Toen hij tien jaar geleden naar de museumvertrekken verhuisde, was de Land Rover Freelander een behoorlijk populair model. Hij oogstte vooral klanten met zijn compactere SUV-afmetingen, een appetijt voor modder en een toegankelijkere prijs. Zijn rol werd later overgenomen door de Discovery Sport op een moment dat Land Rover ten volle zijn voordeel uit de SUV-hausse wou benutten en zijn gamma begon te ontwikkelen rond drie families: Defender, Discovery en Range Rover.
Daar komt nu een vierde lijn bij met de aangekondigde terugkeer van de Freelander. Deze zal ook nu weer buiten de gebaande paden treden met zijn concept, maar dan op een heel andere manier. De nieuwe generatie wordt een lijn van budgetbewuste en emissievrije batterijmodellen die in China van de band gaan rollen. Dat gebeurt onder de auspiciën van Chery, de lokale partner van Land Rover. Beide merken hebben een overeenkomst getekend om de Freelander nieuw leven in te blazen, dus dit is veel meer dan een gerucht uit de wandelgangen. Het model wordt gebouwd in de fabriek van Changshu. Beide merken timmeren daar al tien jaar samen compacte Land Rover en Jaguar-modellen in elkaar voor de lokale markt zoals onder meer de Evoque en de E-Pace. De nieuwe Freelander komt op een platform van Chery met een designsausje van Land Rover.
Ook voor de export
Deze keer zal het alvast niet bij een plaatselijke productie blijven. Alhoewel de Freelander-familie zal debuteren op de belangrijke Chinese markt, in volume de grootste ter wereld voor elektrische voertuigen, is de joint venture ook van plan om een deel van de output te exporteren. De strategie doet denken aan wat BMW met de vorige iX3 of Dacia met de Spring deed, nog twee modellen die in China worden gebouwd maar wel worden aangeboden aan Europese klanten. Mogelijks kan het plan ook dienen als een hefboom om goedkope elektrische auto’s tot in Europa te krijgen, voor zover de aangekondigde importtarieven geen stokken in de wielen gaan steken. Nu, met een opgelegd douanesurplus van 21% (de tarieven hangen af van de bereidwilligheid tot medewerking met de EU) behoort Chery tot de bravere leerlingen van de klas, terwijl het merk ook een oude Nissanfabriek in Spanje aan het herinrichten is waarmee het de tarievenblokkade kan omzeilen.
Advertentie – lees hieronder verder
Scorend potentieel
Het maakt dat er niet veel moet gebeuren om de sterren op één lijn te zetten voor een Europees hoofdstuk in de nieuwe Freelander-episode. Al zijn de producenten in China ook druk bezig met de uitvoer naar de rest van Azië, Afrika en de landen van Latijns-Amerika, gebieden – waaronder bijvoorbeeld Brazilië – waar nochtans eveneens hogere importbarrières aan het ontstaan zijn. Land Rover heeft wel de export bevestigd maar nog niet de bestemmingslanden onthult. Europa heeft dringend nood aan meer betaalbare elektrische modellen om zijn koolstofneutrale doelstellingen te halen, dus een betaalbare Freelander met het typische appeal van Land Rover in een batterijformat heeft zeker scorend potentieel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be