Is de elektrische auto echt zo groen als wordt beweerd? Deze vraag wordt gesteld door een nieuwe Japanse studie uitgevoerd door de Kyushu University. En die luidt de noodklok. Herinner het uitgangspunt: voor overheden en klimatologen dreigt er een ernstig gevaar en daarom moeten we dringend onze wereldwijde CO2-voetafdruk verkleinen. Logischerwijs ontkomt de transportsector er niet aan (goed voor 25% van de wereldwijde uitstoot) en moet ook die een revolutie doormaken via een versnelde elektrificatie. Concreet bestaat de aanpak erin om onze ‘oude’ voertuigen met verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische wagens met batterijen of op waterstof.
Volgens de onderzoekers van de Kyushu University zit de wereld echter op het verkeerde spoor. Zij beweren dat het langer houden van je oude benzineauto duidelijk gunstig is voor het milieu. Met cijfers die dat aantonen leggen deze wetenschappers uit dat het totaal belachelijk is en nog meer CO2-uitstoot veroorzaakt om verbrandingsauto’s in perfecte staat af te voeren onder het voorwendsel dat ze moeten worden vervangen door schonere elektrische modellen. De onderzoekers stellen dat we ons niet alleen moeten richten op uitlaatemissies, maar ook moeten kijken naar de totale wereldwijde cyclus (productie, gebruik, recycling). Logisch eigenlijk.
Van 1990 tot 2016
In het onderzoek is rekening gehouden met het Japanse wagenpark tussen 1990 en 2016. En op dit volume, als deze auto’s 10% langer in omloop zouden blijven voordat ze werden ‘geëlimineerd’, zou de CO2-voetafdruk verminderden met … 30,7 miljoen ton. En waar zou deze besparing vandaan komen? Nou gewoon het verschil tussen de jaarlijkse uitstoot van deze auto’s die in gebruik zouden blijven en het niet produceren van nieuwe, elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Shigemi Kagawa, professor aan de Kyushu University, zegt dat “dit betekent dat we onze CO2-uitstoot kunnen verminderen door onze auto’s langer bij te houden en er dus langer mee te rijden”, en hij voegt eraan toe dat “als de auto relatief nieuw is en een goed energierendement heeft, het besparingseffect nog groter is”.
Een financiële put voor de overheid
Japanse wetenschappers bespreken ook belastingvoordelen of staatssteun die de aankoop van elektrische auto’s stimuleren. Voor hen zijn deze omschakelpremies totaal contraproductief, want naast een verslechtering van het saldo van de CO2-uitstoot, verslechteren ze ook de budgettaire situatie van de overheden. Volgens hun berekening (nog steeds op Japans niveau) zouden deze premies de CO2-uitstoot met ongeveer 42 miljoen ton verhogen.
Wat moeten we denken van deze nieuwe studie? Dat het gewoon logisch is, in de zin dat wat we niet consumeren of niet produceren ook niet bijdraagt aan de uitstoot of de vervuiling. Als een object eenmaal is geproduceerd, is het beste voor de omgeving (en waarschijnlijk ook voor degene die ervoor betaalt) dat het zo lang mogelijk meegaat. Dat is niets nieuws.
Daarnaast is ook bekend dat de elektrische auto over een volledige levenscyclus minder CO2 uitstoot dan de auto met een verbrandingsmotor. En dat zegt niet alleen Gocar, maar ook de bekende onafhankelijke instantie, Transport & Environment (T & E), die eerder al de Dieselgate-crisis heeft onthuld. Volgens de NGO stoot de elektrische auto vandaag al bijna drie keer minder CO2 uit dan zijn klassieke tegenhanger als we rekening houden met de reële uitstoot, die vaak hoger is dan wat wordt aangekondigd.
Daarnaast zal de milieu-impact van de elektrische auto de komende jaren blijven afnemen, omdat hernieuwbare energie zal blijven groeien terwijl de behoefte aan energie of materialen voor de productie van batterijen en/of de recycling ervan moet blijven verbeteren. De vraag blijft dus onbeantwoord, maar er zal inderdaad verandering moeten komen. Zal dat allemaal tegelijk gebeuren? Waarschijnlijk niet. En hier denken we dat Elon Musk, die uitlegt dat deze overgang enige tijd zal duren, waarschijnlijk gelijk heeft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be