Na het vertrek valt meteen op dat de zetels zeer goed zitten en dat ook blijven doen. Zelfs bij lange ritten krijgt mijn onderrug het niet te verduren, al is de ‘M Suspension’ geen aanrader voor mensen met rugklachten of voor zij die in de eerste plaats comfortabel willen rijden. Zelfs met de comfortmodus ingeschakeld, verkiest dit optionele ophangingssysteem om het hard te spelen. Een opsteker: zijn chassis is merkbaar stijver dan dat van zijn grotere broers. Meer efficiëntie in de bochten.
Beenruimte is er overal voldoende. Minder dan in de X3 uiteraard, maar nog steeds genoeg. Enkele minpuntjes: de gordel is niet in de hoogte verstelbaar (te hoog voor deze dame, wat het borstbeen irriteert) en de Bluetooth-connectie hapert soms. Liedjes kiezen zonder de smartphone vast te nemen, lijkt ook een onmogelijke opdracht. En ook: de automatische ruitenwissers blijven niet aan als je de auto hebt stilgelegd; je moet de functie dus telkens opnieuw inschakelen. Bovendien zijn er maar twee standen voor de ruitenwissers: normaal en snel. Een interval is nergens te bespeuren, dat werd vervangen door automatische ruitenwissers… die niet altijd even goed werken.
Advertentie – lees hieronder verder
Liever 4×4
De voorwielaangedreven X2’s (sDrive) zullen het best verkopen. Ze rijden beheerst maar bieden bij nat weer iets minder vertrouwen dan de vierwielaangedreven X2’s (xDrive). Denk aan kans op wielspin bij snel vertrekken en meer interne gewichtverplaatsing (van voor naar achter). De X2 stuurt in het algemeen iets zwaarder dan de grotere X3 maar last hebben we daar niet van gehad. Allebei beschikken ze over dezelfde feilloze automaat waar absoluut niets op aan te merken valt.
En het verbruik?
Iets minder tevreden over… Onder 7l/100km geraken, lukt ons niet behalve als de cruise control wordt ingeschakeld. En laat de X2 nu juist een auto zijn waar je met plezier zelf mee rijdt.
Meer info op de BMW website
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be