Autotests

TEST Citroën C3: De kracht van schuimrubber

Geschreven door Laurent Zilli | 16/01/2021

Citroën gaf zijn in 2016 gelanceerde bestseller een opfrisbeurt, waarmee diens grootste troef – het zitcomfort – zelfs nog toenam.

Aangezien de C3 nog steeds erg fris voor de dag kwam, onderging dit model geen grondige esthetische transformatie bij deze update. De belangrijkste zichtbare aanpassing is de nieuwe grille in de neus met gescheiden chroomstrips in V-vorm, net als op .

Citroën C3

Verder moet je al een echte kenner zijn om de hertekende Airbumps op de deuren te spotten. En eigenlijk ontdekten we pas op de configurator dat er ook nieuwe velgen beschikbaar zijn en dat personaliseringsmogelijkheden nog verder uitgebreid werden. Tegelijk staat de technologie weer op een iets hoger niveau, aangezien de C3 nu recht heeft op led-koplampen, een parkeerhulpje vooraan en een radarwaarschuwing die in het navigatiesysteem zit geïntegreerd.

Citroën C3 interior

Op mechanisch vlak verandert er niets: de catalogus omvat nog steeds de 1.2 driecilinder op benzine met 83 of 110 pk (waarbij er voor die laatste keuze is tussen een handgeschakelde of automatische zesbak), evenals een 100 pk sterke 1.5 diesel.

Citroën C3 zijkant

Genieten

Toch valt er nog een zéér belangrijke wijziging te melden: de nieuwe schuimvulling van de stoelen. Dat horen we regelmatig bij een update van een model, maar bij Citroën heeft zoiets een meer dan symbolische betekenis. De C3 was reeds een van de meest comfortabele wagens in zijn klasse en bevestigde daarmee de reputatie van het merk. En toch waren we weer aangenaam verrast toen we in deze nieuwe stoelen mochten plaatsnemen. Je zit overheerlijk in die zetels, die een geweldig omvattend gevoel creëren, enkel en alleen door gebruik te maken van eenvoudig schuimrubber.

Citroën C3 zetels

Mooi was dat de jongens van Citroën ons een landelijk parcours voorschotelden om dit zitcomfort degelijk te kunnen testen. Op een pad dat eigenlijk meer geschikt was voor een tractor dan een stadswagen en hobbelige kasseistroken, werd duidelijk dat deze zetels alles weg weten te filteren wat nog niet door de (klassieke) ophanging is opgevangen.

Conclusie

Tijdens onze eerste test, vier jaar geleden, zegden we het al: de C3 is geen hoogvlieger op vlak van rijdynamiek, maar als het op comfort aankomt, is hij een topper. En dat geldt vandaag meer dan ooit.

Citroën C3 achterkant

De C3 PureTech 110 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc ; 110pk bij 5.500 t/min ; 205Nm bij 1.750 t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 3.996/1.829/1.490

Leeggewicht (kg) : 1.900

Koffervolume (l) : 300 – 922

Tankinhoud (l) : 45

0 tot 100 km/u (sec.) : 9,4

Prijs : 19.005 € BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid : 198 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 5,4 l/100km

CO2 : 122 g/km

Andere motorisaties

PureTech 83 : 83pk ; 5,5l/100km ; 166km/u ; 14.595€ BTWi

PureTech 110 Auto : 110pk ; 5,7l/100km ; 191km/u ; 20.995€ BTWi

1.5 BlueHDI : 100pk ; 4,2l/100km ; 188km/u ; 18.055€ BTWi

Trefwoorden

Lees ook