Boetes

Bijna helft naar buitenland verzonden pv’s blijft onbetaald

Het terugvorderen van naar het buitenland gestuurde boetes blijft duidelijk voor problemen zorgen. Bijna de helft van die PV’s wordt namelijk niet voldaan. Dit zijn de goede en de slechte betalers.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17 okt. 2022 | Leestijd: 6 min

Laaste week bracht Gocar.be reeds een nieuwsbericht over het verzenden van pv’s naar buitenlandse overtreders, goed voor elk jaar enkele honderdduizenden euro’s. Deze situatie was lang problematisch, maar staat op het punt te worden opgelost, in die zin dat in 2021 560.000 pv’s naar het buitenland werden gestuurd, tegen 427.000 in 2020. De stijging bedraagt dus 30%, wat zeker niet verwaarloosbaar is.

En dat is nog niet alles: alleen al in de eerste helft van 2022 zijn er al 540.000 boetes naar de andere landen van de Europese Unie gestuurd, wat neerkomt op bijna 3.000 boetes per dag, tegenover slechts 1.500 vorig jaar. De overheid lijkt de koe dus bij de horens te vatten.

Advertentie – lees hieronder verder

Veel onbetaalde PV’s

Verloopt alles dan plots perfect? Nou niet helemaal, want zoals de minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne (Open VLD), onlangs aangaf, loopt de daadwerkelijke betaling van boetes opgelegd aan buitenlanders niet echt van een leien dakje.

L’État indique que les contrevenants étrangers sont mieux poursuivis. Mais pas pour ce qui concerne les paiements selon toute vraisemblance...

Vincent Van Quickenborne werd hierover nogmaals bevraagd en gaf meer details over de cijfers van de boetes die naar het buitenland werden gestuurd en vooral over het deel dat daarvan daadwerkelijk werd betaald, althans binnen de 26 lidstaten van de Europese Unie (inclusief het Verenigd Koninkrijk, zelfs al heeft dat de Unie verlaten). Daaruit bleek dat in sommige landen de inning van boetes dramatisch blijft.

Meer dan 1,5 miljoen boetes

Alleen al in 2020, 2021 en in de eerste zes maanden van 2022 werden 1.527.354 boetes opgelegd aan buitenlanders, maar het lijkt erop dat weinigen van hen de staatskas vullen. We zien dat bijna de helft van de buitenlandse chauffeurs (48%) niet heeft betaald. Wanneer de betaling niet aankomt, biedt België de overtreder een nieuwe verhoogde transactie aan. Maar ook dit lijkt niet erg af te schrikken aangezien slechts 8% van de geverbaliseerde automobilisten hun verschuldigde boete voldoet.

Natuurlijk zijn er recente (of nieuwe) afspraken over boetes gemaakt tussen de verschillende landen met juridische middelen of via deurwaarders, maar van de 135 miljoen achterstallige betalingen over 2022, 2021 en de eerste helft van 2022 is nog slechts 70,2 miljoen euro teruggevorderd.

Top van meest beboete buitenlanders

Les conducteurs étrangers sont de mieux en mieux poursuivis par la police

De bestuurders uit de buurlanden worden het meest geverbaliseerd, wat niet echt een verrassing is. In 2022 zijn Nederlanders goed voor 38,5% van wie hier een PV krijgt, gevolgd door de Fransen (26,7%), de Duitsers (8,4%) en de Luxemburgers (7,7%). Opgemerkt moet worden dat ook andere landen een belangrijke plaats innemen: Polen is goed voor 6,8% van de inbreuken en Roemenië voor 3,6%, wat wordt verklaard door zowel de grote gemeenschappen van deze landen die zich in België vestigen, maar ook door de handel (vooral in de bouw).

Onder de slechtste betalers noteren we in de eerste plaats de Bulgaren (slechts 27% betaalt hun boete). Daarna volgen de Spanjaarden (30%), de Polen (36%) en de Portugezen (37%).

Omgekeerd betalen 66% van de Nederlanders hun boete, net als de Oostenrijkers (60,5%), de Duitsers (55%) en de Hongaren (55%). Slechts 40% van de Fransen betaalt zijn onmiddellijke inning en 50% van de Luxemburgers. Wat waarschijnlijk weinig is in vergelijking met Belgen die in Frankrijk worden geflitst, want we weten hoe weinig tolerant de gendarmerie in Frankrijk is op dit vlak.

De Britten zijn een probleem

In dit verband is het ook noodzakelijk om de speciale status te verklaren die de Britse chauffeurs nu innemen. Buiten Europa met de Brexit, en dus uit het Eucaris-systeem dat het mogelijk maakt om grensoverschrijdende informatie uit te wisselen en een dader te identificeren, gedragen de Britten zich nu als straffelozen. Voor hen is het dus noodzakelijk om ze ter plekke te onderscheppen zodat de boete voldaan wordt.

L’État indique que les contrevenants étrangers sont mieux poursuivis. Mais pas pour ce qui concerne les paiements selon toute vraisemblance...

Het is echter duidelijk dat buitenlandse overtreders in België de komende maanden steeds vaker beboet zullen worden, vanwege de talrijkere trajectcontroles, maar ook door de verbetering van de andere meettoestellen – zoals de Lidar-radar die overschakelt op “machinegeweer“-technologie om efficiënter te werken – of de mogelijke komst van laserverrekijkers, zoals in Frankrijk.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon