De Gumball 3000 Rally begon in 1999 als een 3.000 mijl lange toerrit van Londen naar Rimini, geïnspireerd door films zoals ‘The Cannonball Run’ en ‘The Gumball Rally’. In deze films werden wilde illegale races tussen de oost- en westkust van de Verenigde Staten uitgebeeld en het inspireerde de Britse zakenman Maximillion Cooper tot een jaarlijks terugkerend spektakel waarin peperdure sportwagens, rijplezier en champagnefeestje centraal staan. Vorig jaar nog deed de karavaan België aan, met onder meer een checkpoint in het pittoreske Brugge. Dit jaar begon de rally in Saigon, Vietnam, en eindigde in Singapore, met tussenstops in onder meer Bangkok.
Oorspronkelijk een nogal geheime bedoening en zelfs een onwettige koers (zoals in de films) is het evenement ondertussen uitgegroeid tot een luxueus society spektakel waar naast het obligate kransje influencers ook bekende deelnemers als Lewis Hamilton, David Guetta en Snoop Dogg regelmatig aan de start verschijnen. De namen van het deelnemersveld doen het inderdaad al vermoeden: ondertussen meer een toer dan een rally is deze niet zomaar toegankelijk voor Jan met de pet; naast een in het oog springende supercar heb je ook een uitnodiging en een goede band met je bankdirecteur nodig om te mogen deelnemen.
Prestigieuze logies en luxediners
Youtuber en racer Mark McCann wist vorig jaar een zitje te bemachtigen (de editie die dus ook door België trok) met zijn Lamborghini Aventador SVJ en heeft op zijn videokanaal onthuld dat het inschrijfgeld alleen al 60.000 Britse pond, oftewel meer dan 71.000 euro bedraagt. Dat geld dient niet alleen om de prestigieuze logies en de catering met alles erop en eraan te bekostigen, maar dient ook om de capriolen van de organisatie te dekken. Er moet al eens een straat worden afgezet, liefst een van de duurdere hoofdassen in een metropool, en dat kan niet zonder de nodige bedragen aan de betrokken administratie over te maken. Volgens een forum zou het reserveren van Regent Street in Londen, zoals ooit gebeurde voor de start van de Gumball 3000 in 2016, meer dan 3,5 miljoen euro hebben gekost.
Advertentie – lees hieronder verder
En je moet niet denken dat met het monsterlijk hoge inschrijvingsgeld de kous af is. Er zijn nog bijkomende kosten waar de deelnemers rekening mee moeten houden. McCann legt uit dat de afschrijving op voertuigen van dit allooi een grote rol speelt. Een rit van bijna 5.000 kilometer met een supercar kan de restwaarde aanzienlijk doen kelderen. En het is niet dat de deelname extra pedigree verleent die kan doorgerekend worden in de tweedehandsprijs, zoals dat bij (vooral oudere) competitiewagens wel het geval kan zijn. Daarnaast is er de peperdure verzekering: de meest uitgebreide dekking (via de organisatie want klassieke verzekeraars springen niet mee op de kar) kostte McCann omgerekend maar liefst 9.500 euro voor zes dagen. En dit is maar een bescheiden bedrag vergeleken met de kosten voor zeldzamer gerief zoals een Koenigsegg of een Bugatti.
Totaalplaatje?
Per team spenderen de deelnemers gemiddeld 200.000 Britse pond (ruim 266.000 euro) uit voor één week rallyrijden – los van de aanschafprijs van de super- of hypercar waarmee wordt gereden. Deelnemen aan de GT Tour van Zoute Grand Prix, lijkt met een kostprijs van 850 euro, plots een koopje. Maar vooraleer je deze exorbitante uitgave van Gumball 3000-deelnemers zomaar wegzet als een toonbeeld van decadentie, bedenk dan dat de Gumball 3000 Foundation een deel van de opbrengst wegschenkt aan goede doelen, zoals organisaties die werkloze jongeren aan een job helpen, opleidingen automechaniek voor kansarme jeugd en sportorganisatie die infrastructuur nodig hebben in achtergestelde stadsgebieden. En de parade gadeslaan kost de rechtgeaarde autoliefhebber natuurlijk niets.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be