beveiligingsoplossingen te ontwikkelen. Inderdaad, ze worden vaak gewaarschuwd voor de veiligheidsproblemen die hun auto’s treffen, maar blijkbaar willen ze maar weinig investeren in hun systemen en dus in de beveiliging van hun klanten. Onlangs voerde de ADAC (de Duitse automobielclub) een test uit om dit gebrek aan aandacht van de merken aan te tonen. Hackers werden uitgenodigd met de nodige apparatuur en aangeboden om 501 modellen die op de markt zijn te hacken. Hierbij werden 95% van de geteste auto’s moeiteloos geopend en gestart.
Advertentie – lees hieronder verder
Weldra een cybercrashtest?
De situatie is dus alarmerend en experts over de hele wereld willen daarom dat een “cyber crashtest” verplicht wordt bij de homologatie van een auto, zoals nu al het geval is voor de bescherming van de inzittenden. Dat zou inderdaad logisch zijn. Waarom besteden merken nu zo weinig aandacht aan dit probleem? Het antwoord ligt eigenlijk voor de hand: het risico wordt gewoon doorgeschoven naar de verzekeraars. Het aanpakken van het probleem kost echter niet veel tijd en energie. De wereld van smartphones biedt genoeg voorbeelden om cyberaanvallen of diefstallen te voorkomen. Zoals bij Apple bijvoorbeeld, dat het mogelijk maakt om een elektronische chip volledig uit te schakelen dankzij het Kill Switch systeem.
Het ‘online’ tijdperk is problematisch
De komende jaren gaat alles verder evolueren, zowel voor de constructeurs als voor de dieven. Inderdaad, met geconnecteerde auto’s kunnen sommige opties op afstand worden geactiveerd, zoals bij Tesla met de geavanceerde versies van de AutoPilot. In dit geval vormt hacken echter een echt probleem voor Tesla die deze zeer dure optie dan niet langer kan verkopen. Het is waarschijnlijk deze nieuwe benadering van het ‘online gebeuren’ alles in een stroomversnelling kan brengen, omdat dit soort hacken een rechtstreekse invloed heeft op de financiën van de fabrikanten. Inderdaad, onze auto’s (en wij, consumenten) verdienen veel meer aandacht voor dit aspect!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be