TEST Volkswagen Golf TGI: De outsider

Bij Volkswagen is het TGI-gamma op CNG onlangs verder uitgebreid met de nieuwe Golf. Een zeer discrete versie van de bekende berline, bedoeld om te concurreren met de motorisaties met klassieke fossiele brandstoffen.

Gepubliceerd op 17 juni 2021
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Volkswagen Golf TGI: De outsider

Met de vernieuwing van de Golf vorig jaar konden we logischerwijs ook een update verwachten van zijn TGI-versie, die op CNG (gecomprimeerd aardgas) loopt. Intussen is het zover en is deze variant sinds kort ook in ons land beschikbaar. Dit is goed nieuws voor particulieren en professionals die hun uitstoot willen beperken en op hun brandstof wensen te besparen.

Drie tanks

Voor deze nieuwe versie maakt de Golf gebruik van de 1.5 turbomotor 130pk / 200 Nm, die reeds in de Seat Leon, de Audi A3 of de Skoda Octavia huist. Verkrijgbaar met de handgeschakelde zesversnellingsbak of met de 7-traps-DSG met dubbele koppeling, wordt hij aangedreven door aardgas dat wordt opgeslagen in drie tanks, waarvan er één onder de achterbank en de andere twee onder de kofferbakvloer zijn geplaatst. Uiteraard heeft dit, net als bij alle auto’s op CNG, een invloed op de kofferinhoud die hier slinkt van 380 tot 287 liter. Met een totale inhoud van 17,3 kg bezorgen de tanks de Golf volgens WLTP-normen een rijbereik van 402 tot 422 km. Er kan ook op benzine gereden worden, dankzij een minitank van 9 liter die een extra bereik van +/- 150 km biedt.

VW-Golf-TGI-2021-test-3

Zoals we al hebben opgemerkt tijdens de tests van de andere CNG-modellen van de Volkswagen Groep, nam de gascapaciteit toe ten koste van de benzinevoorraad. In België, met een relatief goede dekking van aardgastankstations, zou dit echter geen probleem mogen vormen.

Advertentie – lees hieronder verder

Unieke versie

Bij ons is de Golf TGI alleen beschikbaar in de Life-uitvoering. Die omvat de 16” aluminium velgen, de automatische cruise control, de “Front” noodremassistent met voetgangers- en fietsersdetectie, de rijstrookassistent, het digitale dashboard, de LED-koplampen, de parkeerhulp en het car2X communicatiesysteem tussen wagens. Deze vrij complete uitrusting geeft goed de “digitale” kant van de Golf weer, die sterk is geëvolueerd met deze achtste generatie.

VW-Golf-TGI-2021-test-interieur

Zoek dus niet naar klassieke bedieningselementen met knoppen, die zijn er niet meer. Nu bevinden we ons volledig in het “touch” tijdperk, ten goede of ten kwade, omdat niet alles intuïtief is, verre van.  Sommige handelingen vereisen inderdaad enig zoekwerk, wat uiteraard niet ideaal is tijdens het rijden. Bijvoorbeeld gewoon de temperatuur van de airco veranderen vereist dat je ogen langer van de weg afdwalen dan met de vertrouwde knoppen. Hoe dan ook, het strakke ontwerp van het dashboard geeft een mooi effect, en je voelt je meteen goed in deze Golf!

Rijden in stilte

Aan het stuur toont de Golf TGI zich zachtaardig omdat het motorgeluid goed is geïsoleerd en schakelen zeer vloeiend gebeurt. Na de start op benzine wordt meteen overgeschakeld naar CNG, maar de auto rijdt evengoed op beide brandstoffen. Omdat het gas minder interne wrijving veroorzaakt, zou de mechaniek normaal gesproken stiller moeten functioneren, maar in de praktijk is dat verschil amper waar te nemen. In vergelijking met een “normale” versie heeft deze Golf logischerwijs twee brandstofmeters. Maar dankzij de degelijke autonomie van de Golf TGI en zijn kleine noodbenzinetank is het niet nodig ze regelmatig te bekijken uit angst om droog te vallen. Als je de geldende wettelijke snelheden respecteert, is het door Volkswagen beloofde bereik op gas van zo’n 400 km best haalbaar.  En als je weet dat een volle tank minder dan 20€ kost, is CNG een bijzonder interessant alternatief. Een ander aspect dat in zijn voordeel speelt, is zijn “groene” kant, want de Golf TGI stoot slechts 96 g CO2/km uit, wat zeker een belangrijk troef is voor de professionele markt.

Conclusie

Met een prijskaartje van 32.080€ BTWi en een vrij complete uitrusting, is de Golf TGI net geen 2.000€ duurder dan een gelijkaardige versie met de 2.0 TDI-motor. Wanneer we het prijsverschil aan de pomp zien, is de rekening snel gemaakt: lang leve CNG!

VW-Golf-TGI-2021-test-2

Volkswagen Golf TGI: technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine/CNG, 1.498cc ; 131pk bij 5.000t/min ; 200Nm bij 1.400t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerd, 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.343/1.816/1.449

Leeggewicht (kg): 1.355

Koffervolume (l): 280-1100

Tank (l benz. – kg CNG): 9-17,3

0-100 km/u (sec.): 9,7

Prijs: 30.540 € BTWi

Vermogen: 131 pk

Top: 211 km/u

Gem. verbruik: 3,5 kg/100km

CO2: 96 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.