Een levenslange garantie op een elektrische auto: dat heeft MG zojuist aangekondigd voor zijn elektrische auto’s in Thailand. Dit geldt uiteraard niet voor het koetswerk, de banden of de ruitenwissers, maar wel voor de batterij, aandrijflijn en vermogenselektronica. Niet slecht dus, want dit zijn de duurste onderdelen om te vervangen.
Deze dekking is van toepassing op vier elektrische modellen van het merk, namelijk de MG4 en de MG Cyberster roadster, maar ook voor de Maxus-modellen, de busjes voor zeven personen Maxus 7 en 9.
Waarom?
Wat wil MG bereiken met deze zeer vrijgevige garantie? MG biedt vooral een onbeperkte dekking op deze onderdelen, zowel qua tijd als kilometers, om kopers gerust te stellen over elektrische wagens. Om niemand te frustreren, is deze garantie retroactief en dus ook beschikbaar voor klanten die deze auto’s eerder hebben gekocht.
De aankondiging van deze uitzonderlijke garantie mist zijn effect duidelijk niet, want de verkoop van de MG4 is ontploft: +84% tegenover 2023 op de Thaise markt. Ook het aantal reservaties voor de Cyberster is gestegen tot meer dan duizend.
Advertentie – lees hieronder verder
Marketingstunt
MG introduceert deze garantie als onderdeel van de honderdste verjaardag van het merk. Het bedrijf werd in 1924 opgericht door de Britse ondernemer William Morris, die kleine sportwagens wilde bouwen. MG staat voor ‘Morris Garage’. In Thailand viert MG dan weer zijn tiende verjaardag. De SAIC-groep lanceerde het merk in 2014 en de vier modellen in kwestie worden gebouwd in de Thaise fabriek in Chonburi.
Hoewel klanten blij zullen zijn met deze garantie, zet het initiatief ook druk op de Thaise werknemers van de vestiging in Chonburi, die onlangs is uitgebreid dankzij enkele investeringen. Naast de productie van voertuigen is er ook een productielijn voor batterijen. Het is dus belangrijk om de medewerkers te motiveren en de kwaliteit naar een hoger niveau tillen.
Ook in België?
De levenslange garantie is momenteel beperkt tot Thailand, waar de industriële belangen ook groot zijn. Kan deze garantie uitbreiden naar de rest van de wereld, en dus ook naar België? Op het eerste gezicht is dat onwaarschijnlijk, want deze dekking kost MG uiteraard geld. Over pakweg twintig jaar moeten de batterijen vervangen worden. En we kunnen ons voorstellen dat SAIC niet van plan is om zichzelf te ruïneren. Het valt dus te bezien wat de werkelijke voorwaarden zijn van de garantie die MG heeft gegeven. Die zijn niet echt gedetailleerd, maar waarschijnlijk erg streng. Het is ook mogelijk dat MG Thailand gebruikt als een testmarkt om te zien of zo’n aanbod commercieel aanslaat.
Het ‘garantie-effect’ is een krachtig hulpmiddel om klanten te overtuigen. Verschillende merken hebben hier eerder al op ingespeeld, zoals Toyota (eerst vijf jaar en nu zelfs tien jaar als de auto in het dealernet wordt onderhouden en tien jaar of een miljoen kilometer op de bZ4X) of Kia dat een garantie van zeven jaar op tafel legde om bekend te worden. En dat heeft zeer goed gewerkt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be