In het Aston-jargon staat AMR (voor Aston Martin Racing) synoniem voor minder gewicht en meer rijsensatie. Na de DB11 van vorig jaar is het nu de beurt aan de “kleine” Vantage om de legendarische naam te krijgen, voor een speciale gelimiteerde oplage van 200 stuks. Hiervan worden er 59 nog exclusiever gemaakt door hun “Vantage 59” kleur, hier geïllustreerd en ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Aston Martins overwinning van de 24 uur van Le Mans.
Vreemde architectuur
Het interessantste aan deze speciale serie zijn natuurlijk de technische aanpassingen: standaard carbonkeramische remmen, beperkte slip bij specifieke instellingen en 95 kilo minder op de weegschaal, een gewichtsbesparing die grotendeels te danken is aan het gebruik van een handgeschakelde versnellingsbak in plaats van de gebruikelijke automaat.
De Vantage AMR is uitgerust met een handgeschakelde zevenbak. En alsof dat nog niet genoeg is om op te vallen, heeft Aston Martin hem een “dog-leg” bediening gegeven. De eerste versnelling zit linksonder, naar de bestuurder toe, waar de tweede versnelling zich meestal bevindt. Deze architectuur werd geërfd van bepaalde racemodellen, waarin de piloot de overgangen van de 2de naar de 3de en van de 4de naar de 5de kan versnellen, aangezien ze twee aan twee op dezelfde rasterlijn liggen. Op papier een efficiënte oplossing, in de praktijk vooral ingewikkeld, zo blijkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Mentaal vermoeiend
Om deze versnellingsbak gewoon te worden, moet je alle automatismen uit je hoofd bannen en constant bij de pinken blijven. Geloof me als ik zeg dat dit geen gemakkelijke oefening is, zeker in het begin en met een sportieve rijstijl. Bij verschillende gelegenheden heb ik de 4de versnelling ingeschakeld in plaats van de 5de, of erger nog, de 2de versnelling in plaats van de 3de. Om het nog wat erger te maken, accepteert deze bak geen onnauwkeurigheden in de volgorde. Hier trouwens ook geen sprake van een beetje “schuiven” met de hendel om van 3 naar 4 of van 5 naar 6 te schakelen: elke beweging moeten worden afgebroken en de vingertoppen moeten nauwkeurig opereren om de gewenste versnelling in te schakelen, op de manier van een Italiaanse sportwagen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Aan de andere kant reproduceert de automatische “rev matching” (AMSHIFT genaamd), die met een eenvoudige knop kan worden geactiveerd, de effecten van het hiel-teenmanoeuvre door licht gas bij te geven bij het terugschakelen, om de motor in toeren te houden en ze te intensiveren. Weer een zaak minder om je op te concentreren, maar natuurlijk ook iets minder “puur”…
De psychomotorische moeilijkheden kwamen niet alleen tijdens deze testrit, ook het decemberweer gooide heel wat roet in het eten: veel wolken, bijna geen licht, onophoudelijk zware regen en op momenten zelfs lichte hagel. Omstandigheden die verre van ideaal zijn om kronkelwegen “aan te vallen”, zeg maar, en al zeker niet met een 510 pk sterke 4,0-liter V8 onder de kap die al zijn krachten naar de achterwielen stuurt. En ook al werd het koppel verlaagd (nog steeds 625 Nm…), waakzaamheid is absoluut geboden als je met deze Aston onderweg bent. In de sportmodus (de basismodus) blijft de Vantage AMR weliswaar en zoals verwacht een geweldige GT. De spierballen zijn er, maar staan niet volledig opgespannen, al voel je ook dat je hem niet te veel moet kietelen, op het risico van een uitbrekende achterkant. In “Sport+” wordt dit temperamentvolle karakter natuurlijk alleen maar bevestigd: minder assistentie, een verhoogde reactiesnelheid en vooral ook een grotere noodzaak om de reacties op het gaspedaal te doseren om ervoor te zorgen dat je niet rondtolt. Doorgewinterde bestuurders zullen dit zeker waarderen en er zelfs van genieten, en al helemaal als de auto van hen is, maar ondergetekende die deze Aston voor even uitgeleend kreeg, heeft deze keer toch maar gepast om de Track-modus uit te proberen. Die is namelijk nog scherper…
Conclusie
Door te kiezen voor zo’n onconventionele versnellingsbak reserveert Aston Martin deze Vantage AMR voor puristen van het eerste uur die ook effectief de tijd zullen nemen om te leren hoe ze er perfect mee om moeten gaan. Zij – en vooral zij – zullen deze auto echt helemaal waarderen.
De Vantage Vantage AMR “59” in cijfers
Motor: V8, benzine, biturbo, 3.982cc; 510pk bij 6.000rpm; 625Nm van 2.000 tot 5.000rpm.
Aandrijving: naar de achterwielen.
Versnellingsbak: handgeschakeld, 7 versnellingen
L/B/H (mm): 4.465/1.942/1.273
Leeggewicht (kg): 1.360
Koffervolume (l): 270
Tankinhoud (l): 73
0-100 km/u (sec.): 4
Prijs: € 211.745 BTWi
Vermogen: 510 pk
Topsnelheid: 314 km/u
Gem. benzineverbruik: +/- 12,5l/100km
CO2: 285 g/km
- Sensaties
- Scherpe motor
- Precieze versnellingsbak
- Bijtgrage remmen
- Speels rijgedrag
- Ingewikkeld schakelen
- Zichtbaarheid rondom
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be