Nieuwe flitspaal in Frankrijk verbaliseert zelfs als snelheidslimiet wordt nageleefd

Het aantal flitspalen op onze wegen neemt sterk en hetzelfde geldt voor de diversiteit ervan. Dat komt natuurlijk omdat de technologie evolueert, waardoor deze apparaten steeds subtieler worden in hun analyse van het verkeer. Zo wordt er in Frankrijk een nieuw type radar gebruikt die zelfs boetes uitdeelt wanneer de snelheidslimiet wordt nageleefd…

Gepubliceerd op 3 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Nieuwe flitspaal in Frankrijk verbaliseert zelfs als snelheidslimiet wordt nageleefd

De afgelopen twee jaar is het aantal flitspalen in België aanzienlijk toegenomen. Naast de vaste flitspalen en mobiele radars die er al jaren staan, zijn er nu niet alleen trajectcontroles, maar ook de nieuwe Lidars die het verkeer onafhankelijk van de rijbaan en in beide richtingen analyseren. Met andere woorden, het wordt ronduit moeilijk om nooit meer een boete te krijgen (zelfs als je te goeder trouw bent), want in sommige regio’s is het overschrijden van de maximumsnelheid met 1 km/u al een strafbaar feit.

Dit repressieve beleid wordt ook toegepast in andere EU-landen, waar de politie alsmaar meer middelen krijgt. We hebben het eerder al gehad over de Spaanse Velolaser-radar, die ondetecteerbaar is en in staat is om de snelheid te meten op een afstand van 1,5 km (met een foutmarge van slechts 2 km/u!), en vandaag vernemen we dat Frankrijk zich ook aan het heruitrusten is.

Veloradar1-1

Niet de snelheid

In het land van de Camembert zouden er dit jaar zo’n 5.600 automatische flitspalen actief moeten zijn. Een nieuw type radar, dat zich in zijn laatste goedkeuringsfase bevindt, heet ‘Hydre‘ en is uitgerust met een camera en meerdere antennes. Er werd gedacht dat ze alleen in de regio Parijs zouden worden gebruikt, maar nu blijkt dat zowat overal bij onze zuiderburen zullen worden geïnstalleerd.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat er zo bijzonder aan is? De ‘Hydre’ meet niet de snelheid maar het geluid dat voertuigen produceren. In Frankrijk is de geluidslimiet net als in België vastgesteld op 80 dB, maar veel gemodificeerde wagens en motoren overschrijden deze tolerantiedrempel en veroorzaken daardoor veel overlast, aldus de politiek.

Kortom, wie zich met een getunede bolide op Franse waagt, past maar beter op. Voor de goede verstaander: de eerste boetes worden eind dit jaar verwacht.

Ook in België?

Of dit type radar ook in België zal worden ingevoerd, valt nog te bezien. Maar het is niet onmogelijk…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.