TEST BMW 1 Reeks: Het “enge” verdict

Dit is het nieuwe BMW-model dat momenteel door ontzettend veel zelfverklaarde experts en andere liefhebbers van het merk wordt uitgespuwd omdat hij “anders” is (of net niet meer, het hangt ervan af hoe je het bekijkt). Wij wilden in de eerste plaats te weten komen of de kritiek op deze derde generatie 1 Reeks ergens op slaagt.

TEST BMW 1 Reeks: Het “enge” verdict

Voor wie niet begrijpt waarom de nieuwe 1 Reeks zo “controversieel” is: het gaat om een voorwielaangedreven auto en dat hoort volgens veel adepten niet voor een BMW. Akkoord, de 2 Reeks Active Tourer liet zich ook al op die manier aandrijven, maar da’s een minibusje en geen referentiemodel. De Einzer daarentegen is dat wél, een topper in de verkoop bovendien, en in zijn nieuwste vorm dus enkel verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. De eerste vraag die veel mensen stellen: waarom?

Nood breekt wet

Het antwoord zit ‘m natuurlijk in de centen. Net als alle andere fabrikanten moet BMW fors investeren om te kunnen voldoen aan de steeds strengere emissienormen. Om winstgevend te blijven, moesten dus drastische beslissingen worden genomen. In het geval van de 1 Reeks spreken we over een gedeeld platform met de modellen van Mini. Kostenbesparend, al is de populaire hatchback hierdoor geen achterwielaandrijver meer, tot de grote teleurstelling van een aantal kabaalmakers.

TEST Ford Focus ST: Wat. Een. Genot! TEST Mercedes A-klasse: Evolutie na de revolutie

BMW stelt trouwens dat er geen sprake is van “desertie” , een woord dat eerder al viel. Uit interne studies van de Münchenaars zou namelijk blijken dat het overgrote deel van de bestuurders die in deze prijsklasse shopt en rijplezier vooropstelt voor een 2 Reeks Coupé kiest, voorlopig nog steeds een achterwielaangedreven model. Het zogezegde probleem is er voor het merk dus gewoon geen, aangezien de meeste 1 Reeks-kopers geen echte interesse zouden tonen in het type aandrijving en vaak het verschil zelfs niet eens merken. Volgens BMW dus. Geen geheim is dat trouwens (het merk kwam jaren geleden al met dit nieuws naar buiten, nvdr.) en het mag zelfs gezegd dat het aandeel échte kenners aan boord van BMW’s kleinste model aan de extreem lage kant ligt.

Niet meer opvallen

De overschakeling naar voorwielaandrijving heeft in ieder geval een positief effect gehad op de praktische aspecten van de 1 Reeks. Ondanks een ongewijzigde lengte (op enkele millimeters na) en een wielbasis die 2 cm korter is dan die van de vorige generatie, is de nieuweling duidelijk ruimer achteraan. Zijn koffer nam ook toe met 20 liter, om in totaal 380 liter te kunnen slikken.

Het design dan? Da’s tegenwoordig een te mijden onderwerp bij BMW. Als we eerlijk moeten zijn: de nieuwe 1 Reeks heeft een knappe algemene look, atletisch zelfs, en zijn achterkant is volgens ondergetekende zelfs de mooiste die het model ooit heeft gehad, maar hij ontsnapt niet aan de recente drang om met gigantische niertjes uit te pakken – meer dan ooit het handelsmerk van BMW. Zij horen nu eenmaal bij de nieuwe tekentaal en gelukkig is het een minder karikaturaal zicht geworden dan op de 7 Reeks (lees hier de test) of X7 (lees hier de test), maar toch… Wij hopen vooral dat de autobouwer op een mooie dag hervalt in dat oude gevoel voor stijl: een mix van soberheid en agressiviteit.

Onderweg…

BMW heeft in eerste instantie twee benzine- en drie dieselversies van de 1 Reeks in de aanbieding (zie “andere motoren”) en de meeste van die centrales zijn gekoppeld aan handgeschakelde 6-bakken. Een automatische 7-bak is beschikbaar op de 116d en op de 118i en de 120d en M135i zijn standaard voorzien van xDrive-vierwielaandrijving en van een 8-trapsautomaat.

De 1 Reeks met voorwielaandrijving, die veruit de populairste wordt, hebben we in eerste instantie als 118d kunnen uitproberen. Jammer genoeg was de door BMW uitgestippelde route niet bepaald geschikt om de limieten van het chassis of de transmissie ook maar een klein beetje op te zoeken. We hebben wel kunnen vaststellen dat zijn voortrein indrukwekkend gript en dat de achteras “mobiel” wordt als je gas lost of hem helemaal op de rem zet – toch een beetje een geruststelling wat “rijplezier” betreft – maar zoals hierboven gezegd kunnen we nog geen échte mening vormen zonder haarspeldbochten, chicanes, dat soort dingen… Situaties die klaarheid bieden over de grenzen van het toelaatbare, met andere woorden, wat de neiging naar onderstuur betreft bijvoorbeeld. In het kort: momenteel kunnen we je onmogelijk verklappen of hij boeiender is dan een Mercedes A-klasse of een Ford Focus.

Conclusie

Het is officieel: de 1 Reeks is een compacte middenklasser zoals alle andere geworden. Blijft het model even vlot verkopen als nu, kan BMW zeggen dat ze gelijk hadden: dat het de meeste klanten niet kan schelen naar welke wielen het vermogen wordt gestuurd. Maar wat als ze géén gelijk krijgen?

De BMW 118d in cijfers

Motor: 4 cil. turbodiesel, 1.995cc; 150 pk van 2.500 tot 4.000 tpm; 350 Nm van 1.750 tot 4.000 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.319/1.799/1.434

Leeggewicht (kg): 1.400

Koffervolume (l): 380 – 1200

Tankinhoud (l): 42

0-100 km/u (sec.) : 8,5

Prijs: € 29.400 incl. BTW

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 218 km/u

Opg. gem. verbruik: 4,4 l/100km

CO2: 116 g/km

Andere motoren

118i: 140 pk; 5,7l/100 km; 213km/u; € 26.950 BTWi.

M135i xDrive: 306 pk; 7.1l/100km; 250km/u; € 42.200 BTWi.

116d: 116 pk; 4,2l/100 km; 200km/u; € 27.950 BTWi

120d xDrive: 190 pk; 4,7l/100 km; 243km/u; € 34.850 BTWi