Technologie wordt steeds belangrijker in ons leven. Soms om ons te helpen, maar steeds vaker ook om ons te bespioneren en te controleren. We doen niet mee met complottheorieën, maar moeten toegeven dat onze smartphones bijvoorbeeld een belangrijk Trojaans paard zijn voor bedrijven. Dat is ook het geval voor klantenkaarten van winkels of ons Netflix-abonnement, waarmee bedrijven ons via algoritmen meer van hetzelfde proberen te verkopen.
Ook bij de ordehandhavers zijn nieuwe technologieën relevant. Tegenwoordig is het niet meer nodig om agenten te plaatsen om de snelheid te controleren, aangezien automatische flitscamera’s en trajectcontroles deze taak heel doeltreffend uitvoeren. De mogelijkheden van deze toestellen worden steeds verrassender, zoals de nieuwe lidars, die meerdere overtredingen tegelijk kunnen detecteren, zelfs in beide rijrichtingen.
Velolaser, nieuw wapen
Het is niet meer dan normaal dat nieuwe technologieën doorsijpelen naar de controlesystemen op onze wegen. Zo ook in Spanje, waar de autoriteiten onlangs een gloednieuw type radar hebben ingevoerd. En het moet gezegd dat deze radar zeer doeltreffend is, want hij zou niet te detecteren zijn.
Concreet bestaat deze radar uit een omhulsel van slechts 50 cm hoog en weegt hij maar 2 kg. Bovendien is hij mobiel en draadloos en gaat de batterij 8 uur mee. Met dergelijke eigenschappen kan de politie op haar gemak controles organiseren, want het is heel eenvoudig om deze radar aan de kant van de weg te plaatsen en enkele uren later terug te komen halen. De fabrikant benadrukt ook de flexibiliteit van het toestel, dat in minder dan een minuut in werking wordt gesteld en via de smartphone of tablet bediend kan worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Lasertechnologie
Een weggebruiker (© SocialDrive_es) ontdekte dit nieuwe type radar en deelde het op sociale netwerken. Het nieuwe toestel kan tot drie overtredingen per seconde registreren met een foutmarge van 2 km/u. Dankzij zijn lasertechnologie werkt het over een afstand van 1,5 km, tegenover ongeveer 50 m voor de radars die nu bij ons gebruikt worden. Dit betekent dat je – zelfs als je de radar hebt opgemerkt – alert moet blijven tot lang nadat je hem gepasseerd bent.
Bovendien werkt het systeem dag en nacht, ziet het overtredingen van de veiligheidsafstanden en maakt het een onderscheid tussen zware en lichte voertuigen. Ook overtredingen van vrachtwagens, die zich bijvoorbeeld soms minder zorgen maken op snelwegen, kunnen geregistreerd worden.
Fotos: @SocialDrive_es
Binnenkort bij ons?
Zal de Belgische politie deze radars overnemen? Zo’n vaart loopt het nog niet, want de aanpak van de verkeersveiligheid en ordehandhaving verschilt sterk per land. Zo kiest België momenteel voor een groot aantal trajectcontroles en de nieuwste generatie lidars.
Natuurlijk zijn vaste of mobiele flitspalen niet verdwenen, maar vergeet niet dat België de Franse laserguns nooit heeft toegepast. Bovendien vereist de invoering van zo’n nieuw systeem een lange testperiode en een gepast wettelijk kader, wat ook tijd vergt. Mocht er iets veranderen, dan brengt Gocar je zeker op de hoogte…
Esconden un radar veloláser detrás de una señal de balizamiento en plena rectaPuerto de la Carrasqueta, Alicante
3,38410:32 AM · Apr 4, 2023Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be