Bij het marktdebuut van de Chinese constructeur BYD bleef de Tang, de elektrische SUV met zeven plaatsen, eerder onopgemerkt. Hij werd overschaduwd door de sterren in het BYD-gamma: de sedan Seal, de compacte SUV Atto 3 en de stadswagen Dolphin. De Tang kreeg wel een interessante verhouding tussen de prijs en de prestaties, maar miste de persoonlijkheid en het imago om in ons land te slagen.
BYD’s designcentrum, geleid door de Duitser Wolfgang Egger (ex-Audi), erkende dit gebrek aan persoonlijkheid en corrigeert de situatie nu met de facelift van de Tang. Het uiterlijk van de SUV is aanzienlijk veranderd: het grote radiatorrooster is vervangen door een nieuwe voorkant, intern bekend als het ‘drakengezicht’ dat volgens het persdossier van BYD oosterse en westerse stijlelementen combineert. De voorkant heeft nieuwe hoekige led-koplampen en een opvallend lamellenpaneel met daarop de naam BYD. Het koetswerk heeft strakke oppervlakken die zorgen voor een dynamische uitstraling die goed bij de auto past. De grote ramen, omringd door elementen uit gesatineerd aluminium, laten veel licht binnen in het interieur. De prominente schouderlijn die van de punt van de koplampen naar achteren loopt, geeft de Tang een vleugje originaliteit.
Volledige standaarduitrusting
Met zijn lengte van 4,97 m biedt de Tang plaats aan zeven personen. Omdat de toegang niet bepaald eenvoudig is, zijn de zitplaatsen in de kofferruimte voorbehouden aan kinderen. Over de kofferruimte gesproken: die varieert van 235 tot 1.655 liter wanneer alle zetels zijn neergeklapt. De achterbank is verschuifbaar, de rugleuningen zijn 60/40 deelbaar en via verschillende USB-C-poorten kunnen passagiers hun elektronische toestellen opladen. In vergelijking met de vorige Tang ging meer aandacht naar de materiaalkeuze in het interieur. De materialen zijn van nu van een betere kwaliteit door de zachte kunststoffen en bekleding die prettiger aanvoelt, zoals het hoort op een auto uit de topklasse.
Advertentie – lees hieronder verder
Het stuurwiel werd hertekend, er is led-sfeerverlichting en een multimediasysteem van de nieuwste generatie (BYD Intelligent Cockpit) werd geïntegreerd in het dashboard. Het centrale scherm groeide van 12,8 naar 15,6 duim, terwijl de instrumenten beschikken over een scherm van 12,3 duim. De standaarduitrusting is zeer uitgebreid, met een groot panoramisch zonnedak en lederen zetels die elektrisch verstelbaar, verwarmd en geventileerd zijn. Via een smartphoneapp kun je bepaalde functies op afstand bedienen, zoals het activeren van de airconditioning of het openen en sluiten van de ramen. Een Dynaudio-geluidssysteem met twaalf luidsprekers maakt de standaarduitrusting compleet.
Nieuwe batterij
De BYD Tang is uitgerust met twee elektromotoren die samen een vermogen van 517 pk en een koppel van 700 Nm ontwikkelen. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u bedraagt 4,9 seconden, zeker niet slecht voor een auto van dit formaat. Vermeldenswaardig (want zeldzaam) is dat deze SUV tot 1.500 kg kan trekken. De belangrijkste technische innovatie van deze facelift is de nieuwe batterij met een grotere capaciteit (nog altijd een bladebatterij, een specialiteit van het merk), die bijdraagt aan de structurele stevigheid van de bodem. Met een capaciteit van 108,8 kWh (tegenover 86,5 kWh vroeger) geeft hij de Tang een rijbereik van 530 km (WLTP). Goed nieuws is dat BYD ook de laadsnelheid verbeterde, met een maximaal laadvermogen van 170 kW, in plaats van 120 kW vroeger. Voor AC-laden is er de boordlader met 11 kW. Tot slot kan de V2L-functie elektrische toestellen van stroom voorzien met een maximaal vermogen van 4 kW.
Vage besturing
Op de weg rijdt de Tang aangenaam comfortabel. De variabele dempers strijken de oneffenheden van de weg goed glad. De aandrijflijn reageert vlot en geeft de SUV het vermogen dat hij nodig heeft (en zelfs meer) om zich staande te houden in het verkeer dankzij een krachtige acceleratie. Afgezien van de vele veiligheidswaarschuwingen, die niet altijd gemakkelijk uit te schakelen zijn, kunnen we deze BYD een nogal vage besturing verwijten. Die gaf ons weinig vertrouwen tijdens de snelwegroute die we met constante snelheid aflegden op relatief drukke Duitse snelwegen. In dit opzicht zou deze auto baat hebben bij minder bekrachtiging voor een betere feedback. Onder de omstandigheden van onze test verbruikten we ongeveer 25 kWh/100 km, waardoor de auto 450 km kon afleggen met één keer opladen.
Conclusie
De BYD Tang oogt verzorgder dan vroeger en heeft een goed rijbereik, een uitgebreide uitrusting en een zeer goed comfort. Het valt nog te bezien hoeveel hij kost, want de prijs was nog niet bekend op het moment van schrijven en kan weleens het verschil maken met de concurrentie.
De BYD Tang in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 517 pk en 700 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.970/1.955/1.745
Leeggewicht (kg): 2.630
Koffervolume (l): 235 à 1.655
Batterij (kWh): 108,8
0 tot 100 km/h (sec): 4,9
Topsnelheid (km/u): 190 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 530
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 24
CO2: 0 g/km
Prijs: NB
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- All-in optiebeleid
- Prestaties
- Algemeen comfort
- Gebrek aan premiumimago
- Hoog verbruik
- Vage besturing
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be