Auto-industrie

Maar 3 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren

Volgens Touring wordt maar 3 procent van de nieuwe elektrische auto’s gekocht door particulieren. Touring vindt het tijd dat de overheid ingrijpt met fiscale stimuli of premies. Anders dreigt de elektrische transitie uit de bocht te gaan en in het ravijn te eindigen. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 06/10/2022 | Leestijd: 3 min

De transitie naar de elektrische auto is volop bezig, maar krijgt de jongste weken te maken met veel onvoorziene obstakels die grotendeels te wijten zijn aan de economische situatie. Vooral de plotse stijging van de prijzen van energie en elektriciteit dreigt de overgang te vertragen, simpelweg omdat een batterij opladen duurder wordt dan een brandstoftank vullen.

Om de elektrische transitie niet te missen (die eigenlijk een verplichte transitie is, waarover de Europese Commissie onderhandelt), verzoekt Touring de regering om krachtige beslissingen te nemen als ze haar doel van een groener wagenpark wil bereiken. In werkelijkheid blijkt de verkoop niet schitterend.

Advertentie – lees hieronder verder

Toegegeven, de elektrische auto is om fiscale redenen een must voor bedrijven en zelfstandigen (door de aftrekbaarheid), maar bij particulieren is het een heel ander verhaal. Volgens Touring zou slechts 3,3 procent van de nieuw aangekochte elektrische auto’s gekocht worden door particulieren, wat toch heel weinig is.

Prijzen remmen af

De hoge verkoopprijzen van elektrische auto’s blijven natuurlijk het eerste obstakel, maar er is nog een andere (en onverwachte) variabele waarmee je rekening moet houden: de prijs per kWh die de voordelige gebruikskosten die elektrische auto’s tot nu toe hadden bijna volledig tenietdoet. Volgens Touring dreigt deze situatie een slechte zaak te worden voor de groei van de verkoop van elektrische auto’s op ons grondgebied.  

Les ventes de voitures électriques prennent de l’ampleur, mais pas chez les particuliers...

De enige troef om de doelstellingen te halen, zou daarom de invoering van een autofiscaliteit zijn die (eindelijk) het voordeel geeft aan wagens die milieuvriendelijker zijn. Touring constateert dat alleen Vlaanderen hiertoe maatregelen heeft genomen en dat de (positieve) resultaten zichtbare zijn, maar dat dit alleen mogelijk is door een belastingvermindering te verlenen.

Beleid aanpassen

Het huidige beleid moet aangepast worden, stelt Touring, want het Belgische wagenpark blijft verouderen, wat natuurlijk schadelijk is voor de uitstoot van broeikasgassen (auto’s verbruiken meer) en voor de uitstoot van vervuilende stoffen (NOx, fijnstof enzovoort).

Zeker in de afgelopen maanden zijn de koopkrachtdaling en de onzekerheid over de toekomst natuurlijk geen factoren die de transitie helpen.

Deze visie wordt gedeeld door FEBIAC (de Belgische federatie van autofabrikanten), dat benadrukt dat het prijsverschil tussen een thermisch en elektrisch model te groot blijft en dat het kunstmatig moet verzacht worden door de staat, tenminste voor een bepaalde periode. Dit moet het mogelijk maken om het aantal elektrische auto’s te vergroten en dus de productiekosten en de prijzen te verlagen. Een aankooppremie of belastingaftrek (zoals voor pick-ups bijvoorbeeld, hoewel dit in Wallonië niet meer bestaat) zouden de voorkeursoplossingen moeten zijn.

Volgens FEBIAC richt de overheid haar vergroeningsinspanningen momenteel alleen op de bedrijfswagens en is het hoog tijd om ook inspanningen te leveren voor particuliere kopers.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie