Belastingen

Donkere wolken boven de kilometerheffing in Brussel

Terwijl Wallonië probeert een nieuwe belasting op auto’s door te voeren, wil Brussel nog steeds een kilometerheffing invoeren voor het gebruik van de wagen. Toch lijkt het project een moeilijke start te hebben, vooral omdat Vlaanderen het blokkeert… vanwege de Ring!

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 23/09/2022 | Leestijd: 4 min

Mobiliteit staat centraal in alle regionale problematiek binnen een context van energietransitie en minder autogebruik. Dit geldt met name in Brussel, waar de regering via haar Smart Move-plan van plan is om lanen opnieuw in te richten, transitverkeer te verbieden of af te sluiten, of zelfs auto’s uit de straten te verwijderen, met een doelstelling van 30% minder auto’s tegen 2030.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil ook de geldende belasting aanpassen en een kilometerheffing invoeren, een belasting die “slim” zou zijn, omdat ze zou variëren naargelang het tijdstip van het gebruik van het voertuig (duurder op bijvoorbeeld spitsuren). Alleen bevalt dit de andere regio’s duidelijk niet, aangezien zij dagelijks duizenden pendelaars naar de hoofdstad sturen. In deze benadering kunnen we inderdaad een probleem van billijkheid bespeuren, aangezien Walen en Vlamingen die naar Brussel komen, twee keer belasting zouden moeten betalen op hun verplaatsing.

Advertentie – lees hieronder verder

De verbreding van de Ring in ruil?

In deze context blokkeert Vlaanderen momenteel het dossier, zowel omwille van het oneerlijke karakter, maar ook omdat het Brussels Gewest het project weigert om de Ring te verbreden die het noorden van het land wil. Met name de Écolo/Groen ziet deze uitbreiding (met 25%) inderdaad met een zeer slecht oog, aangezien hiermee volgens hen een nieuwe rode loper voor de auto wordt uitgerold. Hier dreigt dus een impasse.

Toch is er iets nieuws: Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en haar Brusselse collega van Financiën Sven Gatz (beiden Open VLD) zeiden onlangs dat er waarschijnlijk een manier is om de twee dossiers te onderhandelen en te verbinden. Met andere woorden, Brussel zou bereid zijn tot de verbreding van de Ring en Vlaanderen zou de invoering van de kilometertaks accepteren. Hoezo? De invoering van de kilometerheffing moet de vrees bij de Groenen wegnemen dat er na de uitbreiding meer auto’s zullen rijden.

Ook Elke Van den Brandt heeft zich gepositioneerd in deze mogelijke deal. En voor haar is er een rode lijn die niet overschreden mag worden: het aantal auto’s in en rond Brussel mag niet opnieuw verhogen. En ze dringt er bij haar collega Lydia Peeters op aan om eerst de effecten op het verkeer van de invoering van een slimme belasting te meten in de hoop dat de verbreding van de Ring dan een nutteloos project wordt.

Brussel

Andere partijen woedend

Men dacht dat het project van de slimme kilometerheffing in de koelkast was gezet, in ieder geval tot de volgende legislatuur. Dit is duidelijk niet het geval en deze wending heeft de andere politici al ferm geïrriteerd, vooral dan de PS. De voorzitter van de Brusselse federatie was verontwaardigd en herinnerde aan de crisis die het land momenteel treft en die de koopkracht van de burgers enorm beïnvloedt.

Voor hem is terugkomen op een idee van belastingheffing in deze context absoluut niet gepast. Hij heeft al aangegeven dat zijn fractie dit project zal blokkeren, wat er ook gebeurt. Blijkbaar zal de slimme kilometerheffing dus nog niet voor morgen zijn.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie