Wanneer je het publieke laadnetwerk voor elektrische auto’s gebruikt, moet je voorzichtig zijn. Dat bewijst het onfortuinlijke avontuur van een automobilist die zijn auto verbond met een laadstation in Frankrijk maar van de operator een rekening van 755 euro voorgeschoteld kreeg voor één laadbeurt van de batterij.
De bestuurder ging in de fout door zijn auto niet los te koppelen van het laadstation nadat de batterij opgeladen was. Hij kreeg een sanctie omdat hij het laadpunt bleef innemen, terwijl dat niet meer nodig was. De man had nochtans vooraf berekend hoelang het zou duren om het batterijpakket op te laden. Maar omdat de laadbeurt pas eindigde rond 1 uur ’s nachts vond hij het niet nodig om zijn auto te verplaatsen.
755,33 euro voor één laadbeurt
Toen hij z’n auto om 8 uur ’s morgens ging ophalen, volgde een verrassing van formaat: de operator rekende 755,33 euro aan. Met je auto een laadpunt bezetten of ‘laadpaalkleven’ kan in bepaalde gevallen leiden tot gepeperde meerkosten. Het probleem is echter dat nergens aan het laadpunt aangegeven werd dat deze regel van toepassing was. En de laadpaal toonde evenmin het laadtarief.
Europa zou hiervoor wetgeving vastleggen en vanaf 2027 verplichten om de prijzen te tonen bij laadpunten voor elektrische auto’s. Tegelijk zou je met een bankkaart kunnen betalen, zoals bij tankstations voor diesel of benzine. Helaas worden deze goede bedoelingen maar half waargemaakt, omdat ze alleen gelden voor snelle laadpunten met minstens 50 kW. En dus niet voor de talloze tragere laadpunten in steden bijvoorbeeld, met een vermogen van 7, 11, 22 of 44 kW.
Advertentie – lees hieronder verder
Wees dus voorzichtig, niet alleen in het buitenland. Parking.brussels is ook van plan om toeslagen in te voeren voor ‘laadpaalklevende’ elektrische auto’s die aangesloten blijven op een laadpunt zelfs als ze klaar zijn met opladen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be