Autotests

TEST VW Touareg: Complexloos

Terwijl het even duurde en er zelfs twijfel over een opvolger bestond, is de derde generatie van de Touareg eindelijk gelanceerd. En de ambitie van VW is duidelijk: een aanval inzetten in het premium segment.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 19 jul. 2018 | Leestijd: 9 min

Noteer dat de Touareg steeds het vlaggenschip van het merk was en in deze hoedanigheid reeds de luxemerken voor de wielen reed. Maar de jongens uit Wolfsburg zetten nu echt een frontale aanval in. Het is eenvoudig: aan de basisversie hangt reeds een prijskaartje van 66.000 euro, en volgens de invoerder werd bij de meeste voorbestellingen zelfs gekozen voor de Business versie (specifiek voor de Belgische markt) die ruim 80.000 euro kost. En dat is inderdaad premium niveau.

Tegen de grote jongens

Advertentie – lees hieronder verder

VW vernoemt openlijk de Mercedes GLE, de BMW X5, de Volvo XC90 en zelfs zijn neef Audi Q7 als belangrijkste concurrenten. Wat de prijs betreft, weet u reeds dat de Touareg ongeveer in dezelfde klasse vertoeft, en dat geldt ook voor de afmetingen. De Touareg groeide in alle richtingen, behalve in de hoogte, wat hem minder massieve proporties oplevert. En daarom vinden we hem wat minder imposant dan de hoger vermelde concurrenten. Maar het draait natuurlijk niet enkel om afmetingen. Want als het over design gaat, misschien met uitzondering van de BMW X5 en zijn typische niertjes, is de Touareg het meest “right into your face” van allemaal, en daarom maakt zijn verschijning in een achteruitkijkspiegel zeker indruk.

Lichter

De Touareg werd een maatje groter, maar verloor tegelijk ook gewicht dankzij een intensiever gebruik van aluminium voor het platform, de structuur en het koetswerk. Het resultaat: een goede 100 kilogram minder op de weegschaal of iets minder dan 2 ton in totaal. Nog zeer aanvaardbaar voor een voertuig van deze omvang.

De vorige generaties kreeg amper kritiek op de beschikbare interieurruimte, maar nu is ze echt rijkelijk. Elke plaats voldoet en de koffer groeide met 100 liter tot een inhoud van 810 liter, of zelfs 1.800 liter met achterbank neergeklapt.

Tenslotte, in tegenstelling tot wat we zien in de rest van het gamma – of toch in zekere mate – vermijdt VW hier de terugkeer van harde plastics in het interieur, wat logisch is gezien de premium ambities. Afhankelijk van de keuze voor één van de drie sfeerniveaus (Elegance, Atmosphère of R-Line) heeft u recht op mooi plastic, fraai hout of aantrekkelijk aluminium. Eerlijk, het interieur van de nieuwe Touareg vertoont een indrukwekkende kwaliteit, en het luxegevoel moet niet onderdoen voor een “echte” premium SUV.

Overvloed aan technologie

Net zoals de Arteon bij zijn lancering, neemt ook VW Touareg hier een kleine voorsprong op zijn concurrenten uit de topklasse, en dan spreken we niet over concurrenten van massamerken. Het is onmogelijk hier de volledige uitrustingslijst op te sommen, dus maakten we een selectie. Stoelen met massagefunctie, sfeerverlichting met 30 kleuren, actieve rijstrookbewaking, semi-autonoom rijden, een ultra intelligente cruise control die automatisch de snelheid aanpast voor een krappe bocht of een rondpunt, een automatisch systeem voor aanhangermanoeuvres, intelligente led-verlichting (met 128 cellen per lichtblok), nachtzicht, een dubbel digitaal display (12” voor het virtuele instrumentencluster, 15” voor het scherm op de middenconsole, één van de grootste op de markt momenteel), 3D-navigatie met Google Earth… en nog veel meer.

