Na veertien jaar op de markt en meer dan 2,4 miljoen verkochte exemplaren staat het succes van de Dacia Duster buiten kijf. In de loop der jaren heeft deze SUV een steeds breder publiek voor zich gewonnen dankzij zijn unieke verhouding tussen de prijs en de prestaties. Het Roemeense merk, dat eigendom is van de Renault-groep, heeft deze prestatie geleverd met een eerlijk product. What you see, is what you get.
Voor zijn derde generatie is de Duster aanzienlijk geëvolueerd. De principes die hem succesvol maakten, zijn gebleven. Hij kost nog altijd minder dan 30.000 euro en blijft zelfs in zijn duurste versie betaalbaar. De Duster staat op het CMF-B-platform en is nu ook verkrijgbaar als hybride. Last but not least, en dit valt ongetwijfeld direct op als je hem voor het eerst ziet, is zijn stijl radicaal veranderd. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat hij veel aantrekkelijker oogt dan vroeger.
Knap uiterlijk
De nieuwe Duster is met zijn lengte van 4,34 m even lang als de vorige generatie. Hij heeft aan uitstraling gewonnen dankzij zijn strakke, assertieve lijnen. De voorkant is zeer verticaal, met een Y-vormige lichtsignatuur. De wielkasten worden benadrukt door stevige kunststofbescherming, de achterklep is breed en de gordellijn van het koetswerk vrij hoog. Al deze stijleffecten geven hem een moderne, avontuurlijke uitstraling. Deze SUV is mee met de tijd en gebruikt materialen die het milieu minder belasten, zoals de zijdelingse beschermstrips uit Starkle, een materiaal dat voor 20% gerecycleerd is. Volgens hetzelfde principe zijn de bodemplaten voor- en achteraan in de massa gekleurd om geen verf te moeten gebruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur is op dezelfde manier ingericht, met een breed, vrij hoog dashboard. Het ontwerp van de luchtroosters is een grappige afspiegeling van het design van de wielkasten. De Duster heeft twee schermen van respectievelijk 7 en 10,1 duim voor de instrumenten en het infotainmentsysteem. In tegenstelling tot de nieuwste modellen van het merk is het dashboard niet bekleed met stof, maar wordt de identiteit benadrukt door een groot ‘Duster’-logo dat naar de passagier gericht is. Dankzij het CMF-B-platform is er meer ruimte vrijgekomen in het interieur (breedte voorin en beenruimte achterin) en in de koffer, die 15% meer inhoud biedt (517 liter).
Benzine en lpg
De Dacia Duster is niet langer dieselaangedreven en is nu nog maar met drie motoren verkrijgbaar: de ECO-G 100 (1.0, 101 pk en 170 Nm) op benzine en lpg, de TCe 130 (1.2, 131 pk en 230 Nm), leverbaar met voor- of vierwielaandrijving, en de Hybrid 140 (1.6, 142 pk en 205 Nm). De eerste twee zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de laatste alleen verkrijgbaar is met een viertrapsautomaat met klauwkoppeling.
De TCe 130 is zeer discreet en toont veel goede wil ondanks zijn kleine cilinderinhoud. Als milde hybride (48 volt) is hij bijzonder soepel, een kwaliteit die erg gewaardeerd wordt, vooral in zijn 4×4-versie. Die slaagt er zelfs in om het koppelrijke karakter van de vroegere diesel te doen vergeten. Tijdens onze testrit kregen we de kans om off-road te rijden en stelden we vast dat de Duster in staat is om uit slechte situaties te geraken, geholpen door de elektronica die hem heel gemakkelijk te besturen maakt.
Zuinig
De Hybrid 140, die we al zagen in de Jogger, bestaat uit een 1.6 benzinemotor, bijgestaan door een 49 pk sterke elektrische aandrijflijn en een hoogspanningsstarter en -generator. Deze versie is ontworpen om ontspannen te rijden en is als enige van het gamma uitgerust met een automatische versnellingsbak. Op steile hellingen en bij het inhalen gaat het echter minder goed, omdat de transmissie traag reageert en een ‘koffiemoleneffect’ creëert dat snel vermoeiend wordt. De aangename verrassing was echter het gemiddelde brandstofverbruik van 5,4 l/100 km tijdens onze testrit, een goede liter minder dan met de TCe 130.
Conclusie
De nieuwe Dacia Duster is aantrekkelijker dan ooit en werd geboren onder een gelukkig gesternte: aangenaam om te rijden, ruim en comfortabel. Er bestaat geen twijfel over dat het opnieuw een succes wordt voor het merk. Zijn hybride aandrijflijn, die aangenaam is bij normaal gebruik, lijkt het meest geschikt om het grootste gebruiksgemak en de beste zuinigheid aan de pomp te bieden.
De Dacia Duster Hybrid 140 in cijfers
Motor: benzine, vier cilinders, 1.598 cc, 94 pk; elektromotor voorin (49 pk) en hoogspanningsstarter (20 pk). Gecombineerd vermogen: 142 pk en 205 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met klauwkoppeling, 4 versnellingen
L/b/h (mm): 4.343/ 1.813 / 1.660
Leeggewicht (kg): 1.656
Koffervolume (l): 444-1.323
0 tot 100 km/u (sec): 10,10
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 5,0
CO2: 113 g/km
Prijs: 25.324 euro
BIV: Vlaanderen: 232,01 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 65,57 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Design
- Verhouding prijs/prestaties
- Royale ruimte
- Aangename aandrijflijnen (TCe 130 en Hybrid 140)
- ‘Kunststofuiterlijk’ van dashboard
- Trage versnellingsbak (Hybrid 140)
- Rijpositie kan beter
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be