De overname van PSA was een redelijk goede deal voor Opel. Het merk heeft de dure ontwikkeling van een multi-energieplatform vermeden, aangezien de nieuwe Corsa dat van de Peugeot 208 heeft overgenomen. De kleine Duitse auto, die best getalenteerd is onderweg, is erin geslaagd om het beste uit zijn Franse neefje te halen, om vervolgens zijn eigen rol te spelen. Merkwaardig genoeg bouwde Peugeot een deel van de reputatie op dankzij de kwaliteit van het chassis, om achteraf vast te moeten stellen dat de Corsa op benzine leuker om mee te rijden is dan de 208. En door alles ook iets “steviger” af te stellen op deze elektrische versie, wordt dit gevoel aangehouden. De voorwielophanging van de “sportieve” GS Line-versie van Corsa-e zorgt in ieder geval voor het juiste compromis tussen efficiëntie en comfort, en slaagt er zelfs in om het gewicht van zijn batterijen, volgens Opel zo’n 300 kg, te doen vergeten. Niet slecht!
Somber interieur
Half maart, net voor het begin van de lockdown, organiseerde Opel deze eerste testrit in Berlijn. Een “Oost-Duitse” instrumentencluster? Hoewel digitaal, worden de meters eerder somber weergegeven, omgeven door goedkoop plastic. Jammer, want de bekleding is wel netjes (en verwarmd), de ergonomie vrij goed doordacht en de afwerking, hoewel een beetje sober, in overeenstemming met de categorie.
Drie modi, drie toepassingen
Aan boord kan je met een knop de rijmodus wijzigen. In Eco is het vermogen beperkt tot 82 pk, wat voldoende is voor stadsverkeer en wat het brandstofverbruik reduceert tot ongeveer 17kWh/100km. In de normale modus wordt het vermogen verhoogd tot 109 pk, wat beter geschikt is voor het verkeer op de snelweg. Tot slot biedt de Sportmodus 136 pk. Handig om in te halen… of om je buurman te verrassen tussen de verkeerslichten door, want het maximale koppel van een elektromotor wordt natuurlijk onmiddellijk geleverd. Ook het vermelden waard, is de B-positie van de versnellingspook. Daarmee verhoog je de motorrem, meer dan een verdubbeling zelfs, wat aanmoedigt om meer te anticiperen, minder tot niet te remmen en dus het verbruik naar beneden te halen.
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
De Opel Corsa-e presenteert zich als een uitstekende metgezel voor elke dag. Zijn belangrijkste hindernis is de prijs, die hoog is voor een tweede auto die eigenlijk meer beperkt wordt door zijn laadtijd dan door zijn actieradius.
De Corsa-e in cijfers
Motor: Elektrisch; 136pk; 260Nm.
Aandrijving: naar de voorwielen.
Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling.
L/B/H (mm): 4.060/1.790/1.435
Gewicht (kg): 1,455
Koffervolume (l): 309 – 1 118
Batterij (kWh): 50
0-100 km/u (sec.): 8,1
Prijs: € 29.495 BTWi
Vermogen: 136 pk
Topsnelheid: 150 km/u
WLTP-bereik: 330 km
CO2: 0 g/km
- Aangenaam rijgedrag
- Echte autonomie dicht bij de aangekondigde
- Goed doordachte wegligging
- Verouderde stijl instrumentencluster
- Smalle achterdeuren
- Niet geschikt voor verre reizen (opladen)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be