Autotests

TEST LEVC TX: de taxi bij uitstek

Sinds het midden van de vorige eeuw rijdt de stad Londen vol taxi’s. Om zich verplaatsen door de smalle en drukke straten werden de cabs in de loop der jaren aangepast. De LEVC TX, het nieuwste model, richt zich nu ook op de export. De Belgische importeur Sterckx leende ons enkele dagen een exemplaar uit om de vele eigenschappen te testen.

Geschreven door Maxime Hérion | 10/06/2022

LEVC (wat staat voor London Electric Vehicle Company) ontstond in 2013 uit de restanten van het voormalige London Taxi Company (LTC). Het is een dochterbedrijf van de Chinese constructeur Geely, die ook eigenaar is van Volvo. Geely investeerde al in 2006 in LTC en kent de markt van de taxi’s in Groot-Brittannië dus al.

LEVC voelde het tij keren door een steeds strengere milieupolitiek die de opkomst van elektromotoren bevordert en lanceerde in 2017 de TX als model van de nieuwste generatie. Het bedrijf ontwikkelde een volledig nieuwe auto volgens de bekende recepten van een black cab.

Advertentie

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

Ondanks een nieuw en modern design, herken je de TX ogenblikkelijk als Engelse taxi door zijn typische proporties en zwarte lak. LEVC breekt met het verleden en bouwt de TX in een nieuwe fabriek in de buurt van Coventry. De TX beschikt over een verlijmd aluminium onderstel en een koetswerk waarvan de panelen gemaakt zijn van composietmateriaal voor een lager gewicht.

De grootste nieuwigheid is de komst van een elektromotor van 150 pk en een batterij met een capaciteit van 31 kWh die hem een autonomie van 112 km geeft. De TX beschikt ook over een range extender, namelijk een verbrandingsmotor van Volvo-origine: een 1.5 driecilinder turbobenzine die 82 pk ontwikkelt. Die drijft de auto niet aan en dient alleen als generator om een totale autonomie van 607 km te halen.

Vanzelfsprekend voor een elektrische auto beschikt over de TX over een laadpoort. Twee zelfs, gemonteerd aan elke kant van de grille: een CCS-contact met een capaciteit van 50 kW (gelijkstroom) en 22 kW (wisselstroom) en een CHAdeMO-aansluiting van 50 kW.

Ruimte te koop

De TX is 4,86 ​​m lang en werd ontworpen om praktisch en robuust te zijn. Hij is nu ook verkrijgbaar met het stuur links en bestaat uit twee afzonderlijke ruimtes, gescheiden door een stevige scheidingswand uit staal en plexiglas die bestand is tegen elke vorm van agressie. Vooraan bevindt zich logischerwijze de bestuurdersruimte, die heel wat onderdelen uit de Volvo XC90 bevat (stuur, snelheidsmeter, sleutel enzovoort). Van de Chinees-Zweedse SUV leent hij ook het grote verticale scherm dat naar de bestuurder gericht is.

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

De TX is ontworpen als een echte bedrijfswagen, met een stevig plastic dashboard dat opzettelijk erg dun is aan de passagierszijde. Begrijpelijk. Er is namelijk geen zitplaats want deze ruimte is bedoeld om bagage te vervoeren. Met een inhoud van bijna 300 liter is er indien nodig plaats voor (kleine) tassen en koffers van de passagiers. De beste zitplaats in deze taxi is echter achterin. Het zeer ruime interieur biedt plaats aan maximaal zes personen: drie op de achterbank en drie op de klapstoelen die aan de scheidingswand bevestigd zijn.

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

Om vlot toegankelijk te zijn, is deze taxi opvallend hoog. In deze goed ontworpen binnenruimte ontbreekt er niets: je vindt er USB-aansluitingen, een stopcontact, bediening voor de airco en een intercomsysteem om te praten met de taxichauffeur. Die laatste heeft dan weer een systeem om de deuren bij de start van de rit te vergrendelen (om moeilijke klanten te vermijden die niet betalen), een optioneel betalingssysteem voor kaarten, ruimte om reclameboodschappen te tonen en een gemakkelijk reinigbare vloer, een belangrijk detail wanneer je ’s avonds in het weekend klanten ophaalt die een glaasje te veel gedronken hebben.

