De tweede generatie van de Audi R8 werd in de eerste plaats voor de autosport ontwikkeld. Met succes want deze wagen zegevierde al tijdens zijn eerste race – de 24 Uren van de Nürburgring – en miste vervolgens op een haar na de overwinning in de 24 Uren van Spa. De wegversie is minstens even opwindend…
Bent u niet overtuigd door het marketingpraatje van Audi dat samen te vatten valt tot « Van het circuit naar de weg » ? Het klopt dat zulke statements meestal veraf van de realiteit staan. Hier voelt men echter dat de race-afdeling van het merk een aardig woordje te zeggen had bij de ontwikkeling van de nieuwe R8. Zo zijn bijvoorbeeld ongeveer 50 procent van de onderdelen gemeenschappelijk in beide versies, die trouwens van dezelfde productielijn lopen. Er zijn natuurlijk ook grote verschillen, zoals het feit dat de racebolide het moet stellen met enkel aandrijving op de achterwielen in plaats van de vier wielen, maar het is duidelijk dat de ambitie van Audi om te winnen in de GT-klasse een grote invloed heeft gehad op bepaalde cruciale beslissingen. Om te beginnen werd daardoor het chassis aanzienlijk lichter, onder meer dankzij het gebruik van koolstofvezel naast aluminium. Resultaat: 40% stijver (wat enorm is !) voor een gewichtsbesparing van 15%.
Inspiratie bij Ferrari
In het interieur vinden we, naast de bekende « virtuele cockpit » van Audi (aangenaam voor de bestuurder maar minder voor de passagier die er niets aan heeft) ook enkele invloeden van de racerij, zoals het multifunctionele stuurwiel met een maximum aan knopjes binnen vingerbereik. Voor de grote rode startknop lijkt de inspiratie dan weer eerder gezocht bij … Ferrari! Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat het Italiaanse merk een referentie blijft in deze klasse van hypersportieve GT’s. Wel valt de nieuwe 488 nog een pak duurder uit dan de nieuwe Audi R8 die vlot onder de kaap van 200.000 euro BTWi blijft, zelfs voor de krachtigste versie (610 pk), die « Plus » werd gedoopt. Het « basismodel » (!) moet het daarentegen stellen met ‘slechts’ 540 pk en verandert al van eigenaar voor een luttele 165.000 euro BTWi. Deze Audi beweegt zich vlot in de topklasse, maar staat toch nog net een trapje lager dan Ferrari en andere Lamborghini’s. Nochtans is de nieuwe R8 onderhuids sterk verwant met de nieuwe Huracan, de jongste telg van het merk met de stier (dat eveneens deel uitmaakt van de Volkswagen Groep).
Het Portugese Francorchamps
Onze test ging van start op een wegparcours in de Algarve. Een prima context om kennis te maken met het geweldige potentieel van deze auto: je hoeft de V10 zelfs niet te laten brullen om al heel snel te gaan! De zeer « communicatieve » voortrein geeft een uitstekend gevoel met de weg en laat ook toe de reacties van de auto goed aan te voelen. De nieuwe R8 laat zich dus vlotter snel rijden dan zijn neef Huracan. Zijn vierwielaandrijving zorgt zeker voor extra efficiëntie, maar gelukkig zonder een gevoel te leveren alsof je op rails rijdt: je voelt de auto leven, dankzij het onmiddellijk aanspreekbaar vermogen en een licht onderstuurd rijgedrag. Deze indruk werd bevestigd op het prachtige circuit van Portimao, het « Portugese Francorchamps » ! Toch blijft de R8 geplaagd met het belangrijkste minpunt van de eerste generatie: een ietwat « lichte » achtertrein in de grote, snelle bochten. Een licht « aerodynamisch » probleem dat enkel de echte piloten zullen ondervinden. Dat mogen we tenminste hopen, want als de wagen bij zulke snelheden uitbreekt, breekt het angstzweet gegarandeerd uit! Meteen begrijp ik waarom Audi het onmogelijk had gemaakt het ESP uit te schakelen: een voorzichtige keuze gezien de aard van het circuit in Portimao, waar het merk er ook al voor had gezorgd de snelste bocht van de omloop te neutraliseren. Dat was inderdaad verstandiger en voorzichtiger, maar toch sta ik ervan versteld dat Audi de overstuurneigingen bij hoge snelheid niet heeft kunnen wegwerken, net omdat de raceversie wel uitblinkt met zijn aerodynamische efficiëntie, zoals ik de voorbije zomer tijdens de 24 Uren van Spa kon constateren in het zog van de nieuwe R8.
Noteer tenslotte dat momenteel enkel versies met de V10 onder de motorkap worden aangeboden, maar dat binnen enkele maanden ook een kleinere turbomotor beschikbaar zal zijn, naast een elektrische variante (462 pk en 450 km autonomie).
BESLUIT
Advertentie – lees hieronder verder
De « Plus »-versie heeft echt de gepaste naam, want deze nieuwe R8 brengt heel wat interessante zaken aan vergeleken met zijn voorganger. Maar jammer genoeg verdween hiermee niet zijn grootste minpunt: het gebrek aan neerwaartse druk bij hoge snelheid. U bent dus gewaarschuwd!
De R8 Plus in enkele cijfers
Motor : V10, 5.204cc, 610pk bij 8.250tr/min, 560Nm bij 6.500tr/min.
Transmissie : op de vier wielen.
Versnellingsbak : automaat, dubbele koppeling, 7 versnellingen.
L/l/h (mm) : 4.426/1.940/1.240
Leeggewicht (kg) : 1.555
Koffervolume (l) : 112
Brandstoftank (l) : 73
0 tot 100 km/u (sec) : 3,2
Positieve punten
Nog efficiënter
Efficiënt en aangenaam rijgedrag
Zeer fraai interieur
Negatieve punten
Verbruik (atmosferische motor)
Gebrek aan neerwaartse druk in snelle bochten
Prijs : 186.500 € BTWi
Vermogen : 610 pk
V-max : 330 km/u
Gem. verbruik : 12,3 l/100km
CO2 : 287 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be