TEST Renault Captur 2024: stijl en comfort

De Captur, een spilfiguur binnen het Renault-gamma, krijgt een facelift. Hij heeft nieuwe designkenmerken, een herzien chassis en een nieuw elektrisch platform waardoor hij met een groot aantal rijhulpsystemen uitpakt.

8 / 10
Gepubliceerd op 7 juni 2024
Leestijd : 7 min

Deel

TEST Renault Captur 2024: stijl en comfort

Wereldwijd zijn SUV’s nu goed voor bijna 50% van de autoverkopen per jaar (cijfers van het IEA). Het publiek blijft bijzonder geïnteresseerd in deze modellen die, naast hun evidente uiterlijke aantrekkingskracht, ook een welgekomen comfort en veelzijdigheid tijdens het dagelijkse gebruik bieden. Hoewel fabrikanten het genre aanvankelijk bewaarden voor grote voertuigen, druppelde het al snel door tot in de lagere categorieën, met name het B-segment, waar nu ongeveer dertig modellen met elkaar wedijveren. In deze klasse staat de Renault Captur hoog op het boodschappenlijstje van automobilisten. Sinds zijn introductie in 2013 zijn er al bijna 2 miljoen exemplaren van eigenaar verwisseld. Een echt succesverhaal. Maar om je te onderscheiden van de horde concurrenten (en in het bijzonder de Peugeot 2008), moet je natuurlijk bij de les blijven. En dat is precies wat deze versie 2024 doet, die veel meer is dan zomaar een facelift.

De Captur 2024 staat nog altijd op dezelfde platform als de Clio (CMF-B), maar kan bogen op een volledig nieuw elektrisch netwerk dat de introductie van een blik verse functies mogelijk maakt, met name voor de rijhulpsystemen die moeten voldoen aan de Europese richtlijnen (GSR 2) die volgende maand van kracht worden. Aan de stijl van de nieuwe Captur werd niet veel gemorreld. Hij neemt de typische kenmerken over van de nieuwste modellen van het merk, zoals de Scénic en de Rafale. Vooral de voorkant heeft strakke maar niet agressieve lijnen en sterke grafische elementen, zoals de onderverdeelde grille met contrasteffect. De koplampen werden slanker en vertrouwen nu op alle versies volledig op led. Het geheel wordt aangevuld door dagrijverlichting in een offsetvorm. Met een nieuwe bumper en slankere, elegantere ‘boemeranglichten’ vallen de veranderingen aan de achterzijde minder op.

Captur9

Functioneel

In zijn geheel genomen is de Captur slechts 1,2 centimeter langer geworden. Dit betekent dat zijn verhouding tussen binnenruimte en buitenkant overeind blijft, en hij vier personen mee aan boord kan meenemen, maar niemand extra vanwege de beschikbare elleboogruimte. De Captur staat zijn mannetje, maar laten we niet vergeten dat we ons nog steeds in het B-segment bevinden. Vermeldenswaardig nog is dat de toegang tot de achterste zitplaatsen niet de gemakkelijkste is: je moet je rug krommen omdat het dak een beetje laag is. Ook de koffer verricht geen wonderen, met een volume van 422 liter voor de benzineversies, maar slechts 326 liter voor de hybrides omdat de accu zich onder de vloer van de bagageruimte bevindt. Maar Renault heeft wel geprobeerd de functionaliteit te vergroten door standaard een verschuifbare achterbank (over 16 centimeter) te installeren, waardoor het beschikbare volume kan toenemen naargelang de noden (536 liter voor benzine en 440 liter voor hybrides). Het is geen ingeburgerde maar welkome oplossing, ook al valt er een opening tussen de stoel en de bagageruimte wanneer de eerste naar voren wordt geschoven, waardoor er voorwerpen in dit gat kunnen vallen.

Advertentie – lees hieronder verder

Captur6

Voorin hebben de twee inzittenden meer dan genoeg ruimte. De rijpositie is goed, dankzij de ruime verstelmogelijkheden, en de stoelen bieden een correcte zijdelingse steun. De bestuurdersstoel valt echter wat kort uit en helt iets naar voren. Er is geen manier om dit aan te pakken, zelfs niet met de hoogteverstelling. Het dashboard is goed afgewerkt, maar de deurpanelen minder, zelfs aan de bovenkant prijken harde kunststoffen.

Captur4

Het belangrijkste nieuwe snufje voor de bestuurder is de media-interface Open R-Link (standaardscherm van 10,4 duim), die gebruikmaakt van het besturingssysteem van Google. De resolutie van het verticale scherm is verbeterd en de menu’s zijn aangepast en vereenvoudigd. Navigeren tussen de verschillende menu’s verloopt soepel en het aanraakscherm reageert snel. Onvermijdelijk brengt de interface, die op Google draait, de diensten van de Amerikaanse techreus samen, zoals Maps, Play, Waze, Amazon Music, enz. Het interieur biedt 25 liter aan opbergruimte en een oplaadpunt voor mobiele telefoons. Het ontbreekt hem aan weinig.

Captur7

Hybride

Tijden veranderen en de Captur is uiteraard niet langer verkrijgbaar in een dieselversie, omdat de regels voor het doorgaand verkeer steeds strenger worden, vooral in de steden. Deze compacte SUV biedt daarom drie motoren, allemaal benzine: de TCe90 (1 liter, 91 pk, 132 g/km), de Mild Hybrid (1,3 liter, 160 pk, 132 g/km) en de E-Tech Full Hybrid (1,6 liter, 145 pk, 105 g/km). Zoals de naam het zegt, is de laatste een volwaardige hybride die de verbrandingsmotor, een 1,2kWh-batterij en een versnellingsbak met klauwkoppeling waarin twee elektromotoren zijn geïntegreerd, combineert. Vanaf nu zorgt een nieuwe E-SAVE-functie ervoor dat tot 40% van de batterijlading wordt gespaard, zodat deze later kan worden hergebruikt, bijvoorbeeld op een helling. Merk op dat de stekkerhybride, bekend van de vorige generatie, niet is weerhouden vanwege een gebrek aan interesse.

Wendbaarder en comfortabeler

De Captur Full Hybrid, de enige versie beschikbaar tijdens deze eerste kennismaking, onderscheidt zich door zijn zachte werking en voorbeeldige stilte, tenminste wanneer de viercilindermotor niet wakker schiet. Dankzij de elektrische steun schiet de auto meteen uit de startblokken, waardoor hij in de stad zeer responsief reageert. Opvallend aan deze nieuwe Captur is het compromis tussen comfort en wegligging, dat een nieuwe maatstaf in het segment zet, met name door het filtrerende vermogen dat een auto in een (veel) hogere categorie waardig is. Dit is het resultaat van een volledige herontwikkeling van het chassis en een gerichte toepassing van de bewegingsleer van schokdempers, alsook van de geometrie van de stuurinrichting en het onderstel. Het geleverde werk is in ieder geval puik. En de wendbaarheid blijft niet achterwege: deze SUV houdt zijn rechte lijn goed aan en stelt zich ook lineair op bij het veranderen van richting. Tot zover het belangrijkste. Buiten de stad volstaat het vermogen natuurlijk, maar de intelligente versnellingsbak met intelligente klauwkoppeling, die volgens 15 verschillende standen (!) werkt, heeft soms de neiging om de motor te doen hollen wanneer dat niet nodig blijkt.

Captur8

Een rit van 200 kilometer leverde ons een gemiddeld brandstofverbruik op van 4,7 liter per 100 kilometer. Een zeer aantrekkelijk resultaat, behaald op open secundaire wegen met snelheden van 100 km/u en na een kort uitstapje in een grote buitenwijk. De cijfers liegen er dus niet om: de Captur E-Tech is echt zuinig en maakt het mogelijk om afstanden van bijna 1.000 kilometer te halen.

Vriendenprijsje?

De basisversie van de Captur (TCe90) is verkrijgbaar voor minder dan 21.000 euro. Een zeer aantrekkelijke prijs in vergelijking met de concurrentie, die de neiging heeft haar prijzen af te stemmen op de allure van dit soort auto’s. Niet zo in dit geval. En dat is maar goed ook, want de uitrusting is zo goed als maar zijn kan, met een verschuifbare achterbank, een 12,8 duim groot centraal scherm, airco en cruisecontrol vanaf het instapmodel. Voor een volwaardige hybride E-Tech moeten klanten 28.500 euro ophoesten, maar dan halen ze wel voordeel uit een upgrade naar een hogere uitvoering (Techno).

Captur12

We zeiden het al, de nieuwe elektrische architectuur maakt de installatie mogelijk van de nieuwe rijhulpsystemen die Europa vereist, evenals functies zoals het Active Driver Assist, dat autonoom rijden op niveau 2 biedt, en anticiperend rijden voor de versie Full Hybrid. Aan rijhulpmiddelen is er geen gebrek en ze gedragen zich vaak storend. Maar Renault heeft een fantastische oplossing bedacht: met de knop My Safety Switch kun je de gewenste hulp programmeren en de rest uitschakelen, zodat je niet bij elke start opnieuw door de interfacemenu’s moet spitten. Briljant!

Captur3

Conclusie

De facelift van de Renault Captur is zo ingrijpend dat we met stelligheid kunnen spreken van een nieuwe generatie. Maar met zijn verbluffende compromis tussen comfort en wegligging schiet deze kleine SUV pas echt in de roos. Hij zet nieuwe maatstaven, vooral als E-Tech Full Hybrid, welke garant staat voor een motiverend brandstofverbruik. Nog een laatste goed nieuwtje dat dit positieve gevoel versterkt, is zijn bijzonder betaalbare prijs, wat zeldzaam wordt in dit segment. Ja, de Captur heeft echt alles om het publiek alweer voor zich te winnen.

Captur10

Renault Captur 2024 E-Tech Full Hhybrid 145: specificaties

Motor: viercilinder-benzine, 1.598 cm3, 2 elektromotoren, batterij (1,2 kWh), 148 pk gecombineerd
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: automaat, 6 versnellingen
L/B/H (mm): 4.239/1.797/1.575
Leeggewicht (kg): 1.370
Bagageruimte (l): 340-1.458
0 tot 100 km/u (sec): 10,6
Topsnelheid (km/u): 170 km/u
Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 4,6
CO2: 105 g/km
Prijs: 28.500 euro
BIV: Vlaanderen: 97,62 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 244,05 euro; Wallonië en Brussel: 340,03 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Persoonlijke stijl
  • Rijcomfort
  • Laag brandstofverbruik (E-Tech Hybrid)
Cons
  • Ruimte en toegankelijkheid achterbank
  • Koffervolume maar gemiddeld
  • Opdringerige rijhulp (maar makkelijk uit te schakelen)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.