We leven een beetje in een schizofrene tijd en tot onze vreugde lijkt Ford niet de meest getroffen constructeur. Aan de ene kant kondigt de fabrikant net zoals veel andere autobouwers aan dat over een paar jaar alle voertuigen in zijn Europese tak elektrisch zullen zijn. En aan de andere kant blijft zijn Amerikaanse tak benzineslurpende modellen ontwikkelen. Deze Mustang Mach 1 is daar een perfect voorbeeld van.
De Mustang Mach 1 heet de snelste en meest dynamische Mustang ooit bestemd voor de Europese markt te zijn. Zoals de term “dynamisch” aangeeft, moet het begrip snelheid inderdaad op de Europese manier worden geïnterpreteerd. Wat we hier voorstellen is geen monster voor de sprint over 400 meter in rechte lijn. Het is de meest competente Mustang op een echte weg. Je weet wel, met bochten en zo…
Advertentie – lees hieronder verder
1969
Voordat we tot de kern van de zaak komen, eerst een beetje geschiedenis. De Mach 1 vindt zijn oorsprong in 1969. Dat jaar, vijf jaar na de geboorte van de Mustang, introduceerde Ford de “Performance Package” versies van zijn pony car om te kunnen blijven concurreren met de steeds krachtigere Chevrolet Camaro en Pontiac Firebird. Ze kregen namen die kenners van de Amerikaanse autocultuur konden bekoren, zoals Boss of Shelby GT, en ook Mach 1.
Wat die versie toen zo speciaal maakte? Dat is moeilijk te zeggen, omdat de Amerikaanse autocultuur de bijzonderheid heeft dat de modellen vrijwel tot in het oneindige personaliseerbaar zijn. Voor de Mach 1 bood Ford bijvoorbeeld een half dozijn motoren aan van 255 tot 335 pk. Verder koos je ook de transmissie, de achterbrug, de ophanging, enz. Nu zal je dan ook geen twee identieke vintage Mustang Mach 1’s meer vinden, ook al zijn ze strikt origineel, wat nog zeldzamer is. Onthoud dus dit: de Mach 1 was een “toegankelijke” bolide zowel financieel als aan het stuur. In ieder geval toegankelijker dan de waanzinnige Shelby GT350 en GT500.
Cocktail
Om de nieuwe Mustang Mach 1 samen te stellen en de verwachtingen in te lossen, heeft Ford verschillende elementen van versies uit het verleden en het heden gecombineerd. De 5-liter V8-motor is bijvoorbeeld afkomstig van de Mustang Bullit (met een beter inlaatsysteem, een betere smering, een betere koeling), die 460 pk ontwikkelt in plaats van de 449 pk van de klassieke GT. Ook de mapping is aangepast, zodat het vermogen en het koppel bij een vrij hoog toerental vrijkomen. Het is duidelijk dat je deze motor moet “pushen” om alle pit te bekomen: doortrekken tot meer dan 7.000 toeren is aangewezen. De 10-trapsautomaat is herwerkt om meer “heftiger” te reageren, maar gelukkig wordt er ook een handgeschakelde zesversnellingsbak aangeboden.
Die manuele bak is specifiek voor de Mach 1 gebouwd door de specialisten van Tremec en werd… in België ontwikkeld! De volledige aerodynamica van de auto (voor- en achterspoiler, schorten) is herzien om meer neerwaartse druk te genereren en de balans aan te passen. De ophanging is opnieuw gekalibreerd en maakt gebruik van elementen van de GT350 en GT500. De schokdempers en anti-rolstangen zijn stijver, de besturing is directer en voor de stopkracht zorgen nieuwe Brembo-remmen, met vooraan remklauwen met zes zuigers. Neen, echt, dit is geen grap!
En als dat nog niet genoeg is om je vertrouwen te winnen, herinneren we je eraan dat de Mustang, met name de Europese versies, in het Limburgse Lommel werden ontwikkeld door technici van bij ons. Dezelfde jongens die verantwoordelijk waren voor de finale afstellingen van kanjertjes als de Focus en Fiesta ST. Duidelijk? Vergeet de clichés van de Amerikaanse sportwagens maar!
Glijplezier
We mochten kennismaken met de Mach 1 op de plaats waar hij werd gefinetuned, namelijk in Lommel, meer bepaald op het gigantische betonnen terrein, dat erg glad uitvalt als het nat is. Daar krijgen we een bochtig parcours met kegels voorgeschoteld. Zodra we achter het stuur zitten, schakelt de Ford-technicus die ons vergezelt alles in de trackmodus en deactiveert hij het ESP. Die man heeft er vertrouwen in, want er staat geen obstakel in een omtrek van 150 meter. De eerste oefening is een stilstaande start. Drie, twee, één… go!