Vlotte toegankelijkheid

De black cab die al sinds het einde van de jaren vijftig in de straten van Londen aanwezig is en zoals we die kennen, heeft zich aangepast aan de wensen van de klanten. Zo is hij al tientallen jaren ook vlot toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit.

De LEVC TX liet zich inspireren door de systemen die al in gebruik waren in oudere modellen en perfectioneerde ze. Dat begint bij de achterdeuren die in de omgekeerde richting openen in een hoek van 90 graden. In de deurdrempel zit een grote stalen helling verborgen die een gewicht van 250 kg kan dragen en toegang creëert voor rolstoelen. Dankzij de grote vloer van de passagiersruimte kan een persoon met beperkte mobiliteit 360 graden draaien indien nodig. De bestuurder kan de stoel bevestigen aan de vloer met een spanbandenset die in de vloer van de voorste kofferbak zit en de persoon vastmaken met een afneembare veiligheidsgordel.

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

We hebben het allemaal geprobeerd en het is bijzonder praktisch. Wel is de helling vrij steil, waardoor hulp van de bestuurder vereist is. De TX heeft nog een functie die interessant is voor personen die zich moeilijk kunnen verplaatsen. Een klapstoel kan worden losgemaakt om tot buiten de auto te draaien. Het enige wat je hoeft te doen, is gaan zitten en de bestuurder kan de stoel vervolgens weer laten draaien tot in het interieur, zonder dat je erin moet klimmen.

Op maat van de stad

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

Hoewel je zou verwachten dat de TX wat lomp is, blijkt dat helemaal niet het geval. De acceleraties zijn niet indrukwekkend maar krachtig genoeg. Ondanks zijn formaat sluipt hij overal door. Deze taxi heeft nog een ongelooflijke eigenschap: met een draaicirkel van slechts 8,45 m kun je omkeren in een normale straat. De besturing is magisch in gebruik, deze auto draait op een zakdoek. Zo handig dat we het graag op alle auto’s zouden zien.

Dankzij de afwezigheid van geluid in de 100 procent elektrische modus rijdt de TX zeer comfortabel. De ophanging, afkomstig uit de onderdelenbank van Volvo, biedt ook een hoog comfortniveau. Zelfs buiten de stad redt hij het zonder problemen, ook al wordt zijn verbruik op de snelweg afgestraft door zijn stroomlijn van een betonblok. Wanneer je de batterij niet wilt gebruiken, is het mogelijk om die te blokkeren en de verbrandingsmotor in te schakelen als energiebron voor de elektrische aandrijflijn. De driecilinder van Volvo draait zeer discreet. Hij is alleen hoorbaar voor de bestuurder en verstoort de rust van de passagiers niet.

Conclusie

De LEVC TX is ontworpen om zo efficiënt en toegankelijk mogelijk te zijn. Het is de ideale taxi die zeker in de straten van Brussel te zien zal zijn. Zijn toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit is een pluspunt dat ook een mooi visitekaartje kan zijn naar toeristen toe. Helaas vormt de hoge prijs (78.589 euro zonder opties) een obstakel voor zijn succes en alleen subsidies zouden dat kunnen verhelpen.

Connaîtra-t-il le même succès à Bruxelles qu’à Londres ?

LEVC TX: technische fiche

Motor: 1 elektromotor (110 kW, 2.500 Nm)

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding

L/b/h (mm): 4.855/1.945/1.880

Leeggewicht (kg): 2.305

Koffervolume (l): 300

Batterij (kWh): 24,2

0 tot 100 km/u (sec.): 13,2

Topsnelheid: 128 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 101

CO2: 19 g/km

Prijs: 78.589 euro

Score van de redactie

Pluspunten

  • Volledige toegankelijkheid
  • Algemeen concept
  • Hartendief

Minpunten

  • Hoge prijs
  • Kleine kofferruimte
  • Te specifiek gebruik?

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's