TEST BMW i4 eDrive40 2025: details maken een sterke reputatie

De BMW i4, een rechtstreekse maar eerder discrete rivaal van de Tesla Model 3, krijgt een facelift en introduceert een nieuwe variant, de xDrive40. Volstaan deze veranderingen na drie jaar om bij te blijven?

7 / 10
Gepubliceerd op 24 januari 2025
Leestijd : 7 min

Deel

TEST BMW i4 eDrive40 2025: details maken een sterke reputatie

De BMW i4 krijgt een facelift in het midden van zijn carrière. Esthetisch mag je zoeken naar de zeven verschillen: een nieuw radiatorrooster, nieuwe koplampen, een nieuwe lichtsignatuur en, aan de achterkant, lichten afkomstig van de M4 CSL (rood) die over lasertechnologie kunnen beschikken. Niets fundamenteels dus. Hetzelfde geldt voor het interieur, waar de verbeteringen focussen op het stuurwiel, de bekleding en de klimaatregeling. De bediening van de airconditioning, de verwarming van de zetels en het stuurwiel gebeurt nu via het aanraakscherm. De versnellingshendel is vervangen door een schakelaar, die ook verkrijgbaar is in glas, terwijl standaard sfeerverlichting werd toegevoegd. De routeplanner bevat meer geavanceerde functies, zoals de selectie van het laadniveau op de bestemming en gedetailleerde informatie over laadpunten, zelfs inclusief kosten en diensten in de buurt. Bovendien is het model compatibel met het Plug & Charge Multi Contract-systeem, wat de toegang tot laadpunten vereenvoudigt.

De grootste veranderingen zijn onzichtbaar voor het oog en beïnvloeden het motorenaanbod. Het gamma verwelkomt een nieuwe xDrive40-versie met 401 pk, uitgerust met een grotere 81 kWh-batterij en met een verbeterd rijbereik tot 548 km. Het aanbod is ook uitgebreid en bestaat ook nog altijd uit de i4 M50 xDrive (544 pk), eDrive40 (340 pk) en eDrive35 (286 pk).

Voor
  • Werkingsstilte
  • Wendbaar rijgedrag
  • Snel opladen tot 205 kW
Cons
  • Voorzetels zonder ondersteuning
  • Ruimte op de achterbank
  • Opdringerige rijhulpsystemen
  • Hoge prijs

Typisch design

Esthetisch gezien is het gemakkelijk om deze i4 te herkennen, want hij neemt de allures van zijn voorganger over, met een opgefrist design vooraan en achteraan. Voor de rest zijn er, zoals we al zeiden, geen grote veranderingen. De koplampen zijn een beetje aangepast, net als de grille met horizontale lamellen.

Advertentie – lees hieronder verder

P90546578_lowRes_the-new-bmw-m440i-xd

De afmetingen van de auto veranderen niet. Hij blijft 4,78 m lang en 1,85 m breed. Is de i4 dan ook een goede gezinswagen? Niet te snel conclusies trekken. Het antwoord is positief voor de kofferruimte, die tussen 470 en 1.290 liter (met neergeklapte achterbank) biedt. Maar de achterste plaatsen vallen wat tegen. Passagiers van meer dan 1,75 m missen hier ruimte in de breedte, voor hun benen en voor hun hoofd. Bovendien is er nog altijd een transmissietunnel – nochtans niet per se nodig, zelfs voor de versie met vierwielaandrijving omdat er geen aandrijfas is – waardoor je niet kunt profiteren van de middelste plaats. BMW heeft voorin nog altijd geen frunk voorzien, waardoor je de laadkabels in de kofferruimte moet opbergen.  

Alle nodige technologie

Het interieur van de i4 evolueert lichtjes. De afwerkingskwaliteit van het model staat nog altijd op een hoog niveau. Merk wel op dat de voorzetels een beetje vlak zijn en dat hun ondersteuning daarom voor verbetering vatbaar is.

Het dashboard wordt gedomineerd door het dubbele panoramische hogeresolutiescherm, waarvan de menu’s evolueren. Er zijn nog altijd (te) veel handelingen nodig (vooral wanneer je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt in combinatie met het BMW-systeem) en de menu’s zijn niet altijd duidelijk (je moet vaak zoeken in de talloze apps). De interface kreeg wel enkele zeer nuttige functies. In de professionele versie biedt de BMW Live Cockpit Plus een head-updisplay en interactieve begeleiding met augmented reality vanop het centrale scherm. Bovendien kun je met de berekening van de laadstrategie voor lange ritten bijvoorbeeld het laadniveau waarmee je je bestemming wilt bereiken in stappen van 5% instellen. Het systeem kan ook alleen rekening houden met laadpunten van geselecteerde aanbieders. De gebruiker kan ook de elektriciteitskosten voor elk laadpunt bekijken, net als de betaalmogelijkheden. Je kunt zelfs zien of er een toilet, restaurant of supermarkt in de buurt is.

P90546594_lowRes_the-new-bmw-m440i-xd

Verbeterd gamma

Zoals gezegd omvat het hertekende i4-gamma een nieuwe variant met vierwielaandrijving (xDrive) voor de 40e-versie. In vergelijking met de 40e bedraagt de meerprijs 3.950 euro, wat meevalt als je bedenkt dat de prijs sowieso al boven de 60.000 euro ligt. De vierwielaandrijving maakt de auto veelzijdiger, je krijgt een gestuurde ophanging en het vermogen groeit met 61 pk dankzij de extra elektromotor op de vooras.

P90546597_lowRes_the-new-bmw-m440i-xd

Voor deze test is het verder niet van belang, want BMW stelde een 40e ter beschikking, met achterwielaandrijving dus. 340 pk en 430 Nm zijn al meer dan voldoende (5,6 s voor 0-100 km/u), terwijl de batterij van 81,3 kWh (netto) een WLTP-rijbereik tot 600 km oplevert (in de beste configuratie).

Dat rijbereik is echter niet haalbaar met de (beter) uitgeruste modellen met velgen van 19 duim. Voor deze versies (zoals de onze) kun je rekenen op een gemiddeld rijbereik van 410 km, aangezien het verbruik tijdens onze test van iets meer dan 700 km stabiliseerde op 18,7 kWh/100 km. Een redelijk zuinig model dus, maar onvoldoende om lange afstanden aan één stuk te rijden. De enige troost is dat de auto kan laden met maximaal 205 kW bij snellader. Niet slecht voor een elektrische auto die beperkt is tot een elektrisch netwerk van 400 volt. Het duurt 30 minuten om het batterijpakket te laden van 10 tot 80%. Bij wisselstroom kunnen we rekenen op een vermogen van 11 kW, wat een beetje laag lijkt (waarom geen 22 kW?) aangezien het 8 u 30 min duurt om op te laden.

Wendbaar

Positief is dat de i4 rijdt als een 4 Reeks: je voelt de 2 ton van de auto helemaal niet en hij blijft wendbaar dankzij de precieze besturing, ook al mist die een beetje feedback. De adaptieve M-ophanging is optioneel verkrijgbaar voor een redelijke prijs (510 euro) en is de prijs waarschijnlijk waard omdat de basisophanging voor verbetering vatbaar is. De i4 eDrive Gran Coupé is bijzonder gevoelig voor stuiteren en zelfs terugveren. Een beetje meer ondersteuning zou niet misstaan. Op de grens ervaar je het typische BMW-rijgedrag met een achteras die iets naar buiten duwt. Maar de elektrische roeping van de auto hebben de ingenieurs er waarschijnlijk toe aangezet om niet te overdrijven, waardoor het karakter van een achterwielaandrijver sterk in toom wordt gehouden ten gunste van de stabiliteit en een zekere neutraliteit.

Vrij duur

De BMW i4 begint bij 59.000 euro voor de eDrive35, wat behoorlijk duur is als je bedenkt dat een Tesla Model 3 vandaag start bij 39.990 euro. De eDrive40 lijkt een betere keuze, met zijn grotere batterij. Maar dan moet je bijleggen en een prijs van 64.200 euro accepteren, tegenover 45.990 euro voor de Tesla, die 100 km meer rijbereik biedt (702 km WLTP). Afgezien daarvan heeft de i4 weinig concurrentie, want er is nog niets van Audi (behalve van de Q4 e-tron, maar dat is een SUV) of Mercedes.

Nog even over de rijhulpsystemen. Die zijn in deze hertekende versie helemaal up-to-date, of het nu gaat om autonoom rijden op niveau 2, de anticipatie in het verkeer (afremmen bij het naderen van een stoplicht of rotonde enzovoort) of de verschillende parkeerhulpsystemen. Maar net als bij veel modellen van andere merken, is het jammer dat deze rijhulpmiddelen vaak opdringerig zijn en ingrijpen wanneer dat niet absoluut noodzakelijk is. Bestuurders zijn toch geen kinderen? Nog een detail: draadloos opladen voor een mobiele telefoon kost 230 euro extra. Dat is nogal gierig.

P90546588_lowRes_the-new-bmw-m440i-xd

Conclusie

De BMW i4 eDrive40 is een bijzonder discrete en doeltreffende elektrische auto. Hij behoudt de authenticiteit van een model met verbrandingsmotor tijdens het rijden, terwijl hij weinig verbruikt. Dagelijks 500 of 600 km rijden, blijft wellicht een illusie (vooral in de winter), maar gebruikers kunnen rekenen op een snellaadvermogen dat nog te zeldzaam is op de markt (205 kW). De i4 heeft een grote kofferruimte, maar stelt teleur door de beperkte ruimte achterin en de prijs die momenteel te hoog lijkt in vergelijking met sommige rivalen. Maar als hij binnen je fleetbudget past…

De BMW i4 eDrive40 (2025) in cijfers

Motor: elektromotor op de achteras, 340 pk, 430 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.783 / 1.852 / 1.448
Leeggewicht (kg): 2.125
Koffervolume (l): 470 – 1.290
0 tot 100 km/u (sec): 5,6
Topsnelheid (km/h): 190 km/u
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,4-18,2
CO2: 0 g/km
Prijs: 64.200 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 92,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
50.707 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.