Telefoneren achter het stuur is een slechte gewoonte onder automobilisten. Maar deze slechte gewoonte lijkt bijzonder wijdverspreid te zijn. Volgens een enquête van het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) geven acht op de tien Waalse bestuurders (77% om precies te zijn) toe dat ze de verleiding om hun telefoon achter het stuur te gebruiken niet kunnen weerstaan.
Telefoongebruik achter het stuur is een hardnekkige gewoonte onder automobilisten, en die blijkt bijzonder wijdverspreid. Uit een enquête van het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) blijkt dat maar liefst acht op de tien Waalse bestuurders (77%) toegeeft de verleiding niet te kunnen weerstaan.
Dit is natuurlijk geen nieuw fenomeen, maar de omvang ervan blijft verbazen. En het beperkt zich niet tot Wallonië. Hoewel Vlaanderen geen even recente cijfers heeft als het AWSR, toonde een VIAS-studie van een jaar geleden aan dat één op de vier Belgen (26%) toegaf “minstens één keer per maand” een bericht te lezen of sociale media te checken achter het stuur. En dat zijn alleen de eerlijke antwoorden. Hoeveel bestuurders ontwijken de vraag of liegen uit angst om toe te geven?
Stijgende smartphoneverslaving?
Deze cijfers blijven voortdurend stijgen, wat suggereert dat ingebouwde interfaces zoals Apple CarPlay en Android Auto onvoldoende werken. Volgens de AWSR-enquête voelt bijna zeven op de tien Walen een onweerstaanbare drang om hun telefoon te checken – een fenomeen dat bekendstaat als nomofobie en geen enkele regio in ons land bespaart.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarnaast wil 50% van de 1.000 ondervraagden altijd bereikbaar zijn, terwijl 34% toegeeft geen uur te kunnen wachten zonder berichten te checken of te surfen. Autorijden vormt daarbij duidelijk geen obstakel.

Ook het gedrag verandert. Uit het onderzoek blijkt dat videogesprekken steeds vaker voorkomen: 18% van de bestuurders doet dit tijdens het rijden, vooral in de leeftijdsgroep 18-34 jaar (32% tegenover 12% bij 34-plussers). Daarnaast stuurt deze jonge groep ook twee keer zo vaak berichten achter het stuur (41% versus 15%).
Doden
Nochtans is het belangrijke om te onthouden dat afgeleid rijden ongelukken en tragedie veroorzaakt. Van de 150 dodelijke slachtoffers door afleiding is minstens 30% te wijten aan mobiel telefoongebruik achter het stuur.
Maar, zoals we het eerder deze week al meldden, zal dit gedrag moeten veranderen. De nieuwe Arizona-regering wil ANPR-camera’s inzetten om gsm-gebruik achter het stuur te detecteren. Gezien het aantal overtreders en de boetes van 174 euro (exclusief administratiekosten), zal de staatskas zich waarschijnlijk snel vullen - wellicht zonder dat de geplande besparingen van de nieuwe coalitie nodig zijn. Of toch bijna …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be