Enkele weken geleden kondigde Tesla trots aan dat het bezig was met het innoveren van de autoproductietechnieken. Het merk legde uit dat het de gigacasting-techniek zou gaan gebruiken, een proces waarbij een gigantische pers (ontwikkeld door de Italiaanse groep Idra) wordt gebruikt om bijna de hele onderkant van de carrosserie in één stuk te gieten. Deze aanpak moest zorgen voor aanzienlijke besparingen, aangezien dat gedeelte van de carrosserie normaliter uit 400 onderdelen bestaat.
Volgens verschillende managers van het merk waren er talrijke voordelen verbonden aan deze productietechniek, omdat ze het mogelijk maakten om de productiekosten van een platform met 40% te verlagen, dankzij besparingen in tijd en machines, aangezien de gigapress 600 robots kon vervangen. Het achterliggende idee van de Amerikaanse fabrikant was om gigacasting te gebruiken voor de productie van het toekomstige kleine model, zodat deze zeker winstgevend zou zijn. Maar de plannen van Musk zijn veranderd, en hoewel er in de komende maanden wel een goedkopere Tesla komt, zal deze er uiteindelijk heel anders uitzien dan tot nu toe werd gedacht – hypothetisch Model 2 genoemd.
Terug naar de oorsprong?
Het blijkt dat het next-gen platform, dat gebruik zou maken van gigacasting en het “unboxing“-proces – waarbij de auto gelijktijdig op verschillende locaties wordt geassembleerd, en niet meer op één enkele assemblagelijn – toch niet zal worden gerealiseerd. Volgens informatie van Reuters, zou Tesla al eind 2023 dit platform hebben laten vallen, slechts twee maanden na de bekendmaking van deze nieuwe assemblagemethoden.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom dan die ommezwaai? Waarschijnlijk omdat de besparingen (tussen 40 en 50%) uitblijven, en Tesla problemen heeft met vertragende verkopen. In deze context zoekt Tesla snelle besparingen. En grote machines betekenen natuurlijk grote investeringen, evenals het risico een paar problemen tijdens het opstarten. Ter herinnering: Tesla bespaart ook op personeelskosten, aangezien het bedrijf 10% van zijn personeelsbestand schrapt, waaronder een groot deel van de superchargers-afdeling.
In plaats van gigacasting zal Tesla dus de carosserie verder in drie stukken gieten: twee voor- en achterdelen “gigacast”, waaraan een aluminium middenstuk en stalen frames moeten worden gemonteerd om de batterijen toe te voegen, zoals bij de Cybertruck en de Model Y.
Strategische verandering
Deze terugtrekking op het gebied van gigacasting laat zien hoezeer Tesla van strategie is veranderd. Het merk wil zich nu richten op autonoom rijden en robotaxi’s in plaats van de groei in verkoopvolumes, die investeerders had overtuigd. Het valt nog te zien hoe zij de beslissingen van Elon Musk waarderen of niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be