De Cybertruck is de gigantische elektrische pick-up van Tesla die heel wat emoties (en ook frustratie) heeft opgewekt bij zowel liefhebbers als nieuwe eigenaars. Kopers worden namelijk geconfronteerd met een zeer lange wachtlijst, maar ook met een aantal kwaliteitsproblemen, vooral roest.
De Cybertruck is op zijn zachtst gezegd een indrukwekkende en imposante auto. Hij is 5,88 m lang, 2,03 m breed en 1,9 m hoog, en zijn leeggewicht overschrijdt gemakkelijk de drie ton – zelfs 3,1 ton voor de versie met drie elektromotoren. De Cybertruck kan tot 5 ton trekken. En met zijn luchtvering bedraagt de bodemvrijheid 43 cm. De laadbak kan tot 3.400 liter bevatten. Het is echt een monster, vooral in de versie met drie motoren die 845 pk ontwikkelt en er in ‘Beast Mode’ slechts 2,6 seconden over doet om van 0 naar 100 km/u te accelereren.
Ook in België
De auto is nog niet op de markt in Europa. Dat komt deels omdat de auto misschien wat te groot is naar onze smaak, en deels omdat Tesla de vraag op de thuismarkt nu al niet kan bijbenen. Toch bestaat er parallelimport. Een Belgische inwoner van Groot-Bijgaarden in Vlaams-Brabant heeft er op die manier zelf een gekocht. De Cybertruck rijdt nu in België.
Trots op zijn aanwinst maakte de gelukkige eigenaar een uitstapje naar Knokke, the place to be in België om te pronken en bewonderd te worden. Dat miste zijn effect niet, want het nieuws verspreidde zich al snel op de sociale netwerken en veel klanten stroomden toe naar Nikola Brussels in Londerzeel, een onafhankelijke Tesla-dealer, aldus het Nieuwsblad. De dealer bevestigde dat de belangstelling van liefhebbers voor de Cybertruck enorm was.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar er is een reden waarom de Cybertruck zo zeldzaam is: geïnteresseerden moeten hem in de Verenigde Staten kopen, op eigen kosten naar Europa verschepen en niet te vergeten de invoerrechten betalen. Volgens Nikola Brussels kost het hele proces nog eens… tienduizenden euro’s. Kortom, je moet het echt willen.
Dan komt het probleem
Zodra deze formaliteiten afgerond zijn, moet je nog een essentieel document verkrijgen: een homologatie van de Belgische autoriteiten waarin staat dat de auto conform is en op de Belgische wegen mag rijden. De Cybertruck moet immers voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Tot op heden hebben de Vlaamse autoriteiten echter nog geen enkele aanvraag tot goedkeuring voor dit voertuig ontvangen, zelfs niet van een ander Europees land waar het voertuig voor het eerst werd ingeschreven en dus goedgekeurd.
Hieruit valt af te leiden dat de eerste Belgische eigenaar van een Cybertruck in feite de wet overtreedt en er dus niet mee op de openbare weg mag rijden. De politie van Knokke heeft hierover verschillende meldingen ontvangen en was dus gewaarschuwd.
Langdurige homologatie
De eigenaar van de Cybertruck zal dus niet veel kunnen doen, behalve in z’n eigen tuin rondrijden. Natuurlijk kan hij typegoedkeuring aanvragen, maar die zal hij waarschijnlijk niet binnen een redelijke termijn krijgen. Oorzaak: de Europese veiligheidsvoorschriften zijn erg streng en op dit moment voldoet de Cybertruck niet aan deze eisen, vooral voor aanrijdingen met voetgangers. In de Verenigde Staten is dit niet het geval. Dit betekent dat Tesla zijn Cybertruck op een aantal punten zou moeten aanpassen om aan de regelgeving in Europa te voldoen. Maar Tesla is dat niet van plan. Of toch niet op korte termijn. Een andere belemmering is dat de huidige Cybertruck ook niet compatibel is met de Europese laadstations. Dat is een probleem. De Vlaamse overheid heeft in ieder geval geen commentaar gegeven en we weten niet of deze eigenaar gestraft zal worden of niet.
Foto’s: Screenshots van X/Nikola Brussels
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be