De Porsche 911 is sinds 1963 op de markt en mag je gerust de meest iconische sportwagen ooit noemen. Hoewel hij in de loop der jaren is geëvolueerd en we inmiddels aan de achtste generatie toe zijn, zjin de grote lijnen dezelfde gebleven. De ontwerpers slagen er nog steeds in om ‘retro’ elementen in het uiterlijk van deze Duitse sportwagen te verwerken, met inbegrip van de metalen ‘zuilen’ van de Targa, een kenmerk dat al sinds het einde van de jaren zestig meegaat. De 911 is anderzijds behoorlijk in omvang toegenomen en al lang niet meer zo slank als vroeger.
Grotere afmetingen betekenen gelukkig ook een ruimere binnenkant, wat natuurlijk goed nieuws is voor de inzittenden. Afgezien van het feit dat hij vrij laag bij de grond hangt, verloopt de instap redelijk gemakkelijk en als klap op de vuurpijl is het interieur best uitnodigend voor een 2+2 (met twee extra zitplaatsen voor kleine kinderen).
In deze wereld van hoogwaardige materialen en vakmanschap is de ergonomie van de 911 onberispelijk. Zoals de Porsche-traditie het dicteert, bevindt het contactslot zich aan de linkerkant, een kenmerk dat werd overgeërfd uit de autosport. Het stuurwiel met omgekeerd leder voelt ook heel erg racy aan en biedt tonnen grip.
Advertentie – lees hieronder verder
Uitstekend compromis
We grepen de kans om enkele dagen met een nieuwe 911 Targa 4 GTS te rijden. Zoals snel zou blijken, biedt deze versie een ideaal compromis tussen prestaties en comfort. Het is tevens het krachtigste model in het gamma vóór de Turbo en de GT3. Onder de motorkap ligt de 3,0-liter flat-six met dubbele turbo die in deze configuratie 480 pk en 570 Nm ontwikkelt, 30 pk en 40 Nm meer dan een ‘normale’ Carrera.
Porsche claimt stevige prestatiecijfers zoals een 0 tot 100 km/u-tijd van 3,4 seconden en een topsnelheid van rond de 310 km/u. We kunnen beamen dat deze auto er als een speer vandoor vliegt. Zijn vermogen wordt netjes via de PDK-versnellingsbak (8 versnellingen) met dubbele koppeling overgebracht op alle vier de wielen (de Targa is niet verkrijgbaar met tweewielaandrijving, maar wel met een manuele 7-bak) en die combinatie is meesterlijk.
Zoals gebruikelijk wil het Duitse merk de klant een indrukwekkende reeks opties aansmeren om de 911 nog sportiever te maken en de wegligging te verbeteren. Het probleem daarbij is dat de basisprijs van deze Porsche (171.953 euro) zeer snel oploopt. Onze testwagen bijvoorbeeld was zodanig goed uitgerust dat hij maar liefst 206.305 euro kost, een serieuze meerprijs die hij ‘te danken’ heeft aan bepaalde keuzes, zoals onder meer een speciale ‘Paint To Sample‘-laklaag waarvoor bijna 10.000 euro wordt gevraagd… exclusief BTW! Voor zij die er fan van zijn…
Twee in één
Het grote argument om specifiek voor een 911 Targa te kiezen, is zijn inklapbaar dak. Hoewel dat vroeger manueel moest worden bediend, verandert hij tegenwoordig volledig elektrisch van een coupé in een ‘cabrio’ en omgekeerd. Met een druk op de knop wordt het volledige achterste gedeelte van het dak ingetrokken, zodat het paneel dat zich boven het hoofd bevindt wordt opgeborgen zonder binnenruimte verloren te doen gaan. Kortom, met deze auto haal je zowel een coupé als een cabriolet in huis, zonder de tekortkomingen van de laatstgenoemde soort: twee auto’s voor de prijs van één dus.
Vanaf het eerste streepje zon is de verleiding groot om van het leven in de open lucht te genieten, mede omdat Porsche voor een klein windscherm bovenop de voorruit heeft gezorgd. Dat zorgt ervoor dat de bestuurder en de passagier(s) niet worden gestoord door turbulentie. De 911 is bovendien ontworpen voor dagelijks gebruik en onderscheidt zich van de concurrentie door zijn praktische kenmerken (voor een sportwagen), die getuigen van de grote zorg die werd besteed aan het design, zijn visitekaartje sinds het begin van de jaren 1960.
Wauw!
Bij het omdraaien van de contactsleutel wordt je overvallen door het heerlijke geroffel van de zescilinder boxermotor. Geen stress of nervositeit achter het stuur, want de 911 reageert volgzaam en zijn krachtbron zeer soepel, een gevoel dat nog wordt versterkt door de snelle en efficiënte werking van de PDK.
Als een getrainde hond luistert deze vierwieler naar de input van zijn chauffeur, om dan met met de precisie van een duur horloge te functioneren. Rechtdoor, in bochten, deze Porsche doet het allemaal met een stabiliteit om ‘u’ tegen te zeggen en zonder dat er benauwde gevoelens bij komen kijken – zelfs niet wanneer je de naald in de buurt van de rode zone brengt, vanaf 8.000 t/min. Let wel, tegen dat je die bereikt, ben je écht snel aan het rijden.
Voor wie de boodschap van hierboven niet deftig heeft begrepen: net omdat deze Porsche zo goed is, moet je opletten dat je je rijbewijs niet kwijtspeelt. We moesten vaker dan we wilden gas minderen om niet hoogst illegaal bezig te zijn en dat zorgde uiteraard voor frustraties, simpelweg omdat dit zo’n verslavende auto is die het beste van zichzelf laat zien als je het beest een beest laat zijn. Tegelijk is hij ongeëvenaard wat zijn ongelooflijke eenvoud van gebruik betreft.
En zoals we hierboven ook al hadden meegedeeld, voelt deze Targa 4 GTS zich overal de baas. Dankzij de vierwielaandrijving lijkt hij wel aan het asfalt gekluisterd en is hij onvermurwbaar. Hij laat zich dan ook zeer goed beheersen en controleren, zonder zich van de ene naar de andere bocht te forceren. De remmen lijken zelfs onverwoestbaar, ook bij zwaar gebruik. Lovenswaardig, zeker als je weet dat dit alles behalve een lichtgewicht is (1.685 kg, 20 kg meer dan de 911 Cabriolet).
Conclusie
De Porsche 911 Targa 4 GTS is een ongelooflijk consistente sportwagen. Comfortabel en met een gemiddelde van minder dan 10 l/100 km bij normaal gebruik, is dit echt een formidabel machine en uiterst efficiënt met het gaspedaal tegen de vloer gedrukt. Wie er het budget voor heeft, vindt er een uitstekend compromis in tussen de Carrera en de duurdere en veeleisendere GT3.
De Porsche 911 Targa 4 GTS in cijfers
Motor: zescilinder benzine boxermotor met turbolading, 2.981 cc; 480 pk bij 6.500 tpm; 570 Nm bij 2.300 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-traps PDK met dubbele koppeling (manuele 7-bak ook beschikbaar)
L/B/H (mm): 4.533/1.852/1.301
Leeggewicht (kg): 1.760
Koffervolume (l): 132
Brandstoftank (l): 64
0 tot 100 km/u (sec.): 3,4 (3,5 met manuele bak)
Topsnelheid: 307 km/u
Brandstofverbruik WLTP: 10,6 l/100 km
CO2: 240 g/km
Prijs: 171.953 euro
BIV: Vlaanderen: 7.462,20€ ; Wallonië en Brussel: 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 985,62€ ; Wallonië en Brussel: 854,96€
Ecomalus Wallonië: 1.200€
- Performances
- Homogénéité
- Finition
- Masse élevée
- Prix
- Trop efficace pour un usage routier ?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be