Samen met de Tesla Model X is de nieuwe Touareg waarschijnlijk op dit moment de SUV met de meeste technologische snufjes aan boord. Uiteraard zijn veel zaken optioneel, maar vrijwel alles wordt standaard geleverd op de befaamde Business versie die we reeds vermeldden en die gecombineerd worden de ook al vermelde sfeerniveaus.

Enkel V-motoren

Het ultieme bewijs – mocht dat nodig zijn- dat de Touareg zich op de topklasse richt, is dat de catalogus enkel grote V-motoren telt. Bij de lancering is alleen de V6 3.0 TDI met 286 pk beschikbaar, maar die zal snel gevolgd worden door een versie met 231 pk. In de herfst komt er een V6 benzine van 320 pk aan en voor weldra kondigt men nog een V8 4.0 TDI van 420 pk aan. Nog later zal een plug-in hybride versie het aanbod verrijken, maar het is nog niet bekend wanneer en vooral met welke mechanische basis.

Alle Touaregs zijn uitgerust met de bekende, klassieke ZF-achttrapsautomaat en de 4Motion vierwielaandrijving. En ze kunnen allemaal tot 3,5 ton trekken. Voor liefhebbers is er optioneel nog een « Pack Offroad » (met extra bescherming onder de wagen, een grotere tank, specifieke rijprogramma’s, …). Zelf zouden we eerder investeren in de gestuurde luchtvering (1.940€) of de vierwielsturing (2.835€). En wel hierom.

Belofte ingelost

We konden een testrit maken met de enige beschikbare motor en de eerste indruk was prima, al zijn er enkele nuances te vermelden. Primo, deze “goede oude” V6 TDI, die uiteraard werd aangepast aan de recentste emissienormen, is een beetje luidruchtig geworden naar de normen van de huidige premiums. Niet dramatisch, maar toch het vermelden waard. Tweede opmerking: in sommige situaties is het samenspel met de nochtans voortreffelijke ZF-automaat niet zoals het hoort. Bijvoorbeeld als je hem echt nodig hebt, als je het gaspedaal diep intrapt om niet achter een vrachtwagen of een tractor te blijven hangen op een landweg. Dan neemt de automaat, zelfs in Sport-stand, iets teveel tijd om te reageren en een gang lager in de schakelen…

Daarentegen, hoed af voor het verbruik. Het gaat hier over een voertuig van 2 ton, met vierwielaandrijving en een automaat, en nochtans stijgt het gemiddelde verbruik amper boven de 6 liter uit bij constante snelheid. Dat is een zeer mooie score.

Tenslotte nog iets over de rijervaring, waarvan we vooral het comfort en het gebruiksgemak onthouden. Dat is enerzijds te danken aan het goede werk van de luchtvering en anderzijds aan de wendbaarheid die de vierwielsturing oplevert, die we hierbij nogmaals sterk aanraden. Voor de eerder “actieve” bestuurders willen we stellen dat de Touareg in een stevige bochtencombinatie zijn werk goed doet, maar dat de op zich vinnige motor soms gehinderd wordt door de afstelling van de automaat. Ook worden de rolbewegingen van het koetswerk goed in toom gehouden, maar in snelle bochten hoor je aan het gepiep van de voorbanden dat het stilaan welletjes is geweest.

Besluit

Phaeton, Arteon: het is niet de eerste keer dat VW aantoont dat het een premium model kan maken als het er zin in heeft. Maar deze Touareg is wellicht de demonstratie die het publiek makkelijker zal overtuigen.

VW Touareg V6 TDI : technische fiche

Motor : V6 turbodiesel, 2.967 cc ; 286 pk bij 4.000tr/min ; 600Nm tss 2.250 en 3.250tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.878/1.984/1.702

Leeggewicht (kg) : 1.995

Koffervolume (l) : 810 – 1.800

Tankinhoud (l) : 75 (Pack off-road: 90)

0 – 100 km/u (sec.) : 6,1

Prijs : € 66.000 BTWi

Opg. gem. verbruik : 6,9 l/100 km

CO2 : 182 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon