Het begint bij de look. Natuurlijk herkennen we nog steeds de trekken van de Boxster. Maar de resem herwerkte details – van de koplampen met de nieuwe led-signatuur van Porsche tot de achterpartij, via de laterale luchtinlaten – leveren samen een wagen op met eigenlijk een geheel ander voorkomen. Tijdens de design workshop gaf Porsche trouwens toe wat het doel was van deze aanpassingen: de te vrouwelijke perceptie van de Boxster wijzigen.
De 718 mag zeker niet meer bekeken worden als een “Porsche voor dames”. En volgens ons is men daarin geslaagd. Nooit eerder was de Boxster zo agressief en mooi. Dit is een schot in de roos.
Uit de kast van de grote broers
Hoewel het platform identiek bleef, werd het hele chassisgedeelte aangepakt. De stijfheid werd verhoogd door een versteviging aan het hulpchassis (zoals op de 918 Spyder), de stabilisator vooraan werd dikker, en de veren en dempers kregen een grotere diameter. Verder werd de elektromechanische stuurinrichting van de 911 Turbo overgenomen en werden voor de reminstallatie schijven met een grote diameter voorzien, terwijl de klauwen met 4 zuigers vooraan die van de 911 Carrera zijn.
Kortom, de 718 heeft heel wat items van zijn grotere broers ingepikt. Nu we het toch over het chassis hebben: Porsche biedt voor het eerst en enkel op de S-versie een PASM-sportchassis aan dat de wagen 20 mm verlaagt.
Advertentie – lees hieronder verder
Flat 4
En dan komen we bij de opmerkelijkste vernieuwing op de 718 Boxster, de motoren: twee viercilinders, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en optioneel verkrijgbaar met de PDK 7 met dubbele koppeling. We horen de pseudo-puristen al grommen, zoals ze dat voorheen ook deden met de 912/914, 924, 944 en 968: “Wat? Een viercilinder in een Porsche? Heiligschennis! Hou me tegen voor ik een ongeluk bega!”. Kalmte. Primo, het gaat dit keer niet om viercilinders-in-lijn geleend bij Audi of VW, maar om 100% Porsche-motoren, met vlakke, tegenover elkaar liggende cilinders.
Dit is dus wel degelijk een Boxer, alias Flat 4. En om de laatste twijfels weg te werken herinneren we eraan dat Porsche zijn legende met viercilinder-boxers heeft opgebouwd in onder meer de 356 en de … 718, een racewagen uit 1957 die in de jaren ‘50 en ‘60 meer dan 1.000 overwinningen behaalde, waaronder drie zeges in de Targa Florio. Met vierpitters. Volstaat dat?
Deze gloednieuwe Flat 4 Turbo bestaat in twee versies: een 2 liter met 300 pk en 380 Nm voor de 718 Boxster, en een 2.5 liter met 350 pk en 420 Nm voor de 718 Boxster S. Telkens 35 pk meer dan de Flat 6 2.7 et 3.2 die zij vervangen.
De 2.0 turbo is vrij klassiek, maar toch gaf Porsche er zijn touch aan met een gestuurde wastegate (het decompressieventiel van de turbo) die een hogere druk weerstaat dan een klassiek ventiel en ook de « pre-charge » van de turbo toelaat in de Sport et Sport + -stand voor een onmiddellijke respons. De 2.5 krijgt daar bovenop nog een turbine met variabele geometrie, die men normaal enkel terugvindt op dieselmotoren, behalve bij Porsche. De combinatie wastegate – variabele geometrie verhoogt aanzienlijk de gebruiksmogelijkheden van de motor, die zowel zeer soepel is in het stadsverkeer, als explosief wanneer hij hoog in de toeren wordt gejaagd richting rode zone die bij 7.500 t/min. begint.
Sport Response
Zoals gebruikelijk kan de bestuurder kiezen tussen verschillende motorprogramma’s: Normal, Sport et Sport+. In de laatste twee standen wordt de voorladingsfunctie van de turbo geactiveerd, blijft tijdens een fikse sprint de gasklep open als het gaspedaal even wordt gelicht en wordt enkel de inspuiting onderbroken. Zo kan de motor onmiddellijk het volle pond geven wanneer het rechterpedaal weer wordt ingetrapt.
De draaiknop voor de selectie van de rijprogramma’s staat op het stuur zelf, net zoals bij de 918 Spyder. En midden op de module bevindt zich de Sport Response-toets. Als je in normale stand rijdt maar plots een stevige boost nodig hebt (of er gewoon in zin hebt), druk je op deze toets en gedurende 20 seconden schakelen alle parameters in de Sport-stand: de PDK-bak schakelt één of twee versnellingen terug, het toerental stijgt, de turbo krijgt zijn voorlading, en dan moet je nog enkel je rechtervoet tegen de vloer trappen.
Twintig seconden later – bijvoorbeeld na een inhaalmanoeuvre – komt alles terug in de normale en comfortabelere stand. Leuk.
Op het circuit
Dan breekt eindelijk het moment aan om het circuit te betreden – helaas als passagier – om te ontdekken wat deze Flat 4 echt waard is. Wie twijfels had over de sound, kunnen we geruststellen: de Flat 4 zingt als de frontman van Metallica, zodat je al een echte kniesoor moet zijn om naar de ‘oude’Flat 6 te verlangen. Tijdens de eerste rondjes op de omloop stellen we vast dat de 2.5 van de 718 Boxster S aan de door Porsche aangekondigde verwachtingen voldoet: gretig onderaan, explosief in de hogere regionen om de kleine Porsche met een geweldige kracht weg te katapulteren.
Na de lichte banking volgen enkele chicanes waar het Sport-chassis zijn bijna perfecte stabiliteit demonstreert. Bijna perfect, want er is nog een minimale beweging te bespeuren – die nog nadrukkelijker is met het standaard chassis en de gestuurde demping – om wat leven in het rijgedrag te brengen. De 718 huilt, duwt, bijt, klauwt, … Een echt wild beest. Dan draaien we het handling parcours op waar we merken dat Porsche de ESP-afstellingen serieus heeft aangepast.
In de Sport-stand geeft dit voortaan héél veel speelruimte aan de sportieve rijder: dwars uit de bocht komen is best mogelijk vooraleer het systeem ingrijpt. Het ESP is uiteraard nog steeds volledig uit te schakelen, weliswaar met een kleine nuance. Bij een noodstop worden alle systemen opnieuw geactiveerd om de wagen te stabiliseren en u zo een handje toe te steken. Maar als men de remmen daarop weer lost, staat alles opnieuw « off ».
Besluit
Een Porsche-viercilinder zoals deze motor, daar willen we er graag nog meer van zien. We kunnen trouwens moeilijk geloven dat de constructeur deze twee peperdure krachtbronnen enkel voor de Boxster en de Cayman ontwikkelde. Wedden dat we deze Flat 4 weldra nog elders zien opduiken…
De Porsche 718 Boxster S in enkele cijfers
Motor : viercilinder-boxer turbo, 2.497cc; 350pk bij 6.500tr/min; 420Nm van 1.900 tot 4.500tr/min.
Aandrijving : op de achterwielen.
Versnellingsbak : manueel 6 verhoudingen.
L/l/h (mm) : 4.379/1.801/1.280
Leeggewicht (kg): 1.355
Koffervolume (l) : 150 + 125
Tankinhoud (l) : 54
0-100 km/u (sec.) : 4,6 (PDK: 4,4)
Positieve punten
Explosieve 2,5 liter-motor
2 liter-motor volstaat al ruimschoots
Nog strakker rijgedrag
Vrijpostig ESP in Sportstand
Negatieve punt
Dat bekijken we na een echte test…
De andere motorisaties
718 Boxster: 300pk, 7,4l/100km, 275km/u, 56.144 euro BTWi.
Prijs : 68.849 € BTWi
Vermogen : 350 pk
Topsnelheid : 285 km/u
Gem.verbruik : 8,1l/100km
CO2: 184g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be