Welke tarieven? Chinese autoverkoop stijgt hard in Europa

Begin dit jaar werd al duidelijk dat Chinese automerken verrassend goed standhouden tegenover de Europese importheffingen. De nieuwste verkoopcijfers bevestigen dat alleen maar. Zijn die douanetarieven dan zinloos? Ja en nee.

Gepubliceerd op 26 maart 2025
Leestijd : 3 min
Welke tarieven? Chinese autoverkoop stijgt hard in Europa

Dat de importtarieven voor de zwaarst getroffen Chinese autobouwers (zoals MG) tot een flinke 36,7% kunnen stijgen, houdt hun Europese opmars niet tegen. In februari verkochten de Chinese merken op het Oude Continent samen meer elektrische wagens dan Tesla. Tegelijk lijkt de bredere Europese automarkt te stagneren, ondanks de stevige groei in het segment van batterij-elektrische voertuigen.

Nu goed, de vergelijking met Tesla geeft de concurrentie - tijdelijk? - een ongezien voordeel, want de Amerikaanse autobouwer kampt met een nooit eerder geziene tegenwind door de politieke uitspraken van zijn baas Elon Musk. Die situatie is nu al geëscaleerd tot op een niveau dat 94% van de Duitsers geen Tesla meer wil kopen, ondanks dat het merk een fabriek heeft nabij Berlijn. Maar het is hoe dan ook duidelijk dat de Chinese automerken, nog voordat ze goed en wel hun productie in Europa op kruissnelheid hebben gebracht, een manier hebben gevonden om het effect van de tarieven te milderen - tot zelfs te omzeilen.

Tesla-Model-Y

Drie procent minder

Eerst even uitzoomen. De cijfers van marktonderzoeker JATO Dynamics tonen aan dat het herstel van de sector uitblijft. In totaal werden er in februari 966.300 nieuwe personenwagens ingeschreven in Europa, 3 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar. Vooral dalingen in Duitsland, Italië, België, Nederland, Zwitserland en Ierland lagen aan de basis van deze krimp. “De onzekerheid in Europa wordt nog versterkt door de economische uitdagingen in China en de VS,” zegt analist bij JATO Dynamics Felipe Munoz.

Advertentie – lees hieronder verder

Opmerkelijk genoeg groeide het aantal geregistreerde elektrische auto’s opzienbarend: met 26 procent (tot 164.000 stuks), een nieuw record voor de maand februari. Maar niet alle spelers profiteren dus mee. Tesla zag zijn marktaandeel kelderen van 18,4 procent begin 2024 naar 7,7 procent nu. De Model Y, Tesla’s populairste model in Europa, zag de inschrijvingen met 56 procent in elkaar zakken. De Model 3 deed het iets beter met een daling van 14 procent.

Die terugval opent de deur voor nieuwkomers. De Chinese spelers – waaronder BYD en Polestar, maar JATO vermeldt ook Volvo omdat de eigenaar Chinees is – registreerden samen 19.800 elektrische voertuigen in februari, tegenover Tesla’s 15.700 (de verkoop van elektrische Volvo’s duikelde wel 30% naar beneden). Vorig jaar was die verhouding nog in het voordeel van Tesla. BYD boekte een groei van 94 procent, Polestar van 84 procent. Ook nieuwkomers als Leapmotor en Xpeng verkochten goed, maar daartegenover staan teleurstellende cijfers voor merken als Nio, Aiways en Hongqi, die voorlopig geen voet aan de grond krijgen.

Geen sprake van overwicht

Zo komt het dat de Europese verkoop van auto’s uit China onder de lijn steeg in februari met 64 procent. Nu goed, van een overwicht is nog geen sprake, want het marktaandeel ligt op 4,1 procent, maar de tendens is onloochenbaar. Dat de importtarieven die groei niet afstoppen ligt aan de (plug-in)hybrides en benzinemodellen die de nieuwe merken uit het oosten aan de man weten te brengen. Deze zijn niet onderhevig aan de straftarieven. Plug-inhybrides uit China, kenden een spectaculaire stijging van 321 procent.

BYD_SealU_PHEV

De grootste volumes kwamen van BYD, Chery en SAIC (MG), met modellen als de BYD Seal U en Jaecoo 7 die zich stilaan een plaats verwerven in het straatbeeld. De verkoop van Chinese elektrische modellen daalde wel licht (-3.4%), daarin schuilt dus wel de corrigerende hand van de invoering van Europese importheffingen. Onder de Westerse merken bleek Renault de sterkte stijger en zag zijn elektrische verkopen bijna verdubbelen dankzij de nieuwe R5. De elektrische strijd op het continent is duidelijk in een nieuwe fase beland.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
50.708 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.708 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.