Op dit natte beton beginnen de banden natuurlijk meteen door te slippen. Maar eens ze grip krijgen, zijn we verrast door de opmerkelijke stabiliteit van de achtertrein. Hij zwalpt lichtjes, maar de Mustang komt gestaag op snelheid en gaat keurig rechtdoor met slechts minimale stuurcorrecties. En dan is er het geluid! Woooaaw! Een V8 made in the USA, zonder enige muilkorf! De snelheid stijgt verder, en je voelt dat de aerodynamica nu zijn werk doet. De wielen blijven in contact met de grond op een terrein dat nochtans zeer gevoelig is voor aquaplaning. Dit is een overtuigende eerste oefening.
Daarna volgt het kronkelend circuit. De snelheden liggen er uiteraard lager, zodat we minder – of helemaal niet – profiteren van de aerodynamica. Maar het is net zo leerrijk. Ten eerste is het echt moeilijk te zeggen of de besturing beter is dan in een normale Mustang, maar ze is wel heel nauwkeurig en vrij communicatief. Ten tweede overtreft de grip van de voortrein onze verwachtingen. Tot slot proberen we de achterzijde in de bochten te laten uitbreken, omdat dit nu eenmaal de bedoeling is in deze pretmachine. Meteen is duidelijk dat dit iets is waar de Amerikanen gek van zijn, en dat ze hier al tientallen jaren aan hebben gewerkt. Want de Mustang breekt heftig genoeg uit om voor spektakel te zorgen, maar is tegelijk voldoende progressief om zelfs een leek de tijd te geven om alles te begrijpen, te reageren en te controleren. Links tegensturen, rechts tegensturen… Het lijkt kinderspel.
Natuurlijk gaat het allemaal iets makkelijker als je op dit soort van ijsbaan rijdt. Op het droge zou je er steviger moeten invliegen en zouden de reacties veel … virieler zijn. Maar het is toch al duidelijk dat deze auto een prima balans heeft! Dit is een echt speeltuig, met dat vleugje “oldschool” mechaniek dat bijna overal is verdwenen.
Het overwegen waard…
We zouden hem natuurlijk graag proberen op een mooie kronkelende en droge weg, maar ons instinct vertelt ons al dat de Mustang Mach 1 inderdaad de snelheid en de dynamiek biedt waar we zo van houden. Het zal je misschien verbazen, maar door zijn puurheid en prestaties plaatsen we hem dichtbij een Porsche 911 Carrera S en een BMW M3/M4 (niet de Performance, maar de basisversie, 480 pk en handgeschakeld). Natuurlijk maak je meer indruk met een Porsche of een Beemer, als vorm van snobisme. Laten we de Porsche maar meteen van de lijst schrappen. En eerlijk gezegd is de M4, die we onlangs hebben gepresenteerd, niet veel opmerkelijker dan de Mustang Mach 1. Die is zelfs een beetje te technologisch, vanuit puristisch oogpunt. En het belangrijkste is dat je met de aankoopprijs én de BIV van de Mustang, nog niet eens aan de basisprijs van de M4 zit. Prijzen voor de Mach 1 beginnen bij 61.150 euro en dit model heeft heel weinig opties. Toch het overwegen waard, niet?
Conclusie
Overal wordt verkondigd dat we weldra met een elektrische auto of helemaal niet meer zullen rijden. Dus zolang er nog politiek incorrecte folietjes als deze Ford Mustang Mach 1 bestaan, moet je er volop van genieten. En niet alleen uit principe. Maar ook omdat de Mach 1 een rasechte sportwagen is!
Pluspunten
Veruit de potentste versie
Heerlijke sound
Handelbaar
Handgeschakelde versnellingsbak
Onklopbare prijs-kwaliteitverhouding
Minpunten
Dodelijke fiscaliteit
Het tankstation zal je graag zien komen
Ford Mustang Mach 1 (2021): technische fiche
Motor: V8, benzine, 5.038cc ; 460ch bij 7.250 t/min ; 529Nm bij 4.900 tr/min.
Aandrijving: naar de achterwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/b/h (mm): 4.797/1.916/1.382
Leeggewicht (kg): 1.839
Koffervolume (l): 408
Tankinhoud (l): 61
0 tot 100 km/u (sec.): 4,8
Prijs: 61.150 € BTWi
Vermogen: 460 pk
Topsnelheid: 267 km/u
Gem. brandstofverbruik: 12,4 l/100km
CO2: 284 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be