Deze Belg kocht eerste Tesla Cybertruck van het land, maar botst op groot probleem

Een inwoner van Vlaams-Brabant heeft een Tesla Cybertruck rechtstreeks uit de Verenigde Staten gehaald, omdat de auto in België nog niet te koop is. Maar de exclusiviteit was van korte duur, want de eigenaar botste al snel op een groot probleem.

Gepubliceerd op 20 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Deze Belg kocht eerste Tesla Cybertruck van het land, maar botst op groot probleem

De Cybertruck is de gigantische elektrische pick-up van Tesla die heel wat emoties (en ook frustratie) heeft opgewekt bij zowel liefhebbers als nieuwe eigenaars. Kopers worden namelijk geconfronteerd met een zeer lange wachtlijst, maar ook met een aantal kwaliteitsproblemen, vooral roest.

De Cybertruck is op zijn zachtst gezegd een indrukwekkende en imposante auto. Hij is 5,88 m lang, 2,03 m breed en 1,9 m hoog, en zijn leeggewicht overschrijdt gemakkelijk de drie ton – zelfs 3,1 ton voor de versie met drie elektromotoren. De Cybertruck kan tot 5 ton trekken. En met zijn luchtvering bedraagt de bodemvrijheid 43 cm. De laadbak kan tot 3.400 liter bevatten. Het is echt een monster, vooral in de versie met drie motoren die 845 pk ontwikkelt en er in ‘Beast Mode’ slechts 2,6 seconden over doet om van 0 naar 100 km/u te accelereren.

Ook in België

De auto is nog niet op de markt in Europa. Dat komt deels omdat de auto misschien wat te groot is naar onze smaak, en deels omdat Tesla de vraag op de thuismarkt nu al niet kan bijbenen. Toch bestaat er parallelimport. Een Belgische inwoner van Groot-Bijgaarden in Vlaams-Brabant heeft er op die manier zelf een gekocht. De Cybertruck rijdt nu in België.

Trots op zijn aanwinst maakte de gelukkige eigenaar een uitstapje naar Knokke, the place to be in België om te pronken en bewonderd te worden. Dat miste zijn effect niet, want het nieuws verspreidde zich al snel op de sociale netwerken en veel klanten stroomden toe naar Nikola Brussels in Londerzeel, een onafhankelijke Tesla-dealer, aldus het Nieuwsblad. De dealer bevestigde dat de belangstelling van liefhebbers voor de Cybertruck enorm was.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar er is een reden waarom de Cybertruck zo zeldzaam is: geïnteresseerden moeten hem in de Verenigde Staten kopen, op eigen kosten naar Europa verschepen en niet te vergeten de invoerrechten betalen. Volgens Nikola Brussels kost het hele proces nog eens… tienduizenden euro’s. Kortom, je moet het echt willen.

cyber02

Dan komt het probleem

Zodra deze formaliteiten afgerond zijn, moet je nog een essentieel document verkrijgen: een homologatie van de Belgische autoriteiten waarin staat dat de auto conform is en op de Belgische wegen mag rijden. De Cybertruck moet immers voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Tot op heden hebben de Vlaamse autoriteiten echter nog geen enkele aanvraag tot goedkeuring voor dit voertuig ontvangen, zelfs niet van een ander Europees land waar het voertuig voor het eerst werd ingeschreven en dus goedgekeurd.

Hieruit valt af te leiden dat de eerste Belgische eigenaar van een Cybertruck in feite de wet overtreedt en er dus niet mee op de openbare weg mag rijden. De politie van Knokke heeft hierover verschillende meldingen ontvangen en was dus gewaarschuwd.

Langdurige homologatie

De eigenaar van de Cybertruck zal dus niet veel kunnen doen, behalve in z’n eigen tuin rondrijden. Natuurlijk kan hij typegoedkeuring aanvragen, maar die zal hij waarschijnlijk niet binnen een redelijke termijn krijgen. Oorzaak: de Europese veiligheidsvoorschriften zijn erg streng en op dit moment voldoet de Cybertruck niet aan deze eisen, vooral voor aanrijdingen met voetgangers. In de Verenigde Staten is dit niet het geval. Dit betekent dat Tesla zijn Cybertruck op een aantal punten zou moeten aanpassen om aan de regelgeving in Europa te voldoen. Maar Tesla is dat niet van plan. Of toch niet op korte termijn. Een andere belemmering is dat de huidige Cybertruck ook niet compatibel is met de Europese laadstations. Dat is een probleem. De Vlaamse overheid heeft in ieder geval geen commentaar gegeven en we weten niet of deze eigenaar gestraft zal worden of niet.

Foto’s: Screenshots van X/Nikola Brussels

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

People
Baas van Lucid verdient meer dan die van General Motors

De lonen aan de top van de auto-industrie zien er anders uit dan je zou verwachten. Niet noodzakelijk de bazen van de grote autogroepen verdienen het meest. Helemaal bovenaan de lijst staat de CEO van een toeleverancier, die bijna tien keer zoveel binnenharkt dan Carlos Tavares, gewezen baas van Stellantis en gewezen grootverdiener onder de automerken.

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
51.748 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.