Het kan kloppen dat het eerste volledig elektrische model van de FCA-groep iets te laat zal zijn om volop in de schijnwerpers te kunnen staan. Bij Fiat beweren ze dat 2020 het ideale jaar is, omdat het aantal elektrische auto’s in Europa vorig jaar voor het eerst boven een miljoen is uitgekomen. Zijn lijnenspel blijft in ieder geval herkenbaar en da’s zeker een opsteker. Omdat de Cinquecento een groot accupakket moest herbergen, moest hij evenwel een beetje groeien – 6 cm de in lengte en in de breedte – al kunnen we dankzij zijn beperkte lengte van 3,64 meter nog steeds over een compact model spreken.
Meer plaats
Laat ons het eerst over de accu hebben. We noteren 42 kWh capaciteit, genoeg voor 320 km autonomie en zelfs voor 468 km in strikt stedelijk verkeer. Op papier, wat de bereik/capaciteitsverhouding, konden ze amper beter doen. Daar komen we later nog eens op terug, want eerst gaan we de wijzigingen aan boord benadrukken. Allereerst is er een mooi vormgegeven dashboard met in het midden een smartphone-opbergvak met een inductie-oplaadsysteem. De bedieningselementen van de versnellingsbak bevinden zich er direct onder, waardoor de versnellingspook tussen de passagiers verdwijnt.
Ook een notering waard, is dat de vloer niet plat is zoals in een BMW i3. Handtassen zullen in de regel dus niet van links naar rechts afdwalen tijdens elke rit. Het interieur van deze elektrische 500 noemen we zelfs in één woord ‘praktisch’, met veel opbergruimte, bijna overal. Achteraan moet je natuurlijk geen wonderen verwachten, maar weet dat Fiat in oktober een verrassing zal onthullen. Rara…
Advertentie – lees hieronder verder
De rijpositie, het zwakke punt van de tweede generatie 500, die nog steeds leverbaar is met benzine- of hybride motoren, werd herzien: we zitten voortaan iets lager (-11 mm) en er zijn meer instelmogelijkheden dan voorheen. Voor zo’n kleine auto is het gevoel van ruimte tussen de twee passagiers zeer aangenaam. Dat hebben we te danken aan de elektrische aandrijflijn.
Een elektrische auto die geluid maakt
De tijd was gekomen om met een preproductieversie van de cabriolet een wandeling te maken door de straten van Turijn. Vanaf de eerste meters straalt deze nieuwe 500 een gevoel van kwaliteit uit: het weggevoel, de geluidsisolatie en de stuurkalibratie lijken veel beter dan die van een 500 met een verbrandingsmotor. Dan komt er bij ongeveer 25 km/u nog een verrassing boven, ditmaal tussen de oren: het Acoustic Pedestrian Alert System (AVAS), verplicht op elektrische auto’s, fluistert de Amarcord-melodie van Nino Rota toe. Een originaliteit die de passagiers van de elektrische 500, maar vooral de passerende voetgangers terug naar de wereld van de Italiaanse cinema brengt. Charmant!
Daarnaast hebben we de mogelijkheid om met slechts één pedaal te rijden zeer op prijs gesteld. Om dit te doen, moet je overschakelen naar de Range-modus, wat de regeneratie tijdens het remmen sterk verbetert. Door voornamelijk in deze modus te rijden, lag het op het dashboard weergegeven elektriciteitsverbruik lager dan de door Fiat aangekondigde 13,8 kWh/100km. Deze constatering is veelbelovend aangezien het aangekondigde bereik 320 km bedraagt volgens de WLTP-berekeningen. In stadsverkeer zou de autonomie zelfs tot 468 kunnen stijgen.
En hoe zit het met de funfactor, horen we je al denken? Dankzij het koppel van 220 Nm dat onmiddellijk beschikbaar is, vertrekt deze 500 snel en – op een droge ondergrond – zonder slippende banden. Tot slot zorgt een zeer goede demping (vooral te beoordelen op grote verkeersdrempels, maar te bevestigen voor ritten boven de 30 km) voor een behouden comfort, ondanks de gemonteerde 17-duimswielen.
De prijzen zullen dalen
Eerlijk gezegd kijken we er al naar uit om deze elektrische 500 voor een langere periode uit te proberen, want voor een eerste massaproductie in de wereld van de volledig elektrische auto’s lijkt de techniek zeer goed bestudeerd te zijn. De grootste hindernis zal de oplaadtijd blijven, aangekondigd op 15 uur thuis, 4 uur via een openbare terminal en 80% in 35 minuten met snelladers tegen hoge tarieven.
Over tarieven gesproken, de 500 elektrische cabriolets “la Prima” werden allemaal al verkocht voor € 37.900. In dezelfde lanceerafwerking kost de gesloten versie € 3.000 minder. Duur? Misschien wel, maar de instapversies (het hele gamma wordt in principe in de maand oktober onthuld) zouden minder dan € 30.000 moeten kosten.
Conclusie
We kunnen niet wachten om de definitieve versie van deze “500-met-stekker” uit te proberen, al is het maar omdat FCA voor het eerst een plaats lijkt te kunnen claimen tussen de topspelers in de elektrische industrie.
Fiat 500e “la Prima” in cijfers
Motor: elektrisch; 118pk; 220Nm
Aandrijving: naar de voorwielen.
Versnellingsbak: enkele versnelling.
L/b/h (mm): 3.632/1.683/1.510
Leeggewicht (kg): 1.290
Koffervolume (l): 185
Batterijen (kWh): 42
0-100 km/u (sec.): 9
Prijs: € 34.900 BTWi
Vermogen: 118 pk
Topsnelheid: 150 km/u
Gemengd brandstofverbruik: 13,8 kWh/100 km
Autonomie: 320 – 468 km
- Autonomie/omvang
- Kalibratie van de besturing en de demping
- Praktisch
- Herkenbaar uiterlijk
- Hij maakt muziek!
- Niet goedkoop
- Knop om portier te openen dient als handgreep (of omgekeerd)
- Zicht naar achter in cabriomodus
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be