De overgang naar de elektrische auto roept veel vragen op, vooral voor de stroomvoorziening van dit vervoermiddel. In eerste instantie zou de hoeveelheid elektriciteit geen probleem vormen, aangezien de elektriciteit nodig voor 1 miljoen elektrische auto’s ruwweg geschat wordt op 3 TW/jaar, terwijl het totale verbruik in België rond de 85 TW/jaar ligt. De elektrische auto zal de balans dus wellicht niet verstoren (Bij deze berekening werd geen rekening gehouden met de verliezen tijdens het opladen).
We mogen echter niet vergeten dat het elektriciteitsverbruik alleen maar zal toenemen, omdat ook de verwarming van woningen op termijn wellicht steeds meer overschakelt op deze energiebron (vooral met een warmtepomp).
Het probleem ligt eerder bij de capaciteit van het netwerk en de piek van de vraag. Het is typisch dat iedereen bij thuiskomst alle apparaten inschakelt en binnenkort dus ook de elektrische auto, wat de laadinfrastructuur zou destabiliseren. De versterking van het netwerk zou buitensporige kosten met zich meebrengen die, zoals gebruikelijk, wellicht worden doorgerekend aan de eindverbruiker. Er is ook de kwestie van de erg krappe timing, vooral omdat vanaf 2026 naar schatting 80 procent van de bedrijfswagens elektrisch zal rijden. Er is dus haast bij.
Is slim opladen de oplossing?
Advertentie – lees hieronder verder
Al geruime tijd wordt smart charging of slim opladen voorgesteld als oplossing voor dit probleem. Door het laden te regelen in functie van de huidige vraag op het netwerk, zou de druk op het netwerk verlichten. Dat klinkt goed, maar zo eenvoudig is het niet. Om effectief slim te kunnen laden, moeten huishoudens de nodige uitrusting zoals een slimme meter krijgen. De meeste laadoplossingen die vandaag op de markt verkrijgbaar zijn, kunnen al slim laden. Fabrikanten hebben hierop op geanticipeerd.
Verder gaan met bidirectioneel laden
Slim laden is niet de enige oplossing. De laadinstallatie zou ook gekoppeld moeten worden aan een systeem voor bidirectioneel laden, wat betekent dat bepaalde elektrische toestellen met een batterij in staat zijn om het stroomnet te ondersteunen wanneer dat nodig is. Dat is goedkoper, want het is duidelijk dat de elektriciteitsprijs op een bepaald moment berekend zal worden op basis van de vraag.
Het is dus in ons eigen belang om op te laden op momenten dat er weinig vraag is, wanneer er veel elektriciteit beschikbaar is en de prijs dus het laagst is.
In het geval van de auto zou het batterijpakket de woning van stroom kunnen voorzien voor een bepaalde behoefte (koelkast, tv enzovoort). Zo kan de vraag afgevlakt worden en is het niet nodig om de elektriciteitsproductie op deze piekmomenten te verhogen, of om fors te investeren in een sterker laadnetwerk.
De oplossing lijkt dus gevonden, tenminste als de constructeurs hun modellen compatibel maken met deze technologie. Momenteel is het aantal elektrische auto’s dat effectief in beide richtingen kan laden op één hand te tellen. Er is dus nog een lange weg te gaan voor een oplossing die vanzelfsprekend lijkt. We vragen ons weleens af waar de (goede) wil is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be