TEST BMW X5 50e: Superlatieven-SUV

De grote X5 krijgt een facelift, met een nieuwe evolutie van de plug-in hybride aandrijflijn. Deze heet nu 50e en beschikt over bijna 500 pk en een actieradius van in theorie bijna 100 km. Wat is hij waard?

8 / 10
Gepubliceerd op 29 december 2023
Leestijd : 7 min

Deel

TEST BMW X5 50e: Superlatieven-SUV

Bij BMW hoort de X5 bij het meubilair, want de eerste generatie van deze SUV – sorry, SAV, wat staat voor het minder utilitair klinkende ‘Sport Activity Vehicle’ – werd in 1999 gelanceerd als antwoord op de Mercedes ML, die sindsdien de GLE is geworden. Met aardig wat commercieel succes in de wielen is de X5 al toe aan zijn vierde generatie (2018), en zelfs aan zijn vierde en een halve generatie, aangezien hij zijn neus opnieuw poedert om gelijke tred te houden met zijn rivalen, die steeds scherper worden.

Zoals je een winnend team niet verandert, verandert de nieuwe X5 esthetisch weinig en neemt hij niet de enorme neusgaten over die je op recentere modellen ziet. Hooguit kan het radiatorrooster worden verlicht, wat visueel heel anders (en verrassend) is. De koplampen zijn ook opnieuw ontworpen (slanker). De bumper is ook wat fijner van snit, om het geheel lichter te maken. Aan de achterkant is alleen het ontwerp van de lichtblokken veranderd, met zoals verwacht een ‘X’-signatuur.

De X5 blijft een XXL SUV, met een lengte van bijna 5 meter en een breedte van bijna 2 meter. Groot spul!

P90489770_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Advertentie – lees hieronder verder

Meer techno

Binnenin komt de grootste verandering van het dashboard, dat is uitgerust met het ‘curved display’, een groot gebogen paneel dat het instrumentenpaneel en de centrale interface (14,9 inch) groepeert. Het besturingssysteem is het door BMW ontwikkelde iDrive OS 8.0, dat snel en intuïtief is. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (bekabeld). De interface biedt ook een groot aantal toepassingen zoals YouTube en streaming-videokanalen zoals ABRP en Amazon. Enkele andere aspecten zijn ook in vernieuwd: de ventilatieopeningen, de versnellingspook en het stuurwiel.

P90489813_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Ondanks zijn imposante afmetingen biedt de X5 niet ongelooflijk veel ruimte, vooral achterin waar je comfortabel maar niet royaal zit. Bovendien blijft de middelste zitplaats eerder klein. Deze beperkte ruimte is ook het gevolg van de oplaadbare hybrideversie in onze test, die een accupakket herbergt dat de bagageruimte met 150 liter verkleint en de beschikbare ruimte begrenst op een matige 500 liter. Merk op dat deze accu’s het ook onmogelijk maken om twee extra achterzetels in de bagageruimte te plaatsen (7-zits versie). Nu we het toch over bagageruimte hebben: de X5 blijft het doen met een achterklep in twee delen, die beide elektrisch bediend worden. Maar het concept kan ongetwijfeld nog worden verbeterd. Ten eerste betekent het neerlaten van de achterklep dat je erop moet gaan liggen om spullen uit de kofferbak te halen en ten tweede is het door voorover te buigen te gemakkelijk om op de elektrische bediening te drukken waarmee de achterklep wordt gesloten, wat gevaarlijk kan zijn. Bovendien is het bagagescherm nog steeds niet gemotoriseerd en is de ruimte tussen de klep en het zijpaneel zo beperkt dat er geen grote tas in de bagageruimte past. Een beetje verbetering op dit gebied zou zeker welkom zijn.

P90489821_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

500 pk PHEV

Alle aandrijflijnen van de X5 zijn geëlektrificeerd. Het benzinegamma bestaat uit de 40i (381 pk) en de zeer krachtige M60i (530 pk). De 50e, oftewel de oplaadbare hybride, volgt de 45e op, terwijl de dieselmotoren de 30d (298 pk) en 40d (352 pk) zijn. Allemaal van de bovenste plank. We zijn uiteraard geïnteresseerd in de plug-in hybride versie, die fiscaal nog steeds aantrekkelijk is, ook al wordt de belastingaftrek de komende jaren degressief: 100% in 2024, 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Daarna zal de aftrek dalen tot 0%.

P90489812_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Omdat hij het populairst zal zijn, is deze versie aanzienlijk geëvolueerd, met meer raffinement en vooral een groter elektrisch bereik. Hij combineert een 313 pk sterke 3-liter 6-cilinder benzinemotor met een 197 pk sterke elektromotor, wat een gecombineerd vermogen oplevert van 489 pk – bijna 100 pk meer dan de vorige X5 45e! Het koppel stijgt tot 700 Nm, wat garant staat voor topprestaties en een tijd van 0-100 km/u van 4,8 seconden. Een echte krachttoer voor een voertuig dat 2,4 ton weegt.

Ook de accucapaciteit is verhoogd: deze biedt nu 29,5 kWh aan bruto capaciteit en 25,7 kWh aan nuttige capaciteit. BMW kondigt daarom een theoretische elektrische actieradius van 94 tot 110 km aan. Dat is indrukwekkend, maar ook optimistisch, want in werkelijkheid kom je uit op 80 km op gemengde wegen en 65 km op de snelweg (120 km/u). Toegegeven, dat is niet slecht, vooral omdat de batterij ook sneller kan worden opgeladen dankzij een ingebouwde lader van 7,4 kW. De operatie duurt 4,5 uur, maar nooit minder, want de X5 50e heeft geen gelijkstroomlader en dus ook geen snellaadvoorziening, zoals bij zijn concurrenten wel het geval is. Eigenlijk is dat jammer.

P90489809_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Gezien het gewicht en de afmetingen van de auto schommelt het elektriciteitsverbruik rond de 30 kWh/100 km, soms meer op de snelweg en bij kouder weer, zoals het geval was in onze test: 35 kWh/100 km. Zolang er elektriciteit wordt verbruikt, is het brandstofverbruik nul of toch zo goed als nul. Als je 200 km in één keer aflegt met een opgeladen accu, kun je het brandstofverbruik beperken tot 5 liter/100 km. Maar verwacht zonder elektriciteit geen wonderen van de 3-liter benzinemotor, die tussen de 10 en 11 liter/100 km verbruikt. En aangezien slechts 50% van de brandstof fiscaal aftrekbaar is, is dat nog steeds een budget. Zoals altijd moet je zo vaak mogelijk proberen opladen.

Een echte BMW

Zelfs als 50e rijdt de X5 als een echte BMW, omdat hij nog steeds rijdt als een auto met achterwielaandrijving. De balans is daarom natuurlijk en aangenaam, ongeacht de weg. Het is perfect mogelijk om haarspeldbochten scherp aan te snijden – het is zelfs plezierig – maar de remmen houden het niet lang vol. Dankzij de verschillende instellingen kun je de motor aanpassen aan de situatie waarin je je bevindt of wilt bevinden.

Daar gaat het echter niet om en we waarderen deze grote SUV op luchtvering (standaard) om zijn comfort (inclusief controle over alle koetswerkbewegingen), zijn geluidsisolatie en zijn onverstoorbare karakter. Alleen de besturing had beter gecentreerd kunnen zijn, maar dit is niet zo uitgesproken als bij andere modellen van het merk. Bovendien was onze testwagen voorzien van winterbanden, wat altijd ten koste gaat van de wegligging en het reactievermogen rond het centreerpunt van het stuur.

P90489795_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Het vermogen is natuurlijk nooit ontoereikend en de acceleratie is werkelijk verbluffend, zelfs als de accu leeg is, want de gulheid van de 6-cilinder staat buiten kijf. We moeten ook de kwaliteit van de adaptieve besturing noemen, d.w.z. het systeem dat de regeneratie van de accu regelt. Bij het naderen van een ander voertuig, een rotonde of een stoplicht, bijvoorbeeld, wordt de vertraging geautomatiseerd om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Dit is niet enkel superefficiënt, maar ook erg comfortabel.

De prijs van al dat fraais

De X5 50e begint bij… 95.250 euro, waarmee de prijsstijging bijna 10.000 euro bedraagt ten opzichte van de vorige 45e. Dat is een fors bedrag, ook al blijft de belastingaftrek aantrekkelijk tot 2026, en de uitrusting is weliswaar compleet. Natuurlijk moet je een paar opties toevoegen, zoals metaallak (1.180 euro), het Climate pack met verwarmde stoelen (1.110 euro), Harman Kardon hi-fi (900 euro – of Bowers & Wilkins voor 4.900 euro), adaptieve full LED koplampen (6.230 euro) of het thuislaadpunt (vanaf 1.275 euro). BMW biedt ook een aantal Individual-opties, die natuurlijk erg populair zijn bij deze klantenkring. Opmerkelijk is dat het Vlaamse belastingsysteem erg tolerant is voor deze plug-in hybride versie, die al voor €50 kan worden ingeschreven!

P90489796_highRes_the-new-bmw-x5-xdriv

Conclusie

De update van de BMX X5 komt tegemoet aan de ontwikkelingsbehoeften van deze categorie auto’s, en dan met name de behoefte aan een groter elektrisch bereik. Met een actieradius tussen de 65 en 80 km, afhankelijk van het gebruik, is het bijna mogelijk om de meeste ritten op de accu af te leggen. Nogmaals, we kunnen alleen maar betreuren dat de batterij niet gelijkstroom kan opgeladen worden. Dat gezegd zijnde, in alle andere opzichten doet hij niet onder voor zijn belangrijkste concurrent, de Mercedes GLE. Meer was niet nodig. De X5 kan dus met een gerust hart zijn carrière voortzetten. Een goede raad? Koop eerder vandaag dan morgen voor een maximale fiscale aftrekbaarheid.

BMW X5 50e (G05): specificaties

Motor: benzine, 6-cilinder, 2.998 cc, 313 pk en 450 Nm + elektromotor 197 pk en 280 Nm
Gecombineerd vermogen en koppel: 489 pk en 700 Nm
Transmissie: 4-wielaandrijving
Versnellingsbak: 8-traps automaat
L/B/H (mm): 4.935 / 2.004 / 1.755
Rijklaar gewicht (kg): 2.495
Volume bagageruimte (l): 500
Van 0 tot 100 km/u (sec) : 4,8
Maximumsnelheid (km/u): 250 km/u (140 km/u elektrisch)
Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 0,8 – 1,1
CO2: 18-26 g/km
Prijs: 95.250 euro
BIV: Vlaanderen: 53 euro; Wallonië en Brussel: 4.947 euroVerkeersbelasting:
Vlaanderen: €465,54; Wallonië en Brussel: €980,10
Ecomalus Wallonië: €0

Voor
  • Comfort op topniveau
  • Overtuigend elektrisch bereik
  • Ongelooflijk vermogen
  • Algehele kwaliteit
Cons
  • Prijs
  • DC-opladen niet mogelijk
  • Koffer is niet zo handig
  • Imposante grootte (stad)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.