SmartMove, het project rond slimme rijtaxatie dat gepland staat voor het Brussels Gewest, is een bijzonder delicate kwestie en maakte een slecht start. Dit belastingproject viel namelijk niet in goede aarde bij de naburige regio’s Vlaanderen en Wallonië, die menen dat het sociale ongelijkheden genereert, aangezien de Vlamingen en Walen dan twee keer belasting zouden moeten betalen als ze Brussel bezoeken.
We lijken inderdaad nog ver verwijderd van een politiek akkoord over dit onderwerp. Enerzijds omdat Vlaanderen dwarsligt zolang zijn project om de Ring te verbreden wordt geblokkeerd door Brussel en anderzijds omdat de Brusselse PS niet wil dat een nieuwe belasting wordt opgeheven terwijl de crisis de gezinnen hard treft.
Financiert het Europese herstelplan Smart Move?
De spanning liep weer op toen zopas bekend raakte dat SmartMove al zeer grote budgetten binnen de regio mobiliseerde, terwijl er niet eens een politiek akkoord was. Volgens de regionale minister van Financiën, Sven Gatz (Open Vld), is al 93 miljoen euro toegewezen aan SmartMove, een bedrag dat de investeringen omvat die nodig zijn om controle-infrastructuur op te zetten, zoals ANPR-camera’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem is dat 51 miljoen van dit budget afkomstig is van het Europese plan voor Herstel en Veerkracht, wat nog eveneens vragen oproept, omdat het erop lijkt dat deze fondsen eerder bedoeld zijn om de bedrijven, de economische herontwikkeling of de energietransitie te ondersteunen, maar waarschijnlijk niet voor de heffing van een nieuwe belasting (zelfs als stellen sommigen dit gelijk met een vorm van ecologische transitie). In ieder geval heeft Europa deze begroting al goedgekeurd met de voorwaarde dat het project tegen het einde van het tweede kwartaal van 2022 van start kan gaan. En dat is al gebeurd omdat een mobiele applicatie momenteel wordt getest door de ontwikkelaars.
Volgens de krant L’Écho is al stevig uitgegeven: 2,1 miljoen euro op een budget van 8,3 miljoen euro is reeds besteed aan de installatie van nieuwe ANPR-camera’s en er loopt een tweede uitrustingsplan voor een bedrag van 5,1 miljoen euro. Voor de communicatie is het de bedoeling om 7,5 miljoen euro uit te geven over vijf jaar. En daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de versterking van de teams of andere noodzakelijke IT-ontwikkelingen.
Wellicht zal het ontbreken van een politiek akkoord SmartMove bijna zeker uitstellen naar de volgende legislatuur. Wat Europa misschien niet bevalt, dat daarom de aan dit project toegewezen middelen zou kunnen intrekken. Bovendien geven sommige bronnen aan dat SmartMove met MAAS (“mobility as a service”) zou overlappen, een andere applicatie die door de MIVB is ontwikkeld en meer mobiliteitsspelers integreert om zijn pad te volgen.
Kortom, hoewel het deel uitmaakt van het in 2019 ondertekende regeerakkoord over de hervorming van de autofiscaliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, lijkt het SmartMove-project niet klaar om het daglicht te zien, vooral omdat de Brusselse PS zich intussen heeft teruggetrokken op dit vlak. Wordt vervolgd (of niet).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be