Het wagenpark verandert en dus evolueert pechverhelper VAB mee. VAB breidt zijn vloot van interventiewagens uit met de elektrische Volkswagen ID. Buzz, de eerste volledig elektrische pechverhelpingsvoertuigen in ons land van dit type. De ID. Buzz krijgt dezelfde opdrachten als de andere interventievoertuigen. Met deze volledig elektrische wagen gaan de wegenwachters vanaf september de baan op voor alle soorten pechverhelping. VAB heeft ook acht exemplaren van de Polestar 2 toegevoegd als vervangwagen, terwijl VAB-Rijschool rijlessen uitvoert met de Cupra Born.
Veel bandenpech
De elektrificatie van het wagenpark in ons land zorgt voor bijkomende uitdagingen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben elektrische wagens even vaak en soms zelf vaker af te rekenen met pech. En dan gaat het niet om een lege aandrijfbatterij, want volgens VAB komt dat zelden voor. De voornaamste oorzaken van pech bij elektrische auto’s zijn een lege 12V-batterij en vooral bandenpech. Elektrische wagens hebben een groot koppel en hoog gewicht, een combinatie die vaker tot bandenproblemen leidt.
Advertentie – lees hieronder verder
Moeilijke takeling
Een takeling van een elektrisch voertuig waarbij twee of vier wielen geblokkeerd zijn, neemt ook meer tijd in beslag. Zo’n auto mag niet zomaar getakeld worden op de traditionele manier. Wanneer je een elektrische wagen duwt of trekt, gaan de wielen draaien, waardoor elektriciteit wordt opgewekt, net als bij een dynamo van een fiets. Als de auto niet naar behoren werkt door een lege batterij of technisch probleem, dan kun je schade aanrichten door de wielen te laten draaien en stroom op te wekken. Sommige modellen kunnen wel geduwd of gesleept worden, maar dan is de snelheid beperkt tot bijvoorbeeld 15 km/u én mag dat maar over een korte afstand, bijvoorbeeld anderhalve kilometer. Het maakt het werk van de wegenwachters er niet eenvoudiger op.
Ouder wagenpark
Daarnaast stelt VAB vast dat het Belgische wagenpark veroudert. Een auto was in 2022 gemiddeld negen jaar en negen maanden oud in België, een stijging van vijf maanden op amper één jaar tijd (cijfers Febiac). Deels komt dat door uitgestelde leveringen van nieuwe auto’s. Een andere oorzaak is dat consumenten moeite hebben om de juiste aandrijfvorm te kiezen en daarom hun aankoop uitstellen en langer blijven rijden met hun huidige auto. Dit leidt tot meer interventies per wagen, zowel bij auto’s op fossiele brandstoffen als bij volledig elektrische auto’s. Meer en langere interventies veroorzaken uiteraard voor hogere kosten